Hej! Det är såhär att jag bor i en etta. En bostadsrätt. Jag trivs väldigt bra I den men badrummet är gammal och sjaskig.

Jag hade velat renovera den men jag vill göra det så billigt som möjligt. Badrummet är 1.65 x 1.65 så den är väldigt liten. I dagsläget sitter det en väldigt gammal badkar som sitter på en "platta" som är inbyggd i golvet. Fult kakel på väggarna och gammalt vattenbrunn från 60 talet. Jag vill att allt rivs ner och ny vattenbrunn byggs. Jag vill ha det väldigt basic så inga fancy badrumsmöbler och inga fancy detaljer. Basic kakel/klinker golv/vägg. En enkel handfat, en enkel toastol, ingen badkar eller duschcabin utan en helt vanlig dusch med möjligtvis duschhörn.

Ingen svart arbete och det ska vara våtrumsintyg samt garanti på jobbet. Hur mycket kommer det kosta på ett ungefär? Jag bor i Södra delen av Skåne om det hjälper med priset.

janwide
Jag kan inte uppskatta kostnaden men ett tips är att köra våtrumsmatta o tapet alt. målade väggar. Billigare än kakel o klinker.

• Gilla
DiscoDuck och 2 till
  • Laddar…
janwide janwide skrev:
Jag kan inte uppskatta kostnaden men ett tips är att köra våtrumsmatta o tapet alt. målade väggar. Billigare än kakel o klinker.
Tack för tipset. Jag uppskattar såna billigare alternativ. Är totalt okunnig så tack igen!

janwide
Valde själva bort kakel. Vi la matta och har målade väggar i vårt badrum. Ångrar oss inte en sekund!

• Älska
sjaskigetta
  • Laddar…
Sitter själv i samma situation lite och har en tråd här i forumet. Vi kanske kan bolla med varandra om hur det går.

Funderar på att göra mycket av rivningsarbetet själv. Lite osäker på om jag vågar ta tag i rören dock som krävs för att få bort kaklet samt om man kan göra det utan att skada väggen bakom. Tänkte använda en sån här: https://www.bauhaus.se/multiverktyg-fein-multimaster-fmm-350qsl-bauhaus-edition Som jag har förstått det så går det inte att göra så i badrum och väggarna bör bytas ut. Men luskar fortfarande vidare, om någon vet så säg gärna till :) Kanske beror på vilken typ av vägg det är bakom kaklet. (Exempelvis denna artikel säger att det är ett krav: https://www.byggahus.se/badrum/kostnad-bygga-nytt-badrum)

Den bästa guide med många kommentarer som jag hittat är den här:
https://kostnadsguiden.se/badrumsrenovering-kostnad-och-tips/

Då talar vi ju om att hantverkarna gör allt arbete.
Gissar på att mindre badrum kostar mer överlag då du har mer vägg per kvm.

Därför skulle jag nog säga runt 20000kr för ditt badrum och 25000kr för mitt som är lite större i arbetskostnad innan avdrag. Fast det finns ju skräckexempel överallt. Hur man får till en sådan rimlig offert är nog en konst i sig.

När det gäller material så är det ju helt upp till dig hur du hittar det, vad du vill ha o så vidare.

Redigerat:
Paul-Staffanstorp
ByggaB ByggaB skrev:
Den bästa guide med många kommentarer som jag hittat är den här:
[länk]
Broms broms broms...

I min värld är detta rent hittepå så låt er absolut inte luras av dessa siffror.
(Jag har jobbat med kök och badrumsrenoveringar i 17år och detta är helt orimligt.)

Har man ett badrum på t.ex 4kvm så skulle det enligt den högsta siffran kosta 40000kr i arbetskostnad.
Detta motsvarar 64 arb.tim och det finns ju inte på kartan att det räcker till en helrenovering.
Som jag tolkar det så inkluderar detta allt, även el och vvs samt måleriarbete och det är ju ren lögn och få ihop en sådan offert !!!

Är det som i TS fall från 60-talet är det högst troligt gamla putsade väggar, kanske uppbyggda av hönsnät och halm och detta rasar till 70-80% och behöver då putsas om och jag har ännu inte hittat någon som putsar om ett sådant badrum för under ca.10000kr.

