Hej,

Hur bör man tänka vid planering av klinkers och fogföljning för två sammanhängande rum med flera golvbrunnen och 60x60 plattor?

Jag har stora problem att på ett bra sätt både få till ett kuvertfall vid dusch i vänstra rummet där det röda strecket är en duschvägg och samtidigt bibehålla fogföljning till högra rummet där det ska vara ett fristående badkar med tillhörande golvbrunn. Jag använder helst genomgående 60x60 plattor så antar det därmed blir aktuellt även med kuvertfall vid badkaret?

Hur bör man tänka och vad ska man utgå från? T.ex. duschhörnan och lägga fogen i kant med duschvägg eller finns det någon smartare lösning?

• Ritning av två sammankopplade badrumsplaner med klinkers och positioner för dusch och golvbrunn markerade.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Paul-Staffanstorp
Jag gjorde så här i ett av mina egna badrum i vintras när jag renoverade det.
Förvisso inte så långt mellan brunnarna som du har men principen är ju densamma.
Dusch till vänster och badrum till höger i bild.
Den hela plattan mellan de två kuvertfallen ligger helt plan.
Utgår alltid från duschzonen med hela plattor när jag lägger golven och sen blir resten vad det blir.
Renoverat badrum med stora kakelplattor, plan golvlayout med dusch åt vänster, inbyggd TV och spotlights i taket.
Skapa konto

Paul-Staffanstorp
Här är en bild som kanske är lite tydligare.

Duschzon till vänster på 90x90 och till höger blev det sedan ett bad på 170x120.

Kuvertfallet under badkaret får ju alltså bli lite vad det blir om man utgår från duschen vilket jag tycker man bör göra oavsett.

Modernt badrum med en 90x90cm duschzon och ett intilliggande bad på 170x120cm, grå kaklade väggar och golv.
Skapa konto

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.