P
PierrePierre: [citat] Intressant! Vi har luft-vatten värmepump så det liknar väl bergvärme i viss mån även om den senare väl är mer effektiv. Menar du att en VP kan vara 2-3 ggr så effektiv som direkt el då? Hur menar du att kompressorn kommer slitas mer på sommaren med vattenburen värme? Om VP stängs av stängs väl uppvärmningen i badrummet av också? Eller?
9 svar · 2,1k läst
nimhed
nimhed: [citat] Ersätta din första vinkel med denna? Fast det är ju klart, den är ju inte gratis
6 svar · 4,0k läst
·
Stefan N
Stefan N: Jag skulle kastat in en rotarmering bara för att va säker men det går säkert lika bra att bara köra fiberarmerat spackel.
1 svar · 2,2k läst
·
S
Stefan1972: Det kan bli en öppning sådär mellan vägg och golv men det ska ju inte vara så du kan peta in nåt i smygen och det fortsätter in under skivan. Tätskiktet monteras ju mot skiva och golv på ett eller annat sätt så det du ser ska ju aldrig vara djupare än vägg och golv.
4 svar · 2,3k läst
·
B
b8q: [citat] Kolla inlägg #182 i tråden ”Bilder på badrum” https://www.byggahus.se/forum/threads/bilder-pa-badrum.1257/page-13#post-4349577
3 svar · 3,5k läst
·
Düsseldorff
Düsseldorff: Om jag inte missförstår, utan det alltså är det högra "vinkeljärnet" som saknas så ser ju den delen inte särskilt unik ut. Borde väl gå att få till en DIY-lösning?
5 svar · 7,1k läst
·
B
Byggmarodören: Vi har en del hårdvaxoljad ek i badrummet. Bredden varierar runt 3mm/m över året, så det behövs lister eller liknande för ta upp rörelserna (vi har trät på en fuskvägg innanför tätskiktet, så rörelserna påverkar inte tätskikt i sig, men spänner det mot kakel skulle nånting kunna ta skada).
4 svar · 1,7k läst
Jonatan79
Jonatan79: Längs med golvet ska du lägga klinkerfog istället, inte svårt alls. Helst inte silikon i väggen om det går utan. Runt WC stol är det bra med silikon samt under tröskeln.
1 svar · 1,8k läst
·
M
Mxyz_: [citat] Det är sant. Fast slangen är slät och smalare längst ut och den räfflade delen (efter kapning) passade inte i koppen mot golvet. Men jag öppnade Purus-kitet och använde den slangen istället (+koppen med en tillhörande anslutning). Så nu är det nog bättre och också tätare mot golvet. Lite onödigt att öppna två kit, men kunde inte låta bli när det fanns hemma.
7 svar · 10,2k läst
·
Daydreamer
Daydreamer: [citat] Tack, alla för ett försök att hjälpa till, bytte krankäglan till en ny, nu droppar det inte längre !
6 svar · 2,5k läst
·
P
Philemonkey: [citat] Förlåt, otydlig rubriksättning av mig; jag åsyftade våtrumsmattan som tätskikt.
2 svar · 899 läst
T
TheGame: Fyll ordentligt. Kolla bara att det inte är fukt där först
1 svar · 667 läst
A
astolf: Tack för informationen!
3 svar · 2,4k läst
·
blob
blob: Tack för svar! Kanske off topic. Men om jag vill förhindra att vattnet stiger så snabbt, är det läge att rensa röret från slam nedåt i botten mot marken? Kanske ska kistan egentligen kunna ta emot ännu större mängder vatten innan det stiger? Spolbil till exempel med slamsug. Fungerar kistan så att vattnet med matrester, kaffesump mm mm ska filtreras nedåt och vattnet som blir kvar
8 svar · 3,2k läst
·
T
Tompafix: Du kan använda rören som sitter där. Bättre än flexislang. Vattenlåset är för tvättställ som har kommod, lådor. Köp ett sådant här istället https://www.bauhaus.se/vattenlas-till-tvattstall-prevex-preloc-210-vinkel Edit. Du behöver köpa bottenventil också antar jag. Tror inte det ingår med handfatet
1 svar · 1,4k läst
·
J
joasag: [citat] Det löstes med hjälp av en puck. Se mer i denna tråd: https://www.byggahus.se/forum/threads/sla-pa-stroem-i-annat-uttag-naer-dimmad-lampa-aer-pa.399708
4 svar · 2,5k läst
EddieHansson
EddieHansson: Nu har vi kommit fram till att ha dusch och inte badkar. Som i förslag 4: https://www.byggahus.se/forum/threads/feedback-pa-planloesning-av-badrum.425948/#post-4344784 Den befintliga brunnen är 110cm från höger vägg och duschväggen är 120cm så det blir inte helt optimalt. Tänkte försöka lösa det genom att ta upp en lite större yta, flyttar på rören, förstärka med nya kortlingar
43 svar · 3,8k läst
·
F
Fisksvansen: LIP producerar en utjämningsmassa som heter 245. Den är extra fiberförstärkt och bygger 0-50mm. Perfekt för mitt ändamål. Den blev det!
3 svar · 1,4k läst
M
Marcus isaksson: [citat] Haha oftast är det inte plattsättaren som väljer kakel utan det är kunden själv. Men det visste du nog redan. Vårt jobb är att informera kunden om problemen och sen sätta efter deras önskemål, inte efter mina. ‍♂️
29 svar · 20,0k läst
·
Caradan1
Caradan1: [citat] För oss blir det bättre och rymligare i duschen med fastvägg därav vill vi ha det. Men jag mätte i husvagnen har vi 53-56cm bredd där toaletten är och det fungerar så 75 borde inte vara några problem.
3 svar · 1,6k läst
BirgitS
BirgitS: [citat] Har du kollat i tråden där det finns en massa badrumsbilder? https://www.byggahus.se/forum/threads/bilder-pa-badrum.1257/ Visserligen får du också bilder på andra typer av badrum men folk brukar vara måttligt intresserade av att posta samma bilder två gånger.
2 svar · 1,1k läst
·
Hus tomte
Hus tomte: Då kan man ju undra hur d första badrummet ser ut under kakel å klinkers:thinking: Nä gör om gör rätt
4 svar · 2,0k läst
·
T
TheGame: Är väll knappast färdigt? Pratat med ?
1 svar · 844 läst
·
T
TheGame: [citat] Ett badkars avlopp är väll ett rör ner i brunnen?
3 svar · 787 läst
B
bossespecial: Att de stannat upp arbetet när det dyker upp oklarheter är ett sundhetstecken, inte ett skäl att bryta kontraktet tvärt om. Angående armeringen är det väl bara att kontakta konstruktören igen? Är det EPSbetong de pratar om bör väl denna läggas på ett kapilärbrytande underlag vilket sannolikt inte finns idag? Alternativ uppbyggnad pordrän, cellplast, ny betongkaka.
3 svar · 1,6k läst
·
Staffans2000
Staffans2000: [citat] Ytrost och ytrost. Mer troligt gravrost och mindre troligt genomrostad gravrost. Är verkligen inte badrummet fuktspärrat på golvet, även om badkaret är inbyggd Staffans
5 svar · 2,5k läst
K
Koalan84: [citat] Tack!
4 svar · 2,0k läst
·
BirgitS
BirgitS: [citat] Jag ska inte göra om något badrum och TS skrev för 3 år sen.
6 svar · 8,3k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.