4 820 läst ·
14 svar
5k läst
14 svar
Vilket stadium tillkalla VVS:are?
Jag är helt grön så ber redan nu om ursäkt om min fråga är helkorkad 
"Jag" ska renovera ett badrum i en bostadsrättslägenhet. Idag finns plastmatta på golvet och kakel/tjock tapet på väggarna. Jag misstänker att det är original från 60-talet. När är bäst att tillkalla en VVS firma som kan komma och uppskatta jobbet?
Vi tänkte kanske riva ut matta + klinker/tapeten själv, så slipper jag betala någon för detta.
Rören är inne i väggen idag och måste flyttas. Golvbrunnen måste också flyttas.
Vill man som hantverkare se hur det ser ut under först för att uppskatta jobbet, eller vill man se det helt från början?
"Jag" ska renovera ett badrum i en bostadsrättslägenhet. Idag finns plastmatta på golvet och kakel/tjock tapet på väggarna. Jag misstänker att det är original från 60-talet. När är bäst att tillkalla en VVS firma som kan komma och uppskatta jobbet?
Vi tänkte kanske riva ut matta + klinker/tapeten själv, så slipper jag betala någon för detta.
Vill man som hantverkare se hur det ser ut under först för att uppskatta jobbet, eller vill man se det helt från början?
Visa badrummet som det ser ut nu för att få en offert. Berätta vad ni tänkt göra och vad ni vill att de ska göra. Hantverkarna kanske inte har tid att göra jobbet förräns om några månader, trist att inte kunna använda det då.
En bra hantverkare har koll på hur det kan se ut under ytan även om någon överraskning kan uppstå.
En bra hantverkare har koll på hur det kan se ut under ytan även om någon överraskning kan uppstå.
Ta in minst 3 firmor som får titta på badrummet innan du gör något, berätta vad du tänker göra själv så de inte tar med de moment i sina offert. Som tidigare påtalat, räkna absolut inte med att de kommer kunna ta sig an renoveringen inom snar framtid, de brukar ligga 2-3 månader bort.
Också, kolla med din förening om de betalar för ny golvbrunn, det är brukligt att denna byts vid renovering och brukar(?) bekostas av BRF.
Också, kolla med din förening om de betalar för ny golvbrunn, det är brukligt att denna byts vid renovering och brukar(?) bekostas av BRF.
Vi är mitt uppe i en badrumsrenovering i ett 50-tals hus och vi visade vårt i befintligt skick och de kunde göra en bedömning och kunde ge ett fast pris. Vi har flyttat väggar, avloppsrör mm. så ganska omfattande. De var väldigt tydliga med att badrum i äldre hus kräver lite mer då det var en annan standard förr och mycket som kan vara snett.
Att riva ut det gamla badrummet, väggar golv och inredning tog inte lång tid och de skötte all bortforsling. Så i den totala kostnaden är det den mindre delen så fundera på om det verkligen är värt att göra det själv.
När du tar in offerter är det bra att veta vilket typ av badrum du vill ha. Väldigt standard? Eller kanske några särskilda designlösningar? Kan företaget/företagen göra det du specifikt vill?
Ett tips är att verkligen undersöka innan vad du kan tänkas vilja ha. Du nämner en flytt av brunn. Idag finns det inte bara en variant av brunnslösning och brunnssilar utan flera olika. Så bra att veta vilken man vill ha. Och det gäller naturligtvis mycket av det andra i ett badrum, många olika varianter att välja på
Lyssna på dem men lita inte helt blint på dem utan kolla upp själv vad som verkligen är genomförbart eller inte. Och våga stå på dig för det du vill ha.
Det här har jag lärt mig den hårda vägen så vårt badrum kommer inte bli exakt som jag vill ha det. Vilket jag hade kunnat få bara jag hade kollat med fler företag och inte gått på rekommendationer från bekanta. Vissa företag är duktiga på en viss standard, andra är bredare och har möjligt att göra lite mer avancerade saker.
Hoppas dessa tips är en liten hjälp på vägen!
Att riva ut det gamla badrummet, väggar golv och inredning tog inte lång tid och de skötte all bortforsling. Så i den totala kostnaden är det den mindre delen så fundera på om det verkligen är värt att göra det själv.
När du tar in offerter är det bra att veta vilket typ av badrum du vill ha. Väldigt standard? Eller kanske några särskilda designlösningar? Kan företaget/företagen göra det du specifikt vill?
