H
Hallerudsbo: Så där såg det ut i en lägenhet vi bodde i förr. Nästan alla lägenheterna hade samma problem. Kaklet släppte i stora flak. Var både gips och betong vägg. Ingen fukt skada bakom utan, de misstänkte dårligt jobb när de byggde lägenheterna. kom dit en och kaklade om de väggarna som var lösa. men det behöver inte va samma här.
4 svar · 7,3k läst
·
T
thomis: Hej, Ska dra igång en badrumsrenovering och har några frågor då väggarna är av hålstenstegel. Kanske konstiga frågor men får olika svar av olika hantverkare. 1. Infästning av våtrumsskiva, är det godkänt att endast limma skivan mot teglet eller ska den skruvas också? Anledningen till skiva istället för putsa innan tätskikt är att översta delen, +2,2m, av väggen är i limträ.
0 svar · 2,3k läst
K
klimt: Den lagstiftning som gäller är Köplagen. Fel som man som köpare vill få ersättning för ska anmälas så fort som möjligt och senast två år efter köp. Om jag förstår rätt är det ett äldre badrum. Vad uppgavs vid köpet beträffande badrummet, renovering och standard. Om det är ett äldre badrum är det nog tyvärr ett fel som kan förväntas, me inte om det är ett nytt badrum
9 svar · 2,3k läst
·
Sebastian Freij
Sebastian Freij: Har börjat riva bastu och det ska bli ett stort badrum. Har börjat riva och har upptäckt asbest i tak. Tänker i första hand att bygga in det. Sen verkar det tyvärr vara plastfärg på betongväggen (källare) och tror inte det är dränerat. Har bott i huset 1 år och damen som bodde där innan har levt ensam där sen 60-talet. Huset är byggt 1942. Antar att det enda rätta är att slipa
0 svar · 1,7k läst
·
M
Maestrono: Hur ska jag lösa med ventilationen här? Hålet är en kanal i skorstenen. Hålet är ca 22x18cm. Tänkte mig typ att mura in ett spirorör som går in i badrummet, förbi reglar och tätskikt. Sen ansluta en paxfläkt. Är det vettigt?
1 svar · 1,0k läst
·
Karlia
Karlia: Utöver vräkningen kan du bli skyldig att betala badrumsrenoveringen.
3 svar · 1,1k läst
J
jonaserik: [citat] Att kapa en platta innebär att det blir en vass kant och den kan inte sitta estetiskt annat än mot en hörna och gömmas där, kolla även mått mellan golv och tak så det inte blir en flisa på några mm som ska bort för att passa, bättre då att kapa ner en platta på hälften, gömma skarpa kanten med fog vid golv och under taklist vid tak. Är det mönstrade plattor blir det
2 svar · 825 läst
Krille-72
Krille-72: https://www.schonox.com/se/plattsattning-i-vatrum-i-kallare-med-tillskjutande-fukt/ Ska också lägga till att det kan vara värt att titta på hur konstruktionen i golvet ser ut. I äldre hus ligger det ofta material som håller fukt. Sen har man en gjuten platta direkt på detta. Kan man då gräva ur ca 20-30 cm och lägga tex. Singel så förbättrar man oftast förutsättningarna ordentligt.
26 svar · 3,7k läst
·
I
Interista88: [citat] På byggen jag vart brukar plattsättaren vilja ha foder på plats först. Men finns väl olika tillvägagångssätt :)
15 svar · 7,7k läst
·
I
Ingridbeck: Okej, då får jag köpa det innan jag börjar skruva. Tack för hjälpen.
2 svar · 1,1k läst
slacker
slacker: Smart lösning minsann! (y)
23 svar · 4,0k läst
·
A
AndersS: [citat] Vad är syftet med frågan, har ett företag lagt in golvvärme efter beställning av dig och om så är fallet vad har du beställt?
