Badrum
pacman99: Nej, för den är under klänningen. Ser ut att vara en jafo golvbrunn.
Mansson84: Verkar ju som att dom inte gjort rätt med tätskiktet vid dörren, och är där då bakfall i badrummet så rinner ju vattnet dit. Då kan man ju undra hur tätskiktet ser ut i andra delar av rummet
Simms: Också mitt första inlägg :) Menar du att du ska ha en Platonmatta under flytspackel/ kakel? Är den verkligen tillräckligt styv för det? Det låter lite knasigt i min värld iaf [citat]
Peipako: Hej, ser detta rätt ut? Badrum renoverat 2016. Är det ok att det gröna tätskiktet syns utanför klämringen? Vad är den svarta geggan på den vita insatsen? Är det normalt? [bild]
Doris65: Har en 118 mm ny toaanslutning som kommer upp ur golvet. Sett att minhöjden visst är 40 mm. Vilken höjd skall man ta? Toans porslnsrör är 103 mm i diam och samma ca. 75 mm upp. Gummimuffen är 37 mm hög invändigt, alltså om den står på golvet. Skall man ställa gummimuffen på golvet å kapa plaströret efter den?
Briljant19: [citat] Ännu mycket billigare. Se länk nedan. (Bauhause hade inte kvar och kunde inte säga om eller när de skulle finnas i butik. Bara butiksvara - värdelöst.) https://www.stuvbutiken.com/sv/artiklar/bluerain-duschventil-omkastare-till-takdusch.html? gclid=Cj0KCQiA1KiBBhCcARIsAPWqoSpz0EYWu9ffJS7GrxlaHvWlUVtKmYTKPteQCPOYcy6nzwey4RZQGJYaArO_EALw_wcB [citat]
HenrikLjungberg: Hej! Vet inte hur jag tar bort ett inlägg? Ignorera detta då det blev fel! Mvh Henrik
Caroline2021: Hej, Tack för svar och för bilderna!! Det var en stor hjälp! Snyggt handfat och kanonbra lösning med att bygga ett skåp under. Det verkar ju helt omöjligt at få tag på ett snyggt hörnskåp och alla är ju tyvärr inte så händiga.. ;-) Men det får bli en till hörnet och Burlington är absolut intressant. Tack för hjälpen och ha en bra dag! Vh. Caroline [citat]
Benjamin1983: Hej! Vi lät badrummet renoveras i höstas. Nu ligger det en badrumsmatta från Tarkett. Vi har badkar. Nu när jag rengjorde avloppet såg jag att fötterna lämnade rätt så kraftiga tryckmärken efter sig. 1. Är det något att oroa sig över med tanke på täthet? 2. Kan man få bort dem ifall vi tar bort badkaret framöver? 3. Ska det vara så, eller kan man klaga hos antingen hantverkarna
sepani: [citat] Vi funderar oxo på det...Ett större skåp (och en spegel oxo faktiskt) men i alla fall...
16386: Sitter vattenlåset ordentligt på plats? Inte ovanligt att det inte sätts tillbaka "nästan rätt" och om ni nyss flyttat in har väl det nyligen gjorts en flyttstädning. Vårt är lätt att misslyckas med - det "klickar" liksom inte när man sätter det på rätt plats så ibland märker man först när det börjar lukta att det inte är rätt.
tank77: [citat] För att det ser för jävligt ut samt att man kan aldrig måla taket i framtiden!
Håbbe01: Låter o ser ut som en underliggande fukt , är det en äldre fastighet så finns möjligheten till att nån stamledning som rostat
Claes Sörmland: [citat] En bra regel är nog att förklara folks agerande med inkompetens snarare än med illvilja. Ofta stämmer detta och i ideella sammanhang är inkompetensen ofta rätt utbredd, man jobbar ju inte med det här utan ställer upp på sin fritid. Det handlar nog bara om att de inte riktigt vet, inte har satt upp en rutin för detta, inte informerat medlemmarna och försöker lösa problemet ad
Husägare2000: Köp inte Svedbergs blandare eller material som är kromade. Flagar... Klagat hos dem men fick dåligt bemötande och ingen hjälp till lösning. Ej heller från Bauhaus som sålde. Så i framtiden och så ofta jag kan kommer jag att snacka ner dessa företag. Då de bevisat vad kundvård är.
andhak2802: [citat] Efter att ha tänkt ett tag tror jag du har rätt, onödigt att ha det så när man ändå har yta. Ska prova sätta dusch, TM och tt längs långsidan, behålla handfat och flytta toan till vänster om dörren.
Håbbe01: [citat] Jo men det rinner inte utan det är bundet fukt annars har man väl missat nått i byggregler troligtvis. Byggmax foliesystem blev ej godkänt av en omfattande våtrumstest av länsförsäkringar 2019. Metoden var att följa tillverkarens instruktion , slutsatsen blev att det är upp till byggherren att följa svenska byggregler.
Paul-Staffanstorp: Det är ju väldigt svårt att byta dörr utan att skada tätskiktet framförallt nere vid tröskel och karmens nedankanter då uppviket kan sitta fast på karmen också.
Mikael_L: [citat] Sant. Det går väl iofs att försänka och skruva i lite mer och sen fixa med latex och färg. Men visst är det enklare med 18ga dyckertpistol och sen en dutt färg med tandpetaren typ ... :)
Screew: Jag har tyvärr inga svar, men jag kan nämna att vattenskador är inte kul oavsett vad FB ersätter. Hellre en planerad renovering på ett par veckor än fläktar och grejer som surrar i någon månad och sen renovering. Men det är nog svårt att veta om det redan är på väg att läcka eller om det håller 10 år till.
Sittställning: [citat] Haha ja nä, kul att diskutera lite bara. Va jobbar du med ? Jag kanske skulle behöva lite hjälp :)
BirgitS: Webbplatsen är uppdaterad eftersom de nya branschreglerna finns där men om du vill veta om något av deras godkända system nu inte längre är godkänt är det nog bäst du mejlar/ringer organisationens kontaktinfo.
BirgitS: Dörrhandtag är ju bara utsatta för våra händer och lite rengöring då och då medan i ett badrum är det mängder med kalkhaltigt vatten, tvål, schampo och hudavlagringar mm..