Ett tips är att verkligen undersöka innan vad du kan tänkas vilja ha. Du nämner en flytt av brunn. Idag finns det inte bara en variant av brunnslösning och brunnssilar utan flera olika. Så bra att veta vilken man vill ha. Och det gäller naturligtvis mycket av det andra i ett badrum, många olika varianter att välja på
Lyssna på dem men lita inte helt blint på dem utan kolla upp själv vad som verkligen är genomförbart eller inte. Och våga stå på dig för det du vill ha.
Det här har jag lärt mig den hårda vägen så vårt badrum kommer inte bli exakt som jag vill ha det. Vilket jag hade kunnat få bara jag hade kollat med fler företag och inte gått på rekommendationer från bekanta. Vissa företag är duktiga på en viss standard, andra är bredare och har möjligt att göra lite mer avancerade saker.
Hoppas dessa tips är en liten hjälp på vägen!
Är kaklet original från 1960 på väggarna så kanske det behövs saneras mot asbest också.Mony skrev:
VVS:are är fruktansvärda.
Släpp bara in en som du eller dina bekanta känner annars har du översvämningar och överdebiteringar direkt.
Krasst men tyvärr den bittra sanningen.
@Krille-72, @Krilleman, har jag fel får ni gärna säga ifrån nu.
Släpp bara in en som du eller dina bekanta känner annars har du översvämningar och överdebiteringar direkt.
Krasst men tyvärr den bittra sanningen.
@Krille-72, @Krilleman, har jag fel får ni gärna säga ifrån nu.
Snarare rätt sannolikt. Jodå, en duktig hantverkare har nog koll.Karlia skrev:
Sant, det kan man ta bort själv men sen ska man övertyga sin duktiga hantverkare att man gjort det enligt konstens alla regler för annars lär han inte släppa in sina hantverkare där
Sådant som kan vara bra att gå igenom innan offertskrivning då. Kanske att de kan göra något själva? Min ursprungside var att inte riva något själv innan hantverkare har varit där och en överenskommelse har gjorts. Ännu viktigare om det kan finnas asbest att gå igenom ordentligt.G GoGetLost skrev:
Redigerat:
Om du bor i en Brf och misstänker att badrummet aldrig är renoverat sen -60 talet finns flera orsaker till att kontakta ordförande i din Brf, det första du gör.Mony skrev:
Dels behöver du säkert tillstånd för renoveringen. Du kanske kan få tips på grannar som renoverat sina ”orginalbadrum”. Du kanske kan få tips på hantverkare som renoverat badrum i din Brf som grannar är nöjda med.
Det låter som ett stambyte kanske är inplanerat i din Brf med tanke på ditt badrums ålder. När då?
Högst troligt kan det finnas asbest i ditt badrum. Detta vet säkert er Ordförande.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 812 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 812 inlägg
På 60-talet tror jag inte att man hade tjocka våtrumstapeter utan det var nog något som kom på 80-talet. Min erfarenhet är att standard på 60-talet var klinkers på golvet och på väggarna helt eller delvis kaklat samt målat.Mony skrev:
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
· Bromma
· 3 240 inlägg
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
- Bromma
- 3 240 inlägg
Till skillnad från elektriker naturligtvis. De är rättskaffens, hyvens rättviseförespråkare allihop. Kör aldrig för fort, källsorterar och gör inga tveksamma avdrag i deklarationen.E El-Löken66 skrev:
Och du tillför så mycket tårar att forumet snart dränks.E El-Löken66 skrev:
Sov gott, orättvist behandlade hantverkare som lider under konsumenternas behandling.
Spelar ingen roll vad du gör, river du ner det klagar dem, river du inte ner det klagar dem.
Har du avstängningsventiler på inkommande som du vet med absolut säkerhet stryper alla rör inblandade så stryper du och lossar varsamt, sen sliter du ut resten. Oklart om du ens behöver anlita en VVSare i huvudtaget, snickare kan väl tätskikt för mindre timpris. Rördelen i badrummet kan en chimpans utföra.
Går det ändå inte så är det i samma stadie som elektrikern kommer, VVSare och elektriker är varandras nemesis.
Har du avstängningsventiler på inkommande som du vet med absolut säkerhet stryper alla rör inblandade så stryper du och lossar varsamt, sen sliter du ut resten. Oklart om du ens behöver anlita en VVSare i huvudtaget, snickare kan väl tätskikt för mindre timpris. Rördelen i badrummet kan en chimpans utföra.
Går det ändå inte så är det i samma stadie som elektrikern kommer, VVSare och elektriker är varandras nemesis.
Klicka här för att svara