Hejsan,

Vi köpte lägenheten 2019 och mäklaren nämnde då att badrummet hade kaklats för inte så många år sedan (ca 5 år tror jag det var). Nu har kaklet av okänd anledning börjat lossna och en sektion med 2 x 12 plattor buktar ut från väggen. Vad kan detta bero på?
Vit kakelvägg med en sektion som buktar ut och kakelplattor som börjar lossna vid fogarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vit kakelvägg med en sektion som buktar ut, tecken på potentiell underliggande skada.
Skapa konto
Sektion av vitkaklad vägg som buktar ut över en radiator i ett badrum.
Skapa konto

Även om vi tar hit någon som fixar det så finns väl risken att kakel börjar lossna någon annanstans?

Kan vara gips bakom och fukt, pappen på gipsen delar sig, blir nog att göra om allt

Inget svar på frågan, men en anekdot. Ett hotellbadrum utanför London för sådär 30 år sedan. Jag badade i badkaret när en handfull kakelplattor plötsligt vek ut sig på det där sättet och landade på mig.
Plattorna var kaklade på en annan kakelvägg och hade inte fäst.
Eller jo... svar på frågan: dålig hantering av fästmassan är min gissning. Många tror att den har lång öppettid och att man kan fästa torra plattor långt efter appliceringen, och det kan man inte.

• Gilla
plåtrickard
  • Laddar…
Sittställning
Finns inget att be för, riv av dom och undersök varför.

Kan va många anledningar och det blir bara gissningslek här för ingen känner till din lgh och dess historia.

H
Så där såg det ut i en lägenhet vi bodde i förr.
Nästan alla lägenheterna hade samma problem.
Kaklet släppte i stora flak.
Var både gips och betong vägg.
Ingen fukt skada bakom utan, de misstänkte dårligt jobb när de byggde lägenheterna.

kom dit en och kaklade om de väggarna som var lösa.

men det behöver inte va samma här.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.