Hej!

Vi har köpt ett hus där en man bott ensam i många år. Mannen fick för några år sedan en stroke som har lett till demens och därmed minnessvårigheter. I huset finns ett badrum där tiden plötsligt stannat mitt i en renovering. Vi har därmed ingen information att tillgå om vad som gjort, vem som gjort det eller vad tanken en gång var. Vi har varit på visning i huset, men får inte tillträde på ytterligare ett tag. Endast ett par halvdåliga bilder finns att tillgå. Jag planerar att slutföra renoveringen själv med stöd av branschregler, internet, forum, vänner och byggvaruhus. Jag har satt kakel, klinker och installerat WC-stolar, dusch, badkar och blandare förut. Nytt för denna gång är att jobba med ”grunden” i ett badrum.

Därför vill jag nu rådfråga er som är sakkunniga lite om hur jag kan gå vidare med denna renovering. Jag vill att arbetet skall bli korrekt utfört och jag har tid att göra saker på rätt sätt. Vill du dela med dig av din kunskap blir jag superglad!

Några frågor som jag funderar kring i nuläget:
1. Vad måste jag kontrollera för att se så att det arbete som är utfört, verkligen är utfört på korrekt sätt?

2. Vi tänkte sätta kakel och klinker i hela rummet. Vad finns det för alternativ för att förbereda golvet och bygga ett fall? Jag antar att flytspackla är det vanligaste alternativet. Några tips?

3. Jag tycker det ser ut som att de har planerat för ett badkar och en dusch. Vi vill hellre ha två duschar. Därför behöver vi flytta upp vattengenomföringen några dm. Bör vi då byta skiva eller kan vi lappa den gamla? Några tips?

4. Vad gäller för regler när det kommer till fönster i en dusch?

Outfärdigt badrum med exponerade väggar och rör, kabelrör sticker ut, icke slutgiltigt golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ej slutfört badrumsrenovering med synliga rör och gammal golvbrunn.
Skapa konto
Ej färdigställt badrum med synlig VVS-installation och omonterad golvränna i oflytspacklat golv.
Skapa konto
Otydlig bild på ett pågående badrumsbygge med synliga rör och avlopp.
Skapa konto

BirgitS
Välkommen till forumet!

1-3. Du behöver börja med att läsa på om det som t.ex. kallas våtrumsvägg enligt Säker vatten. Återkom sen.

4. Det är en riskfaktor eftersom det är svårt att få det tätt (särskilt om man inte har hållit på med tätskikt tidigare) och bör därför undvikas.

Jag skulle rivit ut det som är gjort. Den enda extra kostnaden i att göra så borde bestå av skivmaterial, och det är en liten utgift i sammanhanget. Om du river och bygger från början slipper du fundera på hur mycket som eventuellt fuskats innan.

Bästa svaret

ullet
Jag tror du får en rätt bra känsla av hur det är byggt om du lossar på skivorna på den vägg där alla rörgenomföringar sitter. Då får du även möjlighet att se hur rören är dragna och hur reglingen bakom är gjord. Är väl dessutom den väggen som största delen av inredningen ska moteras på?

Verkar det som att man inte följt branchreglerna där är det väl läge att gå vidare o plocka ner skivor från övriga väggar, annars kanske inte det behövs, allt beror på hur mycket "risk" för avsteg ni är beredda på att ta.

Om du vill flytta upp badkarsblandaren måste slangarna bytas hela vägen till föregående kopplingpunkt, det är inte tillåtet enligt branchreglerna att skarva vattenrör inne i väggen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.