VVS brukar landa på 15-20000kr för en standardlösning utan för stora ändringar.

EL är ju inga större pengar om man skippar golvvärme och infällda spottar etc. men där går ändå typ 5000kr bara för att få fixa den enklaste elen.

Är det som i TS fall en lägenhet så är ju frågan ofta vilken våning och om det finns hiss samt hur är parkeringsmöjligheterna...
Lägenheter är alltid betydligt dyrare än ett likvärdigt badrum i en villa.
(Själv gör jag inte ens jobb i lägenheter längre p.g.a att det är så pass slitsamt med allt släpande på allting)

Prisexemplet på Kostnadsguiden för ett badrum på 8kvm blir något mer rättvisande men det blir inte billigare för det bara är 4kvm...
Det är exakt samma moment som ska göras om det är 4 eller 8kvm stort.
Ett lite större badrum är mer lättarbetat och merkostnaden för materialet är ganska försumbar i det hela så det tar ut vartannat ganska bra.

Mitt slutgiltiga råd är att välja plastmatta vilket redan nämnts för det blir billigare.

Kakel och klinker behöver inte vara mycket dyrare än en bra plastmatta men man slipper ju fuktskyddet och framförallt försvinner arbetskostnaden med att sätta plattor, fog etc.

• Gilla
Ebbajk och 7 till
  • Laddar…
Om badrummet är så gammalt bör du börja med att kontrollera med styrelsen, om ev. planer på stambyte i föreningen. I de flesta fall innebär ett stambyte att bef. badrum måste rivas och göras om, även om det nyrenoverades förra veckan.

• Gilla
Jonobe och 2 till
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp
H hempularen skrev:
Om badrummet är så gammalt bör du börja med att kontrollera med styrelsen, om ev. planer på stambyte i föreningen. I de flesta fall innebär ett stambyte att bef. badrum måste rivas och göras om, även om det nyrenoverades förra veckan.
Bra input där....

Är det en BRF så bör man även kolla om man ens får lov att göra badrumsrenoveringen själv för många föreningar godkänner inte detta utan kräver att det ska utföras av behöriga hantverkare för att deras försäkringsvillkor kräver detta om något skulle hända.
Ofta har de dessutom avtal med speciella vvs-företag för golvbrunnsbytet och föreningen bekostar ofta detta.

• Gilla
Krille-72
  • Laddar…
Glöm inte hantverkares körkostnader, tiden dom lägger på planering mm mm. Som tidigare nämnts, glöm inte bort att stämma av med styrelsen.

• Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp
C Carl Johansson skrev:
Glöm inte hantverkares körkostnader, tiden dom lägger på planering mm mm. Som tidigare nämnts, glöm inte bort att stämma av med styrelsen.
Det ska man också tänka på ja...

Idag tas det för givet att hantverkarna ska åka ut till var och varannan och titta på jobb, räkna på jobb och lämna offerter helt gratis...
Dessa "gratisofferter" kostar hantverkarna i princip 4-5000kr då det oftast går åt en hel dag samt körkostnader.
INGEN vill och kan jobba gratis så detta är självfallet något de flesta också bakar in i offerterna liksom övrig administrativ tid för samordning och hantering av rotavdrag etc.
Bilar och bränsle kostar enorma pengar idag och är det i städerna så blir parkeringsavgifterna ganska höga med.

Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Det ska man också tänka på ja...

Idag tas det för givet att hantverkarna ska åka ut till var och varannan och titta på jobb, räkna på jobb och lämna offerter helt gratis...
Dessa "gratisofferter" kostar hantverkarna i princip 4-5000kr då det oftast går åt en hel dag samt körkostnader.
INGEN vill och kan jobba gratis så detta är självfallet något de flesta också bakar in i offerterna liksom övrig administrativ tid för samordning och hantering av rotavdrag etc.
Bilar och bränsle kostar enorma pengar idag och är det i städerna så blir parkeringsavgifterna ganska höga med.
Om det kostar dig 4-5000 kr att räkna på ett jobb så tror jag du behöver förbättra din offertteknik. Sedan kan du gå in i våra diskussionsregler och läsa vad som står där under paragraf 5 https://www.byggahus.se/forum/threads/anvaendarvillkor-med-diskussionsregler.220278/

