Badrum
cpalm: [citat] Tänker likadant, men det kan tilläggas att man då också lurar sig själv eftersom ett lagom starkt anti-kalkmedel också löser beläggningarna så gott som omgående och utan att man behöver skrubba.
ollefisk: [citat] Exakt. Badrummet byggdes för kanske 15 år sedan men ingen mögel eller annat finns.
fedder: Hej! Vi renoverar vårt nyköpta hus. Det är vårt första hus och vi lär oss mycket :) Vi har byggt ett badrum på övervåningen, med 250mm tak i fullhöjd och resten snedtak. En vägg i duschen är alltså fullhöjd och där har vi tänkt sätta takdusch. Vattnet är dock draget bakom en sidovägg under snedtaket och vi har tänkt lösa det genom att sätta en förlängning från blandare
Draggen79: Uppdatering: Tror nu att det är en M22x1.5 som väl egentligen är till radiatorer. Eftersom jag lagt på osb, gips och matta så kommer jag längre inte åt kopplingen utan att göra hålet större. Hittar ingen övergång M22x1.5 till R15. Någon som vet en?
Oldboy: Jodå, sågspån är hygroskopiskt och kan fuktas upp, men som jag skrev i inlägg #5 så är det bara ett problem om våtrummet används något alldeles kopiöst mycket. Normal användning och en fungerande ventilation så blir det ingen uppfuktning. Eller rättare sagt, den temporära uppfuktning som blir under en dusch torkar sedan ut när RH i duschutrymmet sjunker tack vare ventilationen. I
guggen: [citat] Hur gör ni med påse + visp, stoppar ni påsen i en tunna, öppnar, i med vatten och kör visp?
Krille-72: [citat] Kan du göra lite lutning utåt så är det såklart bra. Men blir det en läcka kommer du se vattnet ändå. Nu ska du alltså göra golvet helt klart. Sen monterar du fixturen och klär in med tex luxskivor. Vi brukar bara borra ett litet hål längst ner vid luxskivan under själva muggstolen så att vattnet kan rinna ut om det börjar läcka.
Jompa94: Förutsatt att tätskiktet under inte är skadat bör det väl rimligtvis bara vara att fylla i med lite fogbruk?
Solskensbyggare: [citat] Ja, precis, den är det. Tanken är att lossa den och, som du säger, vrida den 180. Tänkte fel när jag monterade den. :D Tack för svaret. Trevlig påsk.
mattiasborger: Vi gjorde ett badrum med bastu med ungefär spegelvända förutsättningar. Har ingen planritning tillgänglig med ett par bilder som beskriver hur vi tänkte. Badkar och wc är alltså till höger när man kommer in, bastudörr och handfat till vänster. Och dusch in bakom handfatet [bild] [bild] [bild] [bild]
Bigfoot: [citat] Då är ju risken att foten inte täcker samma yta och att man ser konturen efter den gamla på golvet, alternativt får man köpa en ful rackare med extra stor fot. Jag tror du överskattar priset på "vanliga" reservdelar också.
BirgitS: Har du prövat att fråga INR? Sen ska man ju veta att det är vanligt med photoshoppade bilder i marknadsföringsmaterial så det är inte säkert att det finns något kakel som ser ut just så där.
Alex456: Hej Har precis blivit färdig med badrummet. Det är helt nybyggt och vi valde att ha plastmatta i hela badrummet. Nu har vi monterat en takdusch med badkarspip och ska ställa dit ett badkar. Har funderat lite fram och tillbaka hur vi ska göra med badkaret. Om vi ska köra med en sådan där duschvägg i glas till badkaret eller en draperistång runt badkaret och bara köra med att vanligt
TheGame: Känner en som har hela sitt badrum med dessa plattor på väggarna. Ser ganska bra ut, det ser ut som om man skulle ha kakel. Lätt var det att sätta också enligt honom. Tätt är det så länge det är helt :)
Fluxor: [citat] Torktiden brukar stå på förpackningen. På vissa anges det som xx mm per timme.
