BirgitS
BirgitS: [citat] BKR skriver ca 5 cm: https://www.bkr.se/fakta/vanliga-fragor/ GVK skriver normalt ca 10 cm: https://www.gvk.se/branschregler/fragor-och-svar/vad-raknas-som-ett-vatrum-och-nar-kravs-tatskikt/toalett-utan-dusch-eller-golvbrunn-ska-man-ha-tatskikt-pa-sadant-golv
4 svar · 2,9k läst
Ge mig ett rep
Ge mig ett rep: God kväll! Efter omotiverat mycket slit har jag äntligen monterat ihop min duschkabin; en IFÖ NKH-L. Jag har lite frågor kring blandare och dess inkoppling. Med till kabinen följde en form av skiva i gummiliknande material för montering bakom hålen där blandaren ska sitta. Se bild nedan på hur det ser ut framifrån. [bild] Vad jag inte förstår är varför hålet till höger ser ut som
0 svar · 1,2k läst
·
K
kethu: [bild] Hej! Har en dotter som flyttat in i en lägenhet med ett badkar/bubbelbadkar där duschen inte fungerar. Gissar att det är den koppling som ligger inne i kranen har ärgat/kalkat fast, eftersom den inte går att vrida. Däremot så kan barnen bada i den, men de saknar de andra funktionerna i mest duschen. Sökt svar i England, (Whirlpool) där dom säger att de slutat sälja dessa. Tror
0 svar · 1,2k läst
·
A
ati: Det går att försiktigt kratsa ut den gamla fogen och göra om jobbet, men det är ett rätt tidskrävande jobb som du kanske förstår. Av att döma på bilderna så ser badrummet ut att ha några år på nacken, kanske blir good enough att bara måla om fogarna? https://www.bauhaus.se/fog-finish-tile-guard-mork-gra-120ml
5 svar · 3,8k läst
·
Julia Eriksson
Julia Eriksson: [citat] Tack
11 svar · 7,9k läst
·
S
SomePenguin: Hej, En hantverkare har satt in tätskikt av märket Alfix. I skarven som blir mellan golv och vägg så blev det ett litet spår/grop som ett resultat av att tätskiktet på golvet och väggen inte möts exakt intill varandra. (Under så finns det hörnremsa). Dom säger att det är som det ska vara, och att det inte är något man gör åt. Stämmer detta tycker ni? Jag påpekade detta eftersom
0 svar · 1,6k läst
·
C
cavemanen: [citat] Hej, väcker liv i denna gamla tråden. Jag har samma problem. Den mutter du lossat på bilden ska lossas med en 28mm hylsa. Mutter mot handfatet får jag loss men inte anslutningen. Var slog du med gummiklubban, på gängan i mitten?
3 svar · 4,0k läst
·
L
Linus Carlsson 84: Flera klinkerplattor låg lösa och det var gammal plastmatta under. Det blir att riva allt och göra nytt. Tack för alla svar ändå!
9 svar · 5,7k läst
·
T
tank77: Funkar jättebra att använda Tec7, då det både är ett lim, silikon och fogmassa på samma gång. Funkar typ till allt. Det inte många vet att vanlig silikon funkar bra till att limma fast saker med, drar du tex en sträng bakom hela duschprofilen så kommer du inte kunna rubba den efter att du har skruvat bort skruvarna utan du få skära bort silikonen för att få dän profilerna. Akvarium
3 svar · 9,0k läst
Düsseldorff
Düsseldorff: [citat] Självklart! Men om ett försäkringsbolag påstår att den tekniska livslängden är uppnådd håller det förmodligen 10 år till. Så det är i inte akut av det skälet. PS. En hemlis men vi ersätter saker även om vi påstår att livslängden gått ut. Det är inte hugget i sten. Argumentera bra så ordnar det sig. Om det inte är alltför dyrt, dvs miljoner.
11 svar · 7,8k läst
·
K
Karl-Magnus Holmbäck: [citat] Så här 4 år efter fungerar det fortfarande kanon. Inga problem
12 svar · 10,1k läst
·
S
Stefan1972: Det lär nog fungera.........särskilt med tanke på att du har handfatsavlopp vid toan så det blir ju vattenrörelse där utöver toa också.