• Gilla
Cox
  • Laddar…
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Om det kostar dig 4-5000 kr att räkna på ett jobb så tror jag du behöver förbättra din offertteknik. Sedan kan du gå in i våra diskussionsregler och läsa vad som står där under paragraf 5 [länk]
Det är ingen kostnad men förlorad inkomst vilket kan ses som en kostnad , och 4-5k är inget konstigt då det bara är några få timmar man får för dom pengarna. Så skulle gissa att varje offert jag gör ligger där omkring om man ser till förlorad inkomst.

• Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Om det kostar dig 4-5000 kr att räkna på ett jobb så tror jag du behöver förbättra din offertteknik. Sedan kan du gå in i våra diskussionsregler och läsa vad som står där under paragraf 5 [länk]
Jag skrev inte att det kostar mig något !!!
Jag skrev i egenskap av privatperson om att det kostar hantverkare...
Jag gör inte heller reklam som din paragraf avser...

Jag tror de flesta har ganska stora kostnader gällande detta med offerter.
Det går lätt åt 2-3tim att titta på jobb och minst lika många att räkna på jobbet samt ta in priser från UE som el och vvs samt måleri.
Sen ska offerten skrivas vilket inte gör sig själv.

HAR JAG HÖRT !!

Edit:
Naturligtvis är det förlorad inkomst Lutte men i min värld är det samma sak som en kostnad.

• Gilla
nino och 1 till
  • Laddar…
janwide janwide skrev:
Valde själva bort kakel. Vi la matta och har målade väggar i vårt badrum. Ångrar oss inte en sekund!
Jag har levt med nya badrum i olika hus. Både med matta och nu helkaklade. I samtliga fall väldigt välgjorda och alla val enligt min smak. Enligt mig går det inte ens att jämföra. Men smaken är ju som baken:)

Eftersom det är en lägenhet kanske det går att kolla med grannarna om någon mer ska renovera inom kort. Det är mycket torktider för plattsättaren och jobbet blir mycket effektivare om det finns flera badrum att jobba med.

• Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Krille-72 Krille-72 skrev:
Det är inte bara Brf:er idag som är tveksam till att badrum byggs av hemmapulare. De flesta försäkringsbolag säger rakt ut idag att dom inte ersätter skador om badrummet är byggt av en hemmapulare. Hur rakt försäkringsbolagen talar om detta varierar.
Försäkringsbolag försäkrar bara egendom som är byggt enligt gällande branschregler för tiden av utförandet.
Får man så en tätskikts skada efter 1 år så kommer dom högst troligt säga att badrummet inte är byggt enligt gällande branschregler.

Vi har pysslat med försäkringsskador i ca 20 år. Trenden är just nu att alla försäkringsbolag blir tuffare och tuffare i sina bedömningar. Detta beror givetvis på de enorma kostnader som försäkringsbolagen betalar ut för vattenskador i badrum.
Vi har träffat på många stackare som anlitat svart arbetskraft eller hemmapulat och därmed inte fått en KR i ersättning.

Jag är absolut inte motståndare till att folk renoverar sina egna badrum. Men man bör noga ta reda på förutsättningarna så man förstår konsekvenserna om något händer.

Bor man i en Brf och utför arbetet själv kan det bli en väldigt kostsam historia om man dessutom har grannar under sig.
Jag gör ett bättre arbete än många av de hantverkare jag har haft i huset. I det senaste badrummet jag renoverade så fick jag berätta för hantverkarna hur de skulle göra, de hade inte kunskapen själva. Jag valde ändå att låta dem göra det just pga försäkringar. Men skall man vara noggrann så skall arbetet vara utfört enligt reglerna, det finns ingenting i reglerna om att man inte får göra det själv. Det är dock en tolkningsfråga, man måste naturligtvis dokumentera arbetet mycket noggrannt om man gör det själv. Och man måste naturligtvis göra rätt...

Och även om du har hantverkare som gör arbetet, dokumentera det noggrant själv ändå, det skyddar dig ifall de gjort fel. Man lär sig av sina misstag.

• Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.