Badrum
burnnink: Nja. Hantverkarna fick info om alla badrumsdetaljer skickade innan. Och då verkade det gå. Sedan insåg de att det inge var som vanligt och började knorra. Garantin skulle än så länge gälla som vanligt. Vi får se vid slutbesiktningen...
affadaffa: Hej, Intressant att läsa. Hoppas det har gått bra med projektet. Jag har några frågor angående liknande projekt källaren där jag planerar badrum. På väggarna finns nu puts och microcement+tätskikt. Plattan är urgrävd och isolerad+golvvärme+flytspackel. Min tanke är att platsbygga ett badkar och klä med microcement i samma färg som väggen på utsidan och någon lämplig yta på
Hwal: [citat] Tycker också det är konstigt. Mäter jag på den nya med skjutmått och för över till den gamla gängan så glappar det. Frågan är om gängan bara är sliten. Måste vara säker eftersom jag måste bryta varmvattnet för hela trappuppgången.
J-O: Tejp vetetusan, men något sånt här bör ju funka: https://www.bauhaus.se/sjalvhaftande-skruv-tesa-tsms-sten-5kg-2-pack?gclid=CjwKCAiAg8OBBhA8EiwAlKw3krc3e2bvk9rwDX41s3DCiNTaBUwugDqEGlnupMiO00QM2iMfUi2lcRoCk7MQAvD_BwE#go-to-description
Lars-A: Hej bennen på badkaret har fått vad det ser ut som frätskador. Vad kande beropå? Vad kan man göra åt saken. [bild]
Håbbe01: Hej, Har ej provat byggmax men vet att den inte klarade länsförsäkringars omfattande långtidstest 2019 av tätskikt på marknaden , tyvärr framgick det ej vad exakt problemet var mer än at de blev fukt bakom tätskiktet
xLnT: [citat] Ja, det lutar åt Ifö Cool och Classic, tänkte om det fanns lite större utbud man inte var medveten om.
FixForce: [citat] Tack för den informationen! Det fungerade fint när jag gjorde ett byte. För information till andra kan nämnas att min ventil var sprucken så ett oringsbyte hade inte hjälpt. Kontaktade även Mora som rekommenderade att byta hela ventilen. Köpte en Vf-koppling enligt tips ovan och använde dess ventilen eftersom att det var billigare. Viktigt att ha ventilen helt öppen både vid
Anonymiserad 255302: @Anders243 Hur löste det sig till slut? Jag har också 1,5plans hus och är osäker på om ovanvåningen är plastad. Ska också bygga ett badrum mot snedtak och har liknande funderingar med plasten. Vad använde du för plast? Vad jag läste någon annanstans var att man skulle använda diffussionsöppen plast i badrumsytterväggar, men osäker på om det gäller även i snedtaket?
dalldalldall: Ja, inte lätt. Får kolla över alla alternativ, om jag säljer huset om 10 år river väl nya ägarna ut mitt "nya" badrum ändå
Eagle96: Försöker hitta en bra isolering innan jag ska gjuta in kabeln. Hittade en grafitmatta att ha som grund. Finns det fler allternativ. Det gäller våtrum.
Hus tomte: [citat] gäller inte det bara duschutrymmet? Ja har inte en susning Ren å skär killgissning :rofl:
BirgitS: En jacuzzi är väl normalt elansluten och då gäller det att ta hand om elen på ett säkert sätt.
TheGame: [citat] Funderar på att göra så. På ett ställe sitter det inga skivor pga det var en inbygg garderob från rummet brevid. Där ska duschen placeras idag, så där får man sätta nya skivor + gips och sen resten gipsa över då
gone_fishing: Jag skulle ta bort kaklet och beroende på hur kvarvarande underlag då ser ut troligen sätta nya gips skivor, kanske 6mm renoverings gips.
jonaserik: Ja du ska nog kontakta i BRF eller annan som kan säga något, kan vara antingen ett givarfel eller själva regleringen, det sistnämnda inte ovanligt.
tobias.johansson87: Hej! Jag har nyligen flyttat in i en lägenhet och redan fått en läckande blandare. Misstänker att det krävs ett nytt keramiskt avstängningsöverstycke. Men för det behöver jag väl veta modellen på blandaren? Blandaren är ettgrepp och har cc på 150 mm, men inga logos eller texter överhuvudtaget som kan hjälpa mig på traven (förutom möjligtvis den blåröda pricken under greppet).
Revoman: Nån som har erfarenhet av målade spröjs på duschvägg? Skiljer ca 5000kr på målade och löstagbara spröjs på dom mått jag ska ha.
slacker: Ja, eller så sitter det en sådan här i mitten av bottenventilen: [bild]
Hus&Kärlek: Hej vdb / Pär! Var längesen du skrev det här, men står nu i samma läge att jag behöver lägga en golvbrunn mellan badkar och dusch. Hur löste du det? Allt gott!
Sajmon: [citat] Lutspackling reagera jag också på.. Men du har nog rätt, alla rader börjar med stor bokstav, utom "spackling vägg" så den raden har nog bara blivit något galet med
dgoode2230: Jag har nyligen köpt ett lagenhet... Två veckor senare upptäckte jag att vattenlåset sluter inte tätt i golvbrunnen. Det ser ut som om det nuvarande vattenlåset (ett "delta nova" från purus) anpassar inte golvbrunnen alls. Är det någon som vet vad jag faktiskt har för golvbrunn? Huset byggdes 1991... Jag har bifogat två bilder, en med vattenlåset och en utan vattenlåset. Tack på
Walle-37: Vi har en annan toalett som kan utökas till en handikapptoalett så slipper i besvära grannen.
Leif i Skåne: Här är en tråd till om att byta gjutjärnsbrunn finns också en video. Inlägg #2 https://www.byggahus.se/forum/threads/byte-av-gjutjaernsbrunn-med-aeggskalsroer.311575/#post-2913789
Appendix: [citat] Jo Och "plastmatta" ses av de flesta som "budget och tråkigt" och även ett nyrenoverat badrum kommer nog ses som i behov av renovering. Trist men så är smaken idag. Plastmatta skulle jag rekommendera i ekonomiutrymme eller gästtoalett enbart.
pacman99: Nej, för den är under klänningen. Ser ut att vara en jafo golvbrunn.