2 svar · 1,4k läst
·
Peter2400
Peter2400: [citat] Precis, använd Tec7.
2 svar · 1,9k läst
T
tank77: Armera med armeringsnät och sedan minst 12mm flytspackel på det så har du en godkänd konstruktion, alltså det räcker med dina cc60.
2 svar · 2,0k läst
·
J
jogidlöf: [citat] Thx såg det sen oxå
3 svar · 1,5k läst
·
Peter2400
Peter2400: Väldigt svårt att få problem med en plastmatta som är limmad på ett betonggolv. Om du dessutom målar ett lager med 2k färg ovanpå mattan försämrar ingenting. Blir bara ett bättre för tätskiktet som i ditt fall är din matta.
1 svar · 1,5k läst
N
NoiseMaker: [citat] Nope, handfat är på ena långväggen. [bild]
5 svar · 7,3k läst
·
B
Berra11: [citat] Har också en Atalanta kabin. Tog bort de 2 skjutbara dörrarna. Kunde sen flytta kabinen så jag kom åt brunnen. I golvbrunnen hade samlats en del som jag tog bort men det visade sig att det fortfarande rann ut väldigt dåligt. Det stora stoppet var i den veckade slangen. En slang som var full av veck för att följa med när kabinenen sätts på plats. Här samlas det väldigt lätt
8 svar · 13,3k läst
·
E
Eirisch: [citat] Huajedamej, att jag inte förstod att det hette så. Tack, nu får jag börja leta efter ett som får plats!
4 svar · 3,0k läst
L
Lassebo: Geberit har en typ av dämpning som verkar bestå av ett liknande foam material. https://www.vvsochbad.se/geberit-ljuddampningsset-175897?gclid=EAIaIQobChMItb6IytOk8gIVAiIYCh2mpgJLEAQYASABEgKKlPD_BwE
6 svar · 2,1k läst
T
TheGame: [citat] Ja
5 svar · 1,9k läst
·
D
Dr Jumping Jack: Ja, så får du mindre golvhöjning i badrummet. En stor skillnad kan kännas lite störande.
8 svar · 2,8k läst
BirgitS
BirgitS: Nej, det är hål som inte går rakt genom väggen utan går genom kaklet och slutar mitt i lättbetongen därför att förra ägaren flyttade på handdukstorken.
10 svar · 3,9k läst
·
T
TheGame: Köpte kommod från Ikea, ser ingen mening med att betala dubbelt för andra märken. Bra utrymme i dom också har godmorgon hemma och en i stugan som heter hemnes tror jag det var. Blandare tar man märkes som Fm, Mora, Ifö. Tillägger att jag har Hafa på "lilltoan" hemma. Den känns mer epigt/billigt men det är ca 12-15år gammalt, Hafa kanske är "bättre" idag.
6 svar · 1,9k läst
Catharina Åberg
Catharina Åberg: [citat] vilken färg menar du när du skriver epoxyn? Vilket märke?
8 svar · 12,5k läst
·
B
Björnplattis: Branschreglerna säger att man ska bör ha ett fall på 5-10mm/ meter mot brunnen utanför dusch/badkar. I Duschen ska det vara mellan 8-20 mm/meter. Felet många gör är att de lägger vattenpasset mot kanten där duschväggen står och på golvbrunnen och ser att det är fall, men glömmer att titta under vattenpasset om det är en svacka på spacklet. Då blir det dåligt fall eller bakfall
21 svar · 5,6k läst
·
D
Dr Jumping Jack: Sluta använda duschen och snygga till ytskikten på enklaste sätt.
3 svar · 1,7k läst
O
Orkarinte: Var ju ett tag sen men Minns jag rätt så hittade jag en försänkning för skruvarna i låsringen eller under den till slut.
10 svar · 5,6k läst
·
BirgitS
BirgitS: Förlåt jag missade att Flûggers har VA-system både med och utan väv. Står det något i instruktionerna för tätskiktsfoliens system? För normalt ska man inte spackla ovanpå tätskiktsfolien. Om det inte står någonstans föreslår jag att du kontaktar Flûggers.
7 svar · 3,4k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.