3 svar · 629 läst
A
Andrei F: Tack, det ska jag
3 svar · 698 läst
BirgitS
BirgitS: Dessutom är väl inte mattläggarna förtjusta i mattypen som finns på 4 m bredd utan anser att det ska vara den smalare mattan för att resultatet ska bli bra. I alla fall enligt andra trådar.
2 svar · 873 läst
Unikt namn
Unikt namn: [citat] Ja det är klart. Om dagens lunch består av de sorgliga sakerna du fotograferat kan det nog knäcka vem som helst över tid... :confused:
54 svar · 20,5k läst
·
mateson
mateson: [citat] Jag ska höra hur mycket en VVS:are tar för att göra jobbet. Ingen direkt erfarenhet från den typen av arbete och man vill ju inte att det ska bli fel heller.
2 svar · 926 läst
·
T
Tytecu: Ifö toalett läcker vid torx skruv undersida när jag spolar vad läcker?
0 svar · 657 läst
A
Andrei F: [citat] Tack
4 svar · 893 läst
·
A
4 svar · 893 läst
·
H
Hempa69: [citat] Hej, Slangarna jag blåste ur var de tunna slangarna från knapparna till strömbrytarna. Så det har inget samband med ditt problem. Jag är inte expert på detta, men tillåt mig spekulera och fråga lite mer: Har det funkat förut? Var det länge sedan det funkade? Om pumpen låter men det inte kommer bubblor i något av munstyckena tänker jag att det kan vara (minst) tre olika fel:
8 svar · 10,2k läst
L
Luha: [citat] På andra sidan har vi köket med köksskåp, kakel osv.
5 svar · 1,9k läst
BirgitS
BirgitS: Det där är nog frågor som bara ditt försäkringsbolag kan svara på.
6 svar · 5,9k läst
·
S
sofia_8603: [citat] Ok, tack för svar! Det rinner vatten dit o har så gjort sedan jag flyttade in jag får helt enkelt ta tag i det o undersöka det vidare.
4 svar · 1,4k läst
·
T
tergo: har det funkat i 10 år utan vattenskada så är där ingen anledning att riva nu
2 svar · 1,3k läst
N
Nikorasu: [citat] Tätfolie på golv och 10cm upp i bastu, även på dörrkarm. Bastufolie, läkt och panel i bastu (antar att ytterväggar är regelkonstruktion) bastufolien ska överlappa tätfolie vid golvet. Panelen ska överlappa kakel med en tillräcklig springa för att ventilera luftspalten
3 svar · 2,6k läst
·
BirgitS
BirgitS: Vet inte riktigt vad du tänker på men Konradssons har bra bilder på de kakel och klinkers de säljer samt ritprogram där man kan se hur det ser ut.
1 svar · 912 läst
S
Stefan1972: Det ska även poängteras att halvkopplingar med gummitätning inte ska dras så hårt till skillnad mot en koppling med metallkonor.
14 svar · 3,5k läst
·
Hemmasnickarn85
Hemmasnickarn85: [citat] Okej
11 svar · 7,8k läst
·
Danfro
Danfro: [citat] Precis som jag anade. Tack
2 svar · 1,5k läst
J
Jompa94: [citat] Glasvägg skulle kunna vara ett alternativ om jag väljer att inte sätta duschblandaren på den tänkta väggen annars inte av förklarliga skäl. Tror dessutom att jag skulle föredra om det är en vägg man inte kan "ramla" igenom. Den tänkta väggen skulle dessutom avskilja toalett från bad.
3 svar · 3,6k läst
J
J-O: Har du klinker? Om bakfall finns även under plattorna spelar det ingen roll om du har korrekt fall på ytskiktet. Klart det hjälper en aning att få vattnet ner i brunnen, men det rinner ju ofrånkomligen igenom fogar osv och rinner mot lägsta punkt under plattorna. Om badrummet är schysst i övrigt skulle jag överväga microcement som nytt ytskikt på golvet, det är vattentätt och med det
1 svar · 1,4k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.