11 597 läst ·
43 svar
12k läst
43 svar
hur billigt kan jag komma undan med badrums renovering?
Jag gjorde dusch och wc i källaren. C:a 4 kvm. Lite andra förutsättningar än i en lägenhet. Till exempel lägre krav på tätskikt. Gjorde allt själv. Jagade låga priser. Tror inte att man kan komma undan så mycket billigare. Golvbrunn, div. avloppsrör, slipsats, spackel o annat klet, fermacell på väggarna, duschväggar i glas, handfat, 2 st blandare, wc stol, klinker o kakel.
Gick på c:a 20 000 kr.
Gick på c:a 20 000 kr.
Medlem
· Västra Götaland
· 3 646 inlägg
Förlåt jag hade fel, han tar 260 kr/timme + moms, hittade en gammal faktura på ett annat jobb han hjälpte mig med förra året.Nej det är inte riktigt min grej att trolla, vad skulle jag ha för nytta av det ?Krille-72 skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tror nog att du bara missförstod mig lite. Läs om mitt inlägg där igenKrille-72 skrev:
Läste du ens inlägget som du länkade till?
Om vi ska diskutera priser så måste vi bestämma vad för priser vi ska diskutera. Är det arbetskostnaden? Materialkostnaden? Eller är det totalkostnaden som är intressant?
Länken du skickade hade en arbetskostnad på ca 25” efter rot och en materialkostnad på ca 21”
Vi har byggt badrum i ca 20 år. Det går definitivt att bygga billigare än vad vi gör. Vi arbetar mycket med försäkringsskador. Försäkringsbolag är inte kända för att vilja betala några överpriser direkt. I gengäld finns det alltid jobb. Det innebär även att vi ständigt måste utsätta våra Ue för prisjämförelser. Nu tar vi inte in priser från vilka Ue som helst. Vissa krav måste vara uppfyllda. Men vi har några enmansföretagare som klarar kraven.
Alla badrum byggs alltid enligt gällande branschregler. Det innebär att det är ytterst sällan som inte något måste göras om efter rivning.
Sen nya reglerna trädde i kraft 2021 så har kostnaderna för att bygga badrum ökat väsentligt.
Det är sällan som vi hamnar på en totalkostnad under 100k. Då pratar vi alltså våra kostnader.
Då ingår standardkakel men inget porslin eller några blandare.
Summor som 20” som man kan läsa här räcker inte ens nära till materialet.
Men renoverar man åt sig själv och struntar i branschregler kan man säkert hamna under 20” i material kostnader.
Jag sa att arbetskostnaden för våra badrum borde bli mellan 20-25tkr med en schysst offert.
Kunde säkert vart tydligare.
Sen skrev jag något om att man själv väljer materialet och att kostnaderna där kan variera.
Jag känner ju att det är helt irrelevant att diskutera materialet. Man diskuterar eventuellt vad man gjorde (Dusch+Badkar kostar ju mer än endera enskilt, samma placering eller nya el- och rördragningar, mm). Men vad man väljer för material, hur man får tag på det, vilka deals man gör, etc det är ju helt upp till en själv.
Jag jagar ju överblivet kakel/klinkers exempelvis, har en massa verktyg och material över från en tidigare renovering och budar på auktioner för porslinet.
Vilka nya regler förresten (de verkar ju komma lite hela tiden iofs) och hur påverkar de kostnaden?
Redigerat:
Har det inte blivit fel någonstans om man bygger om för dyra pengar för att nå en ny standard med marginellt bättre säkerhet. Reglerna är väl tänkta för nyproduktion. Man ska bara bygga om när det är motiverat.
Jo precis, det är ju ett sätt att trissa upp kostnaderna. Många regleringar i andra branscher drivs faktiskt inte av konsumentintresseorganisationer utan av etablerade företag för att skydda sina revir genom att göra ingångskostnaderna för stora. (Ex. Livsmedelshandel. Utsläppsrätter är också en intressant historia).D Daniel 109 skrev:
Här handlar det istället om vad som kan klassas som certifieringar vars betydelse för stat, konsument och försäkringsbolag görs så stort och viktigt som möjligt så att fler timmar ska kunna faktureras. I grund och botten driver det säkert utvecklingen frammåt och minskar på olyckorna men om någon verkligen räknar på om det är nödvändigt eller inte genom en samhällskalkyl tvivlar jag.
Försäkringsbolagen har inget att förlora på att kräva det mesta av det här då kostnaden läggs på kunden och deras risk minskar utan att det för den delen drar ner kostnaden på hemförsäkringen (vilket det rimligen borde göra).
Något liknande sker inom IT-branschen där företagen gynnas av tryggheten av att anställa folk som har olika kompetenscetrtifikat och därför pushar för detta medan företagen som håller i kurserna trissar upp kostnaderna för vad som egentligen ofta är intensivutbildningar som borde kosta mindre (en termin av studier för en utländsk student på universitet kostar exempelvis 50 000kr men dessa utbildningar som går på en vecka kostar 10 - 20 - 30 tkr).
Helt frånskilt på ytan det som sker här men systemprocessen som driver det frammåt är samma.
Redigerat:
Medlem
· Västra Götaland
· 3 646 inlägg
När jag lärde känna den här gubben för mer än 10 år sedan bodde han i ett garage och fick 5000 kr/månad svart av ägaren till byggbolaget. Jobbade minst 50 timmar i veckan och gjorde badrum på löpande band.Krille-72 skrev:
Nu fakturerar han ca 600 kkr/år i sin egen firma kan välja sina egna jobb och bor i en ägd villa, så för honom så har han lyft sig något enormt sista åren. Hans största kund som står för hälften av omsättningen har jag skaffat åt honom. Jag tror faktiskt han har det bättre än någon som jobbar i detaljhandel.
Krille-72 skrev:
Jag får be om ursäkt ifall jag läste slarvigt. Får försvara mig med att jag sitter med en tråkig offert mellan inläggen.
Om vi tar 20k inkl moms och gör om det till arbetstimmar så blir det exakt 40 Tim om hantverkaren tar 400kr/ Tim exkl moms.
En bit hinner man på 40 Tim men man hinner tyvärr inte renovera ett badrum.
”Vilka nya regler förresten (de verkar ju komma lite hela tiden iofs) och hur påverkar de kostnaden?”
Finns flera nya regler som sen årsskiftet ställer till det en del.
Det ska vara minst 6 cm cc mellan vattenrör. Minst 6 cm från vattenrör till vägg, golv eller tak. Tidigare var det 4 cm. De flesta vattenrör som kommer in i ett badrum kommer in på 4 cm cc. Det innebär att rörmokaren ofta får en hel del extra arbeten jämfört med tidigare.
Redan tidigare fanns regeln att det ska vara 6 cm från baksida avloppsrör till tätskikt. Det är nog den dyraste kostnaden om man inte tänk byta stammarna.
För snickarens del är det mest att dörrkarmen och tröskeln ska liva med insida vägg i badrummet. Men lite extra arbeten blir det där också.
Tragiskt nog har inte branschen tagit fram regler för Rot jobb. Reglerna är anpassade till nyproduktion. Branschorganisationerna verkar tycka att det bara är att göra en avvikelserapport. Men hur kul är det för en privatperson att sitta med svarte Petter om något händer just där avvikelsen är gjord. Jag skulle inte vilja det iaf. Bor man i en Brf kan det dessutom få ännu större konsekvenser om det tex. Läcker ner till grannen.
Får mäta det faktiskt o kolla när det gäller mitt egna. Men lite löjligt tycker jag att det är
Avvikelserapport, är det något jag är tvungen att presentera till en mäklare?
Är det här något som bryter mot försäkringsbolagets riktlinjer?
"Badrummet har ju fungerat hur bra som helst hittils. Nu byter jag ytskikt och klinkers och kakel och allt ska bli ännu säkrare. Det kan ju inte vara till förtret för mig att då endast vilja behålla samma nivå från marken på rören?"
O tycker inte att man ska försöka få det som att någon är "Svarte Petter" om den rundgår sånt här. Lägenheten och badrummet är alltså redan efter en viss nivå. Att man gör några positiva förändringar men inte alla borde vara positivt överlag.
Så sluta att skrämma upp potentiella kunder nu ;-)
Lycka till med offerten! Tack ändå för att du intresserar dig i många trådar här. Överlag väl skrivna inlägg.
Redigerat:
Medlem
· Västra Götaland
· 3 646 inlägg
Det finns ett stort egenvärde i att vara sin egen chef, jag skulle aldrig kunna ha någon som bestämmer över mig, det passar bara inte. Hellre en lägre inkomst nu, som kan bli hur stor som helst i framtiden, än en medelmåttig som aldrig kan bli bättre.....Krille-72 skrev:
Det sa dem redan i lumpen till mig haha
Ifall karln fakturerar 153 timmar/månad i snitt (46 hela arbetsveckor om året) och håller omkostnadsbiten väldigt låg så kan ha få ut nästan 330-340' om året i lön. Typ 28' i månaden.I InsidersUnited skrev:
Kanske ca 19' i handen skattat och klart.
Men det är ju rätt snålt. Hur mycket ej debiterbar tid är det?
Om jobben löper bra och kanske typ minst 20 timmar, så det inte behöver skrivas allt för mycket fakturor ...
Omkostnader då. Tja, 10' för bokföring och 10' ansvarsförsäkring. Kanske 15-25' på verktyg och förbrukning. Det räcker inte till bil på vanligt vis.
Om han kör med privat bil och tänker att det skulle bli ungefär samma körning ändå till firman för att sen byta bil, så att man typ räknar detta som att det går på ett ut, så kan man ju räkna bort bilkostnad. (Däremot ta ut lite milersättning från firman).
Ungefär så gör jag ju själv. Jag orkar inte ha en firmabil som sen skatteverket plötsligt kommer på att de vill kolla upp, få in alla körjournaler osv. Så jag kör med samma privata TILL jobbet som sen INOM jobbet.
Nåväl, han kan få det att fungera rätt OK, men kravet är stenhård koll på omkostnadsbiten.
Själv anser jag att karln gott och väl borde höja till åtminstone 300-350kr/timme.
Men som det nu är så lär ingen alls kunna starta konkurrerande verksamhet ifall detta är en mindre ort. Och det är nog inte så stor risk att han behöver lägga speciellt mycket tid på att räkna på offerter osv.
Medlem
· Västra Götaland
· 3 646 inlägg
De siffrorna kan säkert stämma, dock så har han en större kund där han kan jobba flexibelt så han kan fylla ut de flesta luckorna. Håller man nere kostnaderna och redan har skrivit av firmabilen och inte behöver så mycket lulllull så fungerar det nog. Men jag vet att han liksom jag värderar att vara sin egen högt. Han skriver inga offerter, han kör bara löpande, snabb är han också. Jag kan bara jobba med folk som har studs i stegenMikael_L skrev:
@Paul-Staffanstorp
Så Byggahus.se hittar på när de skriver att kostnaden är 6000-9000kr för en VVS lösning i arbetskostnader för ett badrum på 10 kvm som görs i svensk standard av svenska arbetare?
Alltså OP här vill ha det så billigt som möjligt skriver han och du drar till med ett exempel som för det första gäller 4kvm och inte 2.7kvm och sen skriver att du tar 15-20000kr som alltså är dubbelt så mycket som Byggahus rek:ar för 10 kvm.
Ser du inte problematiken här? Men du är nog glad när du får betalt, det förstår jag.
Sen undrar jag rent spontant, även skrivit om det i en annan tråd, varför totalentrepand är dyrare än delentrepenad? För det verkar vara det enda sakliga argument du har.
Iofs har det väl som du säger med det faktum att man lämnar en totalförrsäkring då och har inget tjafs med kunden. Men det har ju kunden betalt grova pengar för i detta fall också.
Tänker mig nästan tvärtom, att man borde vara glad för att en kund anställer en för att göra just allt och att man då också kan fördela sin tid mer effektivt och därmed borde kunna ge ett lite lägre pris.
Men inte borde det vara dubbelt så dyrt för en standardlösning, speciellt inte när badrummet är så himla mycket mindre.
Edit: Peter_staffanstorp tog nu bort sitt senaste inlägg eller fick det borttaget av admin, kanske för att det var lite på gränsen. (Själv gillar jag högt i tak både bildligt och bokstavligt talat).
Men överlag så hade det att göra med att han ansåg att det förslagna priset på 15-20000 kr för ett mindre badrum var standard i VVS-kostnader för arbete och att när hans firma gör det så blir det en totallösning utan några problem för kunden i efterhand.
Så Byggahus.se hittar på när de skriver att kostnaden är 6000-9000kr för en VVS lösning i arbetskostnader för ett badrum på 10 kvm som görs i svensk standard av svenska arbetare?
Alltså OP här vill ha det så billigt som möjligt skriver han och du drar till med ett exempel som för det första gäller 4kvm och inte 2.7kvm och sen skriver att du tar 15-20000kr som alltså är dubbelt så mycket som Byggahus rek:ar för 10 kvm.
Ser du inte problematiken här? Men du är nog glad när du får betalt, det förstår jag.
Sen undrar jag rent spontant, även skrivit om det i en annan tråd, varför totalentrepand är dyrare än delentrepenad? För det verkar vara det enda sakliga argument du har.
Iofs har det väl som du säger med det faktum att man lämnar en totalförrsäkring då och har inget tjafs med kunden. Men det har ju kunden betalt grova pengar för i detta fall också.
Tänker mig nästan tvärtom, att man borde vara glad för att en kund anställer en för att göra just allt och att man då också kan fördela sin tid mer effektivt och därmed borde kunna ge ett lite lägre pris.
Men inte borde det vara dubbelt så dyrt för en standardlösning, speciellt inte när badrummet är så himla mycket mindre.
Edit: Peter_staffanstorp tog nu bort sitt senaste inlägg eller fick det borttaget av admin, kanske för att det var lite på gränsen. (Själv gillar jag högt i tak både bildligt och bokstavligt talat).
Men överlag så hade det att göra med att han ansåg att det förslagna priset på 15-20000 kr för ett mindre badrum var standard i VVS-kostnader för arbete och att när hans firma gör det så blir det en totallösning utan några problem för kunden i efterhand.
Redigerat:
Administrator
· Skåne
· 8 751 inlägg
Jag har raderat inlägg och stängt av användarna Paul-Staffanstorp och Krille-72 från tråden. De lobbade för att man inte ska bygga sitt badrum själv samt att det måste vara hiskeligt dyrt. De är entreprenörer som diskuterar för att hålla priserna uppe.
/Moderator
/Moderator
@Marlen Eskilsson
Ah, förstod nästan det. Tycker ändå att Krille-72 höll något objektiv ton även om han tydligen lobbar för sin sida. Paul-Staffanstorps yrkanden var missvisande med den begränsade kunskap jag iaf har.
Vet inte om du vill radera mittt inlägg då också, kanske inte så schysst att argumentera mot någon som inte kan försvara sig. Men i annnat fall så hoppas jag att det är sakligt nog att kunna vara kvar.
Ah, förstod nästan det. Tycker ändå att Krille-72 höll något objektiv ton även om han tydligen lobbar för sin sida. Paul-Staffanstorps yrkanden var missvisande med den begränsade kunskap jag iaf har.
Vet inte om du vill radera mittt inlägg då också, kanske inte så schysst att argumentera mot någon som inte kan försvara sig. Men i annnat fall så hoppas jag att det är sakligt nog att kunna vara kvar.
Administrator
· Skåne
· 8 751 inlägg
Nej, det är ok. Nu vet ju alla varför han inte svarar och du har fått opponera dig mot hans påståenden.
Klicka här för att svara