Har låtit hantverkare renovera vårat badrum på övervåningen i ett trähus från 84 med nytt kakel och klinker. Var flytspackel med plastmatta på väggar golv tidigare.

Vet att de skruvlimmade spånskiva på bef mellanbjälklag cc60 220x45 bjälkar. Typ 2,8-3m spännvidd.
Sedan flytspacklat med armering och golvvärme i det.

Nu när de börjar bli klara ser man en bula/svängning på innertaket på undervåningen där den ena badrumsväggen löper. Det är bara längs den bjälken man ser att det svackar. Det är den tyngsta väggen med minst stöd. Det är yttervägg i badrummet längs den svackande bjälken men på undre plan fortsätter huset med rum under fast utan övervåning. Som ett L typ . Så yterväggen fortsätter inte hela vägen ner kan man säga

Känns lite olustigt och bör jag ta hit en besiktningsman/ konstruktör eller får jag räkna med att det blir såhär?

Mvh

• Gilla
WrangeN
  • Laddar…
Jag hade definitivt blivit orolig om ett innertak helt plötsligt börjar svacka.

Ta dit någon som kan kolla på det.

Den sviktande golvbjälken får nog för mycket last. 45x220 c/c 600 2,8 - 3 m spännvidd är annars inget problem när det gäller vanliga bjälklagslaster. Det behövs en hel del ritningar för att man ska kunna analysera orsaken. Man måste kunna se helheten. Det är inte säkert att förstärkningen måste göras i badrumsgolvet, den kanske kan göras högre upp i huset.

• Gilla
Daniel Pallas och 1 till
  • Laddar…
Någon som har tips på vem man kontaktar i Stockholmsområdet?

J justusandersson skrev:
Den sviktande golvbjälken får nog för mycket last. 45x220 c/c 600 2,8 - 3 m spännvidd är annars inget problem när det gäller vanliga bjälklagslaster. Det behövs en hel del ritningar för att man ska kunna analysera orsaken. Man måste kunna se helheten. Det är inte säkert att förstärkningen måste göras i badrumsgolvet, den kanske kan göras högre upp i huset.
J justusandersson skrev:
Kan man se något mer på denna? Jag tycker det ser ju ut som att det ska vara dubbla 220x45 där 3 m längd. Skulle det kunna vara så att de inte bågnar utan bara har "satt sig" mer på övriga stommen?

mvh

• Arkitektritningar över husplaner med markeringar för potentiella dubbla balkar i 220x45 och 3m längd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
kanske tydligare ritning

• Arkitektonisk ritning av husplan med måttangivelser och rumsmarkeringar.
    Skapa konto
Jo det står att det ska vara 2 st 45x220. Du har inte en sektion också?

J justusandersson skrev:
Jo det står att det ska vara 2 st 45x220. Du har inte en sektion också?

som denna?

• Arkitektritningar av en byggnad med olika vyer: fasader och sektion.
    Skapa konto
P Perham skrev:
som denna?
hmmm kanske inte var rätta

Har du långsidesfasaderna också?

Vet du att taket var helt plant innan?
Jag har aldrig stött på ett helt plant tak.
De flesta bärlinor sviktar med tiden.

Men om du har sett en förändring så kanske man skulle kolla upp det noggrannare...

• Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Har du långsidesfasaderna också?

• Ritning av sektion för en byggnad med angivna mått för köksområde och matplats.
    Skapa konto
  • Arkitektonisk ritning av en byggnadssektion med mått och anmärkningar.
    Skapa konto
  • Gilla
Queen
  • Laddar…
Ledsen för dålig kvalitet

• Ritning av ett hus visas på en datorskärm med suddig bildkvalitet.
    Skapa konto
  • Ritning av en byggnads entréfasad uppvisad på en datorskärm med låg bildkvalitet.
    Skapa konto
  • Gilla
sinuslinus
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
Vet du att taket var helt plant innan?
Jag har aldrig stött på ett helt plant tak.
De flesta bärlinor sviktar med tiden.

Men om du har sett en förändring så kanske man skulle kolla upp det noggrannare...
Jadu, blir ju själv osäker på om det var helt plant innan men tycker att jag borde sett detta tidigare då jag målat taket och brukar granska saker lite till det extrema tyvärr.

• Gilla
Mack83 och 1 till
  • Laddar…
Jag får inte ihop det riktigt. Jag skulle vilja se de vanliga planritningarna också.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.