Byggahus.se

hur renoverar man ett barum regler praxis

1. I
    Medlem · stockholm · 10 inlägg

isv97tkn

Medlem
    Hej vi ska renovera brummet.
    Nu nämner hantverkaren att man bara behöver riva ut tätskiktet och låta brunn och el värmeslingan ligga kvar.
    Alltså att inte byta brunn.
    Lägga nytt tätskikt och ytskikt.
    Är det verkligen ok att göra så?

Läst en del att man då behöver resistensmäta och isolationsmäta värmeslingan m.m
    Men jag tycker det låter märkligt.

mvh
    isv97

Redigerat
  2. Schwen92
    Renoverare · Gävle · 229 inlägg

Schwen92

Renoverare
    Det är verkligen vanskligt förfarande. Byt hantverkare är mitt råd då han troligen inte har någon större koll på branschreglerna.

3. Schwen92
    Renoverare · Gävle · 229 inlägg

Schwen92

Renoverare
    I teorin är det möjligt om man har betong som underlag och ett relativt nytt badrum där brunnen ej brukats något väsentligt och är av nyare modell, men att man inte skadar värmeslinga eller brunn vid rivning låter som ett otroligt meckigt jobb. Att få bort tätskikt är ett sjujäkla jobb då det sitter som berget många gånger och bilmaskiner och flex är ett måste. sen att en plattsättare skulle ta över någon annans fallspackling och inte spackla och kontrollera fallet själv vet jag inte många som skulle vilja. Möjligen en men han skulle inte få sätta sin fot i mitt badrum:crysmile:

4. janwide
    Medlem · Örebro · 1 194 inlägg

janwide

Medlem
    Det beror väl på i vilket skick badrummet är och vad det är för utförande innan och vad du tänkt att det ska bli i det nyrenoverade badrumet. Det låter som att du har hittat en ovanlig hantverkare. Min bild är att många hantverkare vill blåsa ut allt och göra allt från grunden oavsett hur det ser ut. Mer pengar in i kassan så!

5. I

isv97tkn

Medlem
    försäkringsärende blir väl mer över då

6. janwide

janwide

Medlem
    Vad menar du?

• Laddar…
  7. I

isv97tkn

Medlem
    Offerten är godkänd av försäkringsbolaget men det har inte framgått hur det ska gå till .
    skada på ytskikt och kanske tätskikt.

8. janwide

janwide

Medlem
    Eftersom försäkringsbolaget har godkänt offerten så är det väl inga problem! Tillämpliga våtrumsregler säger ingenting om att allt måste rivas ut och göras om från början bara utförandet uppfyller kraven.

9. I

isv97tkn

Medlem
    Nja dom har ju bara godkänt beloppet inte utförandet.
    Försäkringsbolaget skiter ju hur dom gör det. Det är ju min huvudvärk att se till att det görs på rätt sätt.Om det blir fel igen så är det ju på mig det ligger att visa att det gjort rätt eller så får jag ju dra det med Hantverkaren som utförde det.
    Och det är ju det min fråga går ut på
    Går det att utföra det så det blir rätt om man inte gör om allt ?
    Jag anser ju att det borde vara problematiskt

10. janwide

janwide

Medlem
    Eftersom det är ett försäkringsärende så skulle jag ju se till att jag har en hantverkare som har dokumenterad erfarenhet av våtrum och är certifierad så att du får ett våtrumscertifikat på jobbet. Då blir det hantverkarens ansvar. Googla på "våtrumscertifikat".

11. janwide

janwide

Medlem
    En certifierad hantverkare kan bedöma om allt måste göras om eller om det går att åtgärda ändå.

• Laddar…
  12. janwide

janwide

Medlem
    Lite off topic. Men vad har hänt? Vad är det för skada?

13. I

isv97tkn

Medlem
    Säkert men det ska väl vara oberoende då som inte har något ekonomiskt intresse.

14. I

isv97tkn

Medlem
    Skada på ytskikt och då så klart möjligen tätskikt men det är som sagt oviktigt.

• Laddar…
  15. janwide

janwide

Medlem
    Ja, det är väl problemet. Alla som ska göra ett jobb åt någon har ju ett ekonomiskt intresse. Så det handlar ju om professionalism och samvete. Problemet blir ju mindre för TS eftersom det är försäkringsbolaget som ska betala.

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.