Elin Kamjak: Hej, Vi har köpt ett badkar Kaldewei för inbyggnad. Vi har redan kaklat hela badrummet och nu undrar vi hur man ska hantera den sidan av badkaret som står mot den kaklade väggen. Kan/bör man använda en byggfrigolitskiva (som är avsedd för våtrum) också på den sidan? Eller hur bör man annars fästa badkaret mot väggen?
nybyggarn3: [citat] Jag tycker planlösningen är klockren i det avseendet. Jag tror inte att barn mår dåligt av att sova en liten bit från sina föräldrar. Är ju på samma våning och man kan ju se till att lämna en lampa tänd. Tvärtom ser jag mycket fördelar. Här gäller det att maximera ljudisoleringen i den lilla biten vägg och dörren som skiljer sovrum och kök åt. Lyckades ni med det kan
16386: Jag tycker det ser bra ut. Själv hade jag dock inte satt toaletten rakt framför dörren om man inte måste. Inte direkt den trevligaste synen när man kommer in eller om dörren är öppen.
olofh: När ”stora” badrummet gjordes om drogs det fram avlopp o vatten till ett utrymmet jämte i tanke att det någon gång skulle bli ett lite badrum där också. Börjar tankemässigt planera för det nu och kollar lite närmre på vad som är gjort och gissar att det behöver fixas en del... har ett avstick för toa som sticker upp en hel del och en golvbrunn som antagligen behöver höjas
Stefflo: Det enklaste är nog att helt enkelt bygga något eget. Som du säger tycks ryssar vilja gömma saker men finns också 600x600 lucka på beijer. https://www.beijerbygg.se/privat/sv/produkter/byggmaterial/stål-plåtprodukter/inspektionsluckor/inspektionslucka-500x600-push-up-002808524
janwide: [citat] 65000 var ALLT material. Allt byggmaterial inkl.slipsats osv. Vägghängd WC. 2st handfat. Blandare till dessa. Kommod. Väggskåp. Duschdörrar. Handdukstork. Takspotar. Hyllor. Elementskydd. Inkluderade också vattenfelsbrytare. Fördelarskåp och en del rör i källaren. Vi kunde kanske ha spart några tusenlappar på att välja billigare prylar men det kunde lätt har blivit mer än
Radhussemlan: Att ana skarvarna i släpljus tycker jag är helt okej för sånt är man van vid tapetskarvar som syns ännu bättre, däremot bulan vore irriterande i ett övrigt felfritt golv, men prövade du platta till med hammaren eller har den gått ner med tiden eller vad har hänt där?
useless: Det borde inte vara något problem. Man behöver ju inte kratsa bort hela den befintliga fogen, utan bara gröpa ur tillräckligt för att kunna lägga på en ny finish.
Staffans2000: [citat] Har du fullt tryck i kranen, var det inte mycket att gnälla över. Du/De kan klämma till den med en polygrip, så är saken biff. Staffan
Alfredsson-A: Hej Jag köpte ett hus i förra året och har byggt om det samt renoverat i princip det mesta i det. I december fick jag en läcka i tvättstugan där ett av rören lossnade. Läckan var rätt stor och spred sig i princip i hela bottenvåningen. Som tur hade inget golv eller annat lagts eller byggts färdigt utan endast tvättstugan som då var täckt med täckpapper, vilket gjorde att vattnet
NEO_AMiGA: Jag var lite otydlig inser jag nu. korrekt, den ventilen man satt på vägg sa även OVK-killen att den inte var ok och inte fick finnas där. Det är alltså en vanlig ventil med spjäll för till-luft. Sådana sitter i alla rum på ovanvånignen och även nedanvåningen. De har inte dragit något alls för frånluft. Ligger ju rör förberett på kattvinden från smålandsvillan men de har
TheGame: Duger det att gjuta fast golvbrunnen med EPS? Ska bila bort 10cm i hela rummet av betongplatta. så det blir ca 15cm upp till tänkt golvnivå. Kan man använda eps betong 12cm tjock och resten flytspackel och gäster det på bilar betong eller behöver man göra nått med ytan? Förutom dammsuga osv.
quelli: Ska renovera badrum i min villa och har lite funderingar jag gärna vill ha svar på. Det är ett mindre badrum på ca 3,3 kvm med snedtak som ska renoveras och vara det huvudsakliga badrummet i huset. (Inga barn så, används av 1-2 vuxna endast) Såhär ser planlösningen ut på våningsplanet där badrummet finns, det lilla utrymmet mot klädkammaren sitter det ett gammalt expansionskärl samt
hempularen: Om du tittar i beskrivningen för produkten så står det "endast torra utrymmen". Den får alltså inte läggas i ett badrum. Jag är lite skeptisk till att ha golvvärme på så begränsad yta i badrummet. Då kommer det kalla golvet att kännas ännu kallare när man barfota går från varm till kall zon. Tänk också på att du måste ha jordfelsbrytare om du lägger in golvvärme. Samma