R
Roland112
Bannad
· Västra Götaland
· 2 165 inlägg
Roland112
Bannad
- Västra Götaland
- 2 165 inlägg
VI har en toalettstol som blivit missfärgad nere i kröken som de så ofta blir. Har nu testat allt, verkligen allt och undrar nu om jag kan torrlägga toalettstolens krök och måla/spraya på en ny vit färg? Jag har sett att det tex finns målarstift till typ spisar och liknande och undrar om det finns nån som säljer nån slags färg som skulle fungera för mig?
mvh!
mvh!
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Prova att göra som smurfen72 skriver och polera upp ytan i stället.
Det finns nämligen ingen "målarfärg" som har den hårda, tåliga yta som glasyren på sanitetsprorslin har.
Däremot skulle jag rekommendera ett finare polermedel än Autosol, som är ganska grovt (kallas rubbing).
Det som kallas "Boat Polish" ger en blankare yta.
Men vid behov kan man börja med Autosol och sedan ta polish.
(Jag har prövat detta själv med framgång, sedan ett gäng polska snickare förstört en toa genom att hälla onämnbara saker i den.)
PS
Det är ju så ädelstenar får sin lyster. Man målar inte över dem, man polerar
Det finns nämligen ingen "målarfärg" som har den hårda, tåliga yta som glasyren på sanitetsprorslin har.
Däremot skulle jag rekommendera ett finare polermedel än Autosol, som är ganska grovt (kallas rubbing).
Det som kallas "Boat Polish" ger en blankare yta.
Men vid behov kan man börja med Autosol och sedan ta polish.
(Jag har prövat detta själv med framgång, sedan ett gäng polska snickare förstört en toa genom att hälla onämnbara saker i den.)
PS
Det är ju så ädelstenar får sin lyster. Man målar inte över dem, man polerar
Är det kalkavlagringar kan det ju gå att lösa upp med någon form av avkalkningsmedel, finns ju gott om huskurer och även köpemedel för den delen.
Ang kem produkter så kolla med en lokal städfirma....dom har bra medel till bra priser....även tips på hur man ska göra....
Köp två flaskor ättika och häll i toaletten och låt stå över natten, borsta sedan med toaborsten.
Om inte detta funkar så testa att släng i två diskmaskinmedelstabletter över natten och använd borsten igen dagen efter.
Om inget av dessa alternativ funkar så köp en toalettstol
Om inte detta funkar så testa att släng i två diskmaskinmedelstabletter över natten och använd borsten igen dagen efter.
Om inget av dessa alternativ funkar så köp en toalettstol
Medlem
· Korpilombolo
· 3 724 inlägg
Kanske dags att byta toalettstol? Begagnade får man väl i stort sett gratis om man tycker att nya är en för stor investering.
Det givna valet. Fosforsyra från färgaffär, 85%. Löser allt i kalk och avlagringaväg. Slå lagom mängd i stolen, låt dra. Skrubba sedan. En lösning på 20% medel och resten vatten är perfekt för dusch, kranar ä, klinkers osv.
Medlem
· Stockholms
· 1 555 inlägg
Jag röstar för ny toalettstol om inte den du