Hej

Jag tänkte putsa lite på duschhörnan och där finns en rätt sunkig silikonfog i hörnet. Den har mycket förkalkningar och den glipar lite mot plattorna.

Planen är att ta bort den och lägga dit ny silikonfog men jag tänkte höra här om det finns någon risk att man skadar tätskiktet när man drar bort gammal silikonfog? Någon som har något bra tips?

Gammal silikonfog i hörnet av en duschhörna med förkalkningar och glipor mellan fog och kakelplattor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

BirgitS
Om du lyckas dra bort silikonfogen ska inte tätskiktet skadas om det är gjort som det ska eftersom silikonfogen inte ska nudda tätskiktet. Däremot om silikonfogen behöver skäras bort så får du ju vara försiktig med hur du skär så du inte kommer in/ner för långt.

Om kakelfogen är lite söndersmulad och faller bort under silikonet, behövs det läggas ny fog där då eller kan jag bara täcka med silikon?

Jag har lite svårt att se vad kakelfogen har för funktion i hörnet mellan betongglvet och en reglad trävägg där det troligtvis rör sig lite.

Silikonet får inte ta sig ända in mot väggen. Om så är fallet lägg i ny fog först.

Jag tycker inte det ser ut som att det varit kakelfog på alla ställen under silikonet.

BirgitS
Nu är det ju meningen att badrumsgolv och -väggar ska vara konstruerade på ett sånt sätt att de inte rör sig i förhållande till varandra eftersom det gör att tätskiktet kan spricka. Det normala är att man har kakelfog i golvväggvinkeln och ingen silikon. Om någon har lagt dit silikonet för att kakelfogen ser ful ut så är nog det bästa att få bort silikonet och lägga dit ny kakelfog.

Jag blir lite nyfiken på hur man ser till att vägg och golv inte rör sig mot varandra? Trä och betong rör väl sig olika mycket?

H
Ska väl inte ha silikon mellan golv och vägg

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.