23 363 läst ·
25 svar
23k läst
25 svar
Golvbrunnssil - Tebo Tile in slim - välja eller inte?
Fortfarande fult, Tebos variant är både snyggare samt mer lättarbetad.K KjellTimell skrev:
Jo ville ha det först men pga av att skorstenen ligger i ena hörnet av duschen och gör att det sticker ut så sade de att det inte går och också anledningen att det inte går att kuvertskära.sunnis skrev:
Purus låter ju riktig bra med hårsilen för det behövs verkligen här och ser verkligen diskret ut. Dock verkar de inte ha erfarenhet av något av märkena utan det är hela tiden en massa anledningar varför det inte fungerar att ha dessa typer av silar och jag orkar inte diskutera mer. Det är så mycket motstånd mot saker som är det minsta utöver det "vanliga" i deras ögon. Att hela tiden behöva förklara och argumentera varför man vill ha vissa saker är så sjukt tröttsamt! Vill bara få det klart och slippa städa efter dem varje dag!S saltet skrev:Vi har medvetet valt Purus då den har inbyggd sil. Mycket bättre då det finns någon i familjen som tappar hår - hemma hos oss hustrun.
inga av våra hantverkare ville att vi skulle välja Purus utan Tebo,
Vi sa till inte Tebo. Purus kräver lite mer skicklighet men stå på dig.
Efter tydlig dialog från oss så var det slutsnackat och installationen blev superbra. Kanske någon timme extra men vad gör det när man får något som är bättre.
’Två badrum med Purus gjort under senaste två åren.
Ligger själva kakelplattan i kakellådan flush/samma nivå som de runt omkring? De visade mig måtten på kakellådan och när kakelplatten läggs till med sin tjocklek så gör det att den hamnar för högt upp sade de och det blir naturligtvis inte så bra. Vill ju inte ha en liten kant man riskerar att slå i. Stämmer detta?K KjellTimell skrev:
Kakellådan sitter djupare, men inte så djupt att plattan som läggs i hamnar i samma nivå med kringliggande per automatik. Som jag skrev i mitt inlägg, så fick jag "flexa", dvs jag tog en slipskiva till vinkelslip och minskade tjockleken på plattan som skulle monteras i ramen så att överkant hamnade lägre ner och därmed i samma nivå som övriga.
Utöver detta så friserade jag till en fals på undersidan av plattans kant. Så att plattans övre del får samma mått som ramen, dvs man ser inte stålkanten på ramen då den döljs plattan som falsar över kanten.
Lite extrajobb, men resultatet vart bra. Tycker inte Tebos motsvarande slukrist är vacker, ogillar stålkanten som ramar in brunnen.
Utöver detta så friserade jag till en fals på undersidan av plattans kant. Så att plattans övre del får samma mått som ramen, dvs man ser inte stålkanten på ramen då den döljs plattan som falsar över kanten.
Lite extrajobb, men resultatet vart bra. Tycker inte Tebos motsvarande slukrist är vacker, ogillar stålkanten som ramar in brunnen.
Att Tebo skulle vara mer lättarbetad låter jag förbli osagt då jag inte jobbat med Tebos variant, men kan inte påstå att Purus var svårarbetad. Lite mer eftertänksamhet och planering såklart och någon timme på att falsa plattan och minska tjockleken.T tank77 skrev:
Snyggare håller dock jag inte med om, synliga stålet som ramar in hela brunnen är inte min grej.
Ok, det krävs lite justering av kakelplattan oavsett vilket märke man väljer. Anade att man var tvungen till detta men känner inte att jag ska behöva förklara det för hantverkaren (och det hade inte uppskattas heller). Ganska tydligt att hanterkaren inte har koll på dessa typer av silar och inte heller kan tänka hur man löser eventuella nivåskillnader 
’vår hantverkare muttrade men gjorde sen som jag ville. Upplever inte att kanten ligger högre än övriga golvet.Krissy skrev:
Ok, det krävs lite justering av kakelplattan oavsett vilket märke man väljer. Anade att man var tvungen till detta men känner inte att jag ska behöva förklara det för hantverkaren (och det hade inte uppskattas heller). Ganska tydligt att hanterkaren inte har koll på dessa typer av silar och inte heller kan tänka hur man löser eventuella nivåskillnader![]()
Nej med Tebos variant så behöver man inte justera plattan, det är just det som är fördelen med den!Krissy skrev:
Ok, det krävs lite justering av kakelplattan oavsett vilket märke man väljer. Anade att man var tvungen till detta men känner inte att jag ska behöva förklara det för hantverkaren (och det hade inte uppskattas heller). Ganska tydligt att hanterkaren inte har koll på dessa typer av silar och inte heller kan tänka hur man löser eventuella nivåskillnader![]()
Klicka här för att svara