3 500 läst ·
6 svar
4k läst
6 svar
Hur täta undergolv samt spånskivor kring röranslutningar?
Hejsan,
Jag håller nu på med renoveringen av mitt badrum. Det är en krypgrund där jag nu har lagt undergolv under golvreglarna. Problemet är att jag inte får det helt tätt vid röranslutningar som kommer underifrån. Jag vill helst göra det så tätt som möjligt för att undvika att möss tar sig upp i isoleringen, men hur ska jag täta små springor? Finns det någon slags fog man kan använda?
Fråga nummer två: Lite samma ämne men sen när jag har lagt spånskiva ovanpå golvreglarna, hur tätar jag då kring rör innan det ska flytas?
Tack på förhand
Jag håller nu på med renoveringen av mitt badrum. Det är en krypgrund där jag nu har lagt undergolv under golvreglarna. Problemet är att jag inte får det helt tätt vid röranslutningar som kommer underifrån. Jag vill helst göra det så tätt som möjligt för att undvika att möss tar sig upp i isoleringen, men hur ska jag täta små springor? Finns det någon slags fog man kan använda?
Fråga nummer två: Lite samma ämne men sen när jag har lagt spånskiva ovanpå golvreglarna, hur tätar jag då kring rör innan det ska flytas?
Tack på förhand
Tack för svaren! 
Jag kör latexfog på fråga nummer två!
Jag kör latexfog på fråga nummer två!
Gör en kombo av råden ovan.
Blanda latexfog och svinto, svårtuggat och vindtätt
Blanda latexfog och svinto, svårtuggat och vindtätt
Svinto rostar när den kommer i kontakt med fukt! Finns det något alternativ?L LantbrukarN skrev:
Jag har själv blandat latex med rostfri stålull, men blandningen är ganska svår att knåda och få på plats.
Ibland tillverkar jag en spiral av varmförzinkad tråd (på en pinne med skruvdragaren), men den är också är pillrig att få på plats. Då det nästan lättare att vika/rulla ihop bitar av varmförzinkat kycklingnät och trycka dit först. (Eventuellt kan de små trådhindren fästas med någon droppe smältlim, så att de inte trillar rakt igenom.) Sedan går det att trycka in latexet.
Redigerat:
Klicka här för att svara