Badrum
Hammarskallen: Ser väl ut som en lägenhet, finns väl ingen som murar in en sån där ful tvålkopp i en villa?
AndersS: Jag hade tagit bort silikonen och lite av hårdfogen några millimeter, tätskiktet ligger under kakel och slukristen. Så risken att skada tätskikt är minimal/obefintlig om du gör det på rätt sätt och kontroller att inte komma djupare än max 5 mm. Sedan ny hårdfog så blir det bra och snyggt. Dåliga fogar gör att det samlas skit och ser tråkigt ut.
Nikorasu: [citat] Nej, gipset riskerar inte att bli förstört om du flytspacklar mot det. Blir det litet fuktigt, så torkar det. Låt det gå ett par dagar innan du sätter tätskikt.
olof63: Hade nytt besök av FB besiktningsman och byggaren idag. Eniga om att golvet höjts med 15 mm efter återställande filket gör att trösklar mm blir knas. Men nu fick jag information om att det hade gått att sänka golvet med lite planering och hyvling av bjälklaget innan åtwruppbyggnad. Byggaren blev skogstokig och krävde att en konstruktör skulle gatantera bärigheten i komstruktionen vid
MyFixar: Hej! Det droppar ur kranen. Har prövat vrida av strålsamlaren för att se om packning är trasig. Inte. När samlaren var av droppade det inte utan rann en fin stråle. Jag är inte världens händigaste men skulle vilja försöka fixa själv. Vad är ert bästa tips, vad borde jag kolla nu?
niclas vent: [citat] I TS fall är det primärt. gammal tråd, jag vet men kunde inte låta det här passera. Allt handlar om tillgänglighet, speciellt när TS sitter i rullstol. har väldigt svårt att se att entreprenören kommer fri från det uppenbara fel som gjorts här. har inte läst igenom hela tråden, så facit kommer kanske längre ned.
TheGame: Har börjat ta ner innertaket. Skivorna sitter utan glespanel så ångspärren hänger ner på ett ställe. Ska ångspärr en tejpas i skarvarna? Ångspärr en är plast med Tun yta av papp eller nå annat fibermatrial. Ser att en vägg är en gammal yttervägg (som jag vetat om) och det går ner plast bakom väggskivan. Bör jag avlägsna väggskivorna och ta bort plasten?
Biloz: Hej! Har haft en kille som gjorde vid kaklet runt fönstret i badrummet allt frid och fröjd men vi la kakel fig som inte torkar/härdar. Det vita torkade utan problem men den gråa torkar inte det löses upp vid kontakt med vatten. Vi har testat 3 olika fog, den sista är nytt och är blandad enligt instruktionerna. Han kliar sig i huvudet och säger att han har aldrig stött på det problemet.
Christer G.V.: [citat] Det ser väl alla att det är en Mora Temp.
falkn: Man brukar rekommendera 8 mm härdat till duschväggar. Har själv en sådan som går mellan tak och golv och den sitter enbart limmad i u-profil som i sin tur är limmad på golv, vägg och tak. I mitt fall 800 bred. Väldigt stabil.
saltet: Det är ingen idé att fortsätta gissa utan man kan bara på plats - om ens möjligt - kontrollera vad som är gjort. ’vi har precis renoverat ett badrum och kan bara konstatera att även om vi såg delar av tätskiktet innan vi började så var det inte tillräckligt bra och det fanns vattenskada. Nu är allt fixat. Helt nytt badrum - slutkostnad inkl allt ca 190.000 men då behövde vi
gone_fishing: Har en handfats kommod Svedbergs körsbärsfaner som redan efter något år blivit lite vattenskadad, mattade ned och lackade med klar golvlack. Mer än 10 år sedan och ser fortfarande helt ny ut.
useless: Som sagt var, grundregeln är; Aldrig dubbla täta skikt. Hur man löser det beror såklart på förutsättningarna på plats, men enklast när man har allt öppet är att göra enligt standardvåtrumsväggen.
Odla: [citat] Tack för hjälpen! :) Kan säkert göra det själv men känns som även om det är enkelt att fixa så kommer nattsömnen bli bättre om en fackman fixat det.
cpalm: Ser mer ut som geggamojja från håltagning än flytspackel, men det där borde de ju städa upp.
MathiasS: Ok, vad gäller själva golvvärmen så gjorde jag en gjutning på plåtar när jag renoverade, om jag gjorde om det idag skulle jag lägga golvspån 22mm och sedan flytspackla in rör på det. Om jag minns rätt har den konstruktionen också korrekt bärighet för klinker om det någonsin blir aktuellt, men jag är inte uppdaterad på de reglerna längre. Det borde hålla sig rätt hyggligt till
BirgitS: Många flyttar omkring tvättställ, dusch etc. när de totalrenoverar badrum. Hur lätt eller svårt det är i ditt fall beror t.ex. på hur golv och väggar är konstruerade. Om det gäller en bostadsrätt måste du ha tillstånd av styrelsen.
tank77: Sant, har upplevt verkligheten;)
Krilleman: Har du plastmatta gör den här nytta, är det kakel kan du skippa den. Den plana ytan med extra ring runt yttersvängen ska vara mot väggen. Använd alltid silikon också!
Jiji: @OestlundJ har jättefin badrumsinredning. I tråden "vad har ni gjort med era hus i dag?" Jag lyckas inte med länkar och grejer idag. Fortfarande inte helt återställd efter kattastrofen förra veckan. ;)
Glada amatören: Hej, jag kontaktade Purus och skickade med bilden. De svarade direkt att jag behövde ett vattenlås som heter Freja. Passade. Så här skrev de (copy paste från mejlsvaret): Hej Du behöver ett Freja vattenlås. Med vänliga hälsningar / Kind regards Mikael Jacobsson Innesäljare T +46 10 41 44 909 | mja@purus.se
Tumhanden: [citat] Beroende på blandartyp så är det ju ett normalt antal rattar att vrida på. (Det är fyra kranar i bilden.) Två för att välja blandning av varmt och kallt och en för att reglera flöde till dusch och en för att reglera flöde till kran. Visst finns det kranar till handfat som reglerar temperatur och flöde med en spak, men till dusch ser man oftast två rattar; en för temperatur
busgraab: Tjena och tack för svar! har studerat just golvbrunnar lite förut och inser, precis som du säger, att jag behöver kapa upp golvspånet mellan 2 reglar för att bygga en låda, för att sedan återmontera golvspånet. jag kommer ju då att tappa mycket av golvspånets styrka, men jag får förstärka upp med kortlingar helt enkelt. jag kommer sedan gå rakt ner med rören för att sedan dra
burnnink: Nja. Hantverkarna fick info om alla badrumsdetaljer skickade innan. Och då verkade det gå. Sedan insåg de att det inge var som vanligt och började knorra. Garantin skulle än så länge gälla som vanligt. Vi får se vid slutbesiktningen...
affadaffa: Hej, Intressant att läsa. Hoppas det har gått bra med projektet. Jag har några frågor angående liknande projekt källaren där jag planerar badrum. På väggarna finns nu puts och microcement+tätskikt. Plattan är urgrävd och isolerad+golvvärme+flytspackel. Min tanke är att platsbygga ett badkar och klä med microcement i samma färg som väggen på utsidan och någon lämplig yta på