Det är också en camargue kommod med porslin men blandaren är grohe. Nere i duschrummet har vi en Ikea kommod där syns inget såntJ JeLö skrev:
Medlem
· Västernorrland
· 12 028 inlägg
det ser ut som järnoxid iallafall. Räcker ju att minsta lilla skruv eller bricka är i järn och det rostar och fälls ut så missfärgar det porslin ordentligt. Det är bara att prova med en liten järnbit på porslin. Blir det blött och liggande någon dag så kan det bruna sitta som sjutton.
Vet inte hur det är nu, men Ifö har tidigare gjort porslinet till ikea.M Cameltoe skrev:
Jag har förutsatt att det varit korrosion från blandaren, nån koppar eller nåt, men att det varit skillnad i kvalite på porslinet. Att det är därför vi bara har missfärgningar på det ena handfatet.
Men det är förstås något jag bara antagit, så det behöver ju inte alls vara så.
Men annars har vi kalkrikt vatten, och har iaf tidigare haft hög järnhalt innan kommunen byggde om reningsverket (vet inte om ombyggnaden hjälpte). FMM 4000 blandare på bägge handfaten.
Hos oss funkar det alltid med Cillit Bang (orange), spraya på, vänta fem min, borsta med diskborste, skölj bort.
Väcker liv i tråden.. har ta mig fan provat allt men inget hjälper. Försökte senast med WD40 för att få bort men funkar ej. Rostbeläggningarna har växt något sedan jag skapade tråden. Spände tvättställsblandarens mutter på undersidan av porslinet tills det tog stopp helt, verkar som att röris inte dhade dragit muttern 110%. Hoppas att det gör något åt att det inte blir värre men har ni tips på något effektivt rostlösande som funkar på porslin/tvättställsblandarens finish utan att skadas
Lite gammal tråd. testa Hessa Kalkbort. Det är fosforsyra som tar rost. Funkar till allt som är rostigt. Dessutom billigt. 10:- litern på Ö & BM Mjolnir skrev:Väcker liv i tråden.. har ta mig fan provat allt men inget hjälper. Försökte senast med WD40 för att få bort men funkar ej. Rostbeläggningarna har växt något sedan jag skapade tråden. Spände tvättställsblandarens mutter på undersidan av porslinet tills det tog stopp helt, verkar som att röris inte dhade dragit muttern 110%. Hoppas att det gör något åt att det inte blir värre men har ni tips på något effektivt rostlösande som funkar på porslin/tvättställsblandarens finish utan att skadas