H
Husåhem: Tack för svaret Nino! Då vet vi förutsättningarna.
74 svar · 16,9k läst
·
janwide
janwide: [citat] I det fallet är det antagligen "bara" ert eget badrum som står på spel. Åtminstone lite bättre läge än om ni varit överst i ett flerfamiljshus. Vet ni var rören kommer ifrån och var de tar vägen? Om det är rör som passerar genom badrumsgolvet kanske man kan lägga nya rör i golvet och sätta skarvar och inspektionsluckor i anslutande rum?
9 svar · 1,5k läst
BirgitS
BirgitS: Det finns godkända målade system även för våtzon 1: https://www.vatrumsmalning.se/godkanda-system/
10 svar · 2,5k läst
D
Derbyboy: Ska plankan under tröskeln ligga i samma linje som ytterkant gips, dvs i samma linje som dörrkarm?
3 svar · 1,5k läst
J
JoWo: Ja vi hade tur att de hade vår modell i lager. De förklarade det när jag var där att de tar hem någon container i taget. Går det då åt många av någon modell så blir det lite väntetid till nästa leverans. Gissar att det hjälper dem att hålla nere priserna. Jag tittade även på Royal Gold. De såg helt fantastiska ut. Nivåskillnad mot det vi köpte. Extra allt liksom. Han
6 svar · 2,5k läst
H
Helmantel: Hej, Jag har byggt ut huset och i den nya delen håller jag nu på och bygger att badrum. Jag byggde ytterväggen enligt brochyren som man hittar på sakervatten.se (se nedan) men inser nu att man ska ha ångbroms istället för ångspärr. Just nu håller jag på med tätskiktet, där väggarna i våtzon 1 är färdiga. Golvet är nästa men nu undrar jag vad jag ska göra med väggarna i zon 2?
0 svar · 3,0k läst
·
M
mojjen: Hur stort utrymme räknar ni mellan utlopp rör vägg och botten på handdukstork. Vill helst montera en ventil direkt mot väganslutningen och direkt i botten på H-tork utan mellanrör. Lite spel kan jag ha. Gör inget om H-torken slutgiltigt hämnar +- 5cm i höjd tänker jag. har planerat 190 cm ÖG
0 svar · 1,1k läst
S
Swixalot: Hej, Vårt nya badrum står just klart och det har inte blivit rätt, så nu vore jag mycket tacksam för råd och expertutlåtanden! Det första vi märkte var att fallet inte blivit rätt. Generellt sett är det flytspacklat med fall vid duschen, men det finns en puckel på höger sida ungefär där duschstrålen landar. Och även en grop där skilje-väggen slutar, så att det samlas en pöl
0 svar · 2,5k läst
·
C
Carlf81: [citat] Kanon! Jag kommer ha oceaner av plats med andra ord...
22 svar · 11,5k läst
·
G
GosNil: Tack för svaren! Jag bröt bort ett gängat litet runt fäste ur den gamla bollen och gängade på min gamla stång i en ny boll. Hör och häpna, det gick lätt och fungerar perfekt. Man får vara försiktig med att ta bort metallanordningen som sitter fäst i botten av vattenbehållaren och håller bl.a. spolknapp och lyftstången. Ny boll kostade ca 60 kr.
3 svar · 2,1k läst
K
konne: Hej, Vi har köpt ett 50talsradhus som har ett badrum från byggåret som vi tänkte renovera innan inflytt. Det är ett gansak litet badrum (har inte måtten i huvudet men kanske 1.6m brett och lite djupare) som inte har så många möjliga rumslösningar så vi tänkte behålla den som den är. Har försökt sätta mig in i saker och ting och blir lite orolig då det ovanför badkaret sitter
0 svar · 2,7k läst
·
M
mojjen: [citat] Som jag skrev, kommer det upp en "oförutsedd" händelse, så skall kunden direkt meddelas att man stött på ett kostnadsdrivande problem. Det bör omg prissättas, och accepteras, precis som i en ÄTA under entreprenad. Där finns det ju fribelopp där entreprenören får lov att ta beslut, om det anses försena /fördyra att inte omg genomföra ÄTA och Kund inte är anträffbar etc.
43 svar · 6,5k läst
·
S0MMER
S0MMER: Sorry skrev fel. 19 punkter.
9 svar · 2,0k läst
B
Byggvm2022: Hej! Håller nu på och ska välja kakellist till ett klinker som kommer vara på både golv och vägg. Det är ett granitkeramik Bricmate som är åt det ljusgråa hållet. Stone silver heter det. Lutar åt en L profil Alu matt eller borstad. Vilken skulle ni välja till ett sånt kakel? Funderar också på att ta den stora sidan inåt så så lite som möjligt syns av listen. Tex i fönstersmyg
0 svar · 1,1k läst
Stigfinnarbiggan
Stigfinnarbiggan: Mitt badrum är 4 kvm original från 1966. Jag har fått en offert på 86125 kr (ingen inredning, kakel och klinker ingår) ska ej ha golvvärme. Inga spottar, bara vanlig taklampa. Är det ett rimligt pris eller "för billigt"??
0 svar · 1,2k läst
Krille-72
Krille-72: [citat] Det var därför jag skrev att Ts skulle läsa i våtrumsintyget. För har man skrivit att man följt nya branschreglerna så blir det helt plötsligt ett problem om man inte följt nya branschreglerna. Högst troligt så har man följt de gamla reglerna. Hur som helst så kan Ts reklamera en skada som uppstår kring elröret i 10 år.
8 svar · 2,9k läst
A
Arne999: Uppdaterar status här efter en ny tur med K-rauta. besiktningsmannen bekräftade allt som sagts här att det måste vara ett fabriksfel och att sprickornas natur inte kan ha uppkommit på något annat sätt. Men nu ifrågasätter K-rauta detta och letar en ny besiktningsman... Gissar ju att dom inte kommer ifrågasätta den som säger motsatsen......
35 svar · 7,0k läst
·
N
nochl: Den är inte på plats än, jagar elektriker :)
5 svar · 978 läst
·
Tobzter
Tobzter: [citat] Men om dom har gjort fel så ska dom åtgärda det .. Kan ja tycka om de inte uppfyller kraven som ställs och ska arbetas efter..
12 svar · 5,9k läst
·
B
Byggvm2022: Förstår inte vad du vill få fram med bilden. Fästet sätter man ju efter klinkers. Och mina rör kommer ju se ut som dina när det är tätat. [citat] Vart ska det läcka menar du? Är ju ingen skarv på röret i väggen.. om jag ville kan jag lägga ett 15 rör i 22röret som sitter. Då har vi rör i rör. och rören tätas med manchetter. Manschetter sitter garanterat mest rätt på ett k
24 svar · 7,9k läst
·
F
Fankenannero: [bild] Ska bygga innertaket i badrummet. Ovanför är det kallvind med spån, plast, papper. Tidigare satt det nån typ av aluminiumfolie-papp, som man ser en bit va på bilden, spänt och sedan träpanel utanpå det. Nu tänkte jag sätta osb+gips. Frågan är ifall jag ska sätt nån plast innan osb:n?
0 svar · 1,1k läst
·
L
Lund: [citat] Ja det lyckades till slut :D Har en timer som är inställd på två timmar som jag klickar på och då startar handdukstorkarna (knappen på torkarna är alltid på). Blir inte helt torra men fullt tillräckligt.
23 svar · 9,5k läst
·
F
FredJons: Tänk på att Ni har ett delat ansvar här för eventuell framtida renovering om det är en skada. Stadgarna styr lite fördelning men om det är standardstadgar så bör det vara följande. Om jag förstod rätt så är badrummet renoverat typ 1994 av föreningen i samband med stambyte. Om inte bostadsrättsinnehavarna efter detta gjort en badrumsrenovering så har normalt slitage skett
96 svar · 27,2k läst
·
J
Jompa94: Jag vet! Det är bedrövligt! Blir mörkrädd på varenda jäkla visning! Ärligt talat förstår jag inte själv hur det inte kan finnas ett oberoende kontrollorgan som ska godkänna våtrumsrenoveringar - byggfel i våtrum måste kosta samhället hur mycket som helst årligen!
4 svar · 1,4k läst
·
N
Namnsson: Tack för förslag, jag ska ta ett nytt försök imorgon. Har balofix så inget akut problem ikväll
5 svar · 1,6k läst
P
Perry79: Tack för alla svar! Dock kommer vi att göra tvärtom mot råden. :) I samråd med kakelsättaren kom vi fram till att det monteringsmässigt var säkrast med alternativ 2 - sätta spegeln först. Då behöver man inte vara lika exakt i tillskärningen av spegel, utan har lite extra marginal i form av kaklet runtom. Vi får hoppas att den inte går sönder och behöver bytas i första taget.
4 svar · 1,9k läst
·
Robpot
Robpot: Det var ganska kämpigt att få den på plats, går det undvika att behöva rengöra? D.v.s att inte smuts tränger sig igenom? Eller finns det någon annan lösning?
4 svar · 1,3k läst
·
H
Hallerudsbo: Finns att köpa i de flesta affärer. Men maskinen måste stå i våg med
17 svar · 7,0k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.