BirgitS
BirgitS: Det där är nog frågor som bara ditt försäkringsbolag kan svara på.
6 svar · 5,9k läst
·
S
sofia_8603: [citat] Ok, tack för svar! Det rinner vatten dit o har så gjort sedan jag flyttade in jag får helt enkelt ta tag i det o undersöka det vidare.
4 svar · 1,4k läst
·
T
tergo: har det funkat i 10 år utan vattenskada så är där ingen anledning att riva nu
2 svar · 1,3k läst
N
Nikorasu: [citat] Tätfolie på golv och 10cm upp i bastu, även på dörrkarm. Bastufolie, läkt och panel i bastu (antar att ytterväggar är regelkonstruktion) bastufolien ska överlappa tätfolie vid golvet. Panelen ska överlappa kakel med en tillräcklig springa för att ventilera luftspalten
3 svar · 2,6k läst
·
BirgitS
BirgitS: Vet inte riktigt vad du tänker på men Konradssons har bra bilder på de kakel och klinkers de säljer samt ritprogram där man kan se hur det ser ut.
1 svar · 912 läst
S
Stefan1972: Det ska även poängteras att halvkopplingar med gummitätning inte ska dras så hårt till skillnad mot en koppling med metallkonor.
14 svar · 3,5k läst
·
Hemmasnickarn85
Hemmasnickarn85: [citat] Okej
11 svar · 7,8k läst
·
Danfro
Danfro: [citat] Precis som jag anade. Tack
2 svar · 1,5k läst
J
Jompa94: [citat] Glasvägg skulle kunna vara ett alternativ om jag väljer att inte sätta duschblandaren på den tänkta väggen annars inte av förklarliga skäl. Tror dessutom att jag skulle föredra om det är en vägg man inte kan "ramla" igenom. Den tänkta väggen skulle dessutom avskilja toalett från bad.
3 svar · 3,6k läst
J
J-O: Har du klinker? Om bakfall finns även under plattorna spelar det ingen roll om du har korrekt fall på ytskiktet. Klart det hjälper en aning att få vattnet ner i brunnen, men det rinner ju ofrånkomligen igenom fogar osv och rinner mot lägsta punkt under plattorna. Om badrummet är schysst i övrigt skulle jag överväga microcement som nytt ytskikt på golvet, det är vattentätt och med det
1 svar · 1,4k läst
T
Takläggare: [citat] Problemet med att gå in med grovbetong är torktiden , checka upp hur lång tid den behöver vid olika tjocklekar som att hälla 1 st- eller 2 hinkar ner i ett hål som håller brunnen, då kanske dom flesta slutar upp att använda betong. om man inte håller på med ett långtids projekt förstås. men ska man på samma vecka eller veckan efter så har den inte torkat.
14 svar · 7,5k läst
J
jaeger77: Badrumsrenovering pågår. I befintligt tak mot kallvind finns idag ingen plast utan en svart papp mellan råspont och bjälkar. Innertaket ska sänkas och spottar monteras. Jag har stött och blött detta, men slutade med att jag monterade ångspärr direkt mot bef innertak, sedan en 45x45 som gles för gipsen, se bild. Är detta vettigt? Samtidigt gör man ju en rätt kraftig förändring i
0 svar · 1,5k läst
·
useless
useless: Vatette V6 säljs på en massa ställen. https://www.rinkabyror.se/artiklar/vatette-v6-/v6-vaggbrickor/
1 svar · 1,5k läst
Krille-72
Krille-72: artikeln är 5 år gammal. https://www.viivilla.se/bad/toalettstolar/byt-wc-stol/
19 svar · 5,8k läst
D
Datagubben: [citat] vågar man ta längre skruv? risk för rör?
15 svar · 4,7k läst
·
D
Datagubben: Någon som vet, om man vågar borra
5 svar · 2,0k läst
·
M
malin.k.agren: Vet du om hur pass färgen täcker? Jag har en antracit grå fog som jag skulle vilja ha ljusgrå. Ska man välja ljusgrå eller är det smartare och ta vit så kanske man får en ljusgrå?
10 svar · 11,2k läst
AgnesN
AgnesN: Hej! har ett duschkabin med hög kar som jag vill demontera Har tagit ut skruvarna men listerna sitter fast både på väggen och på kanten av karet. Förmodligen monterad med silikon. Hur lossnar jag alulisten? tacksam för all tips :)
0 svar · 1,4k läst
·
BirgitS
BirgitS: [citat] Det är väl bara att säga att det ser ut som en felaktig montering och skicka bilderna.
3 svar · 1,7k läst
·
H
hjalle74: [citat] Låter som lägenheten jag bodde i Orminge, ganska otäckt att inte ha golvbrunn om olyckan är framme...
13 svar · 3,9k läst
J
Jompa94: Det enkla men tråkiga svaret är väl att om golvbrunnen inte uppfyller ny standard som infördes på 90-talet och våtrummet är renoverat därefter så är det ett fel. Tätskiktet ser onekligen en smula oroväckande ut - ej fackmannamässigt utfört montage av golvbrunn tyvärr.
1 svar · 3,0k läst
·
A
arasmus: Svarar själv om någon råkar ha samma fråga. Hålsåg med diamantskär var svaret. Så nu vet ni det :)
1 svar · 1,2k läst
R
RanSan23: Är detta ett känsligt ämne? Länsförsäkringars ”Tänk på det här när du ska renovera badrum”, står det följande:
1 svar · 1,8k läst
·
S0MMER
S0MMER: Jag har sålt färg från Beckers i flera år och deras väldigt korta men tydliga råd på denna ständigt återkommande fråga var tyvärr alltid: gör det inte.
1 svar · 2,8k läst
J
Jompa94: [citat] Jag skumläste det du skrev och som jag misstänkte så förstår jag inte hur det hänger ihop med trådämnet. Ber om ursäkt för min aggressiva framtoning, men jag blir bara så trött på människor som försöker argumentera för att privatpersoner utan inskränkning ska få renovera sina våtrum i bostadsrätter exakt hur de vill enligt eget huvud - det är liksom inte argument som
74 svar · 29,5k läst
·
J
Joak: Till Ts. Jag tycker att jafo har en bättre lösning. Då du slipper en matrialskarv 10 cm från brunnen och flytspacklet lär vara starkare än plasten.
34 svar · 11,8k läst
·
K
Kristian82: Nej det tänkte jag också att jag måste tänka på
4 svar · 1,2k läst
C
cpalm: [citat] Tänker likadant, men det kan tilläggas att man då också lurar sig själv eftersom ett lagom starkt anti-kalkmedel också löser beläggningarna så gott som omgående och utan att man behöver skrubba.
16 svar · 5,7k läst
·
O
ollefisk: [citat] Exakt. Badrummet byggdes för kanske 15 år sedan men ingen mögel eller annat finns.
7 svar · 2,2k läst
·
F
fedder: Hej! Vi renoverar vårt nyköpta hus. Det är vårt första hus och vi lär oss mycket :) Vi har byggt ett badrum på övervåningen, med 250mm tak i fullhöjd och resten snedtak. En vägg i duschen är alltså fullhöjd och där har vi tänkt sätta takdusch. Vattnet är dock draget bakom en sidovägg under snedtaket och vi har tänkt lösa det genom att sätta en förlängning från blandare
0 svar · 3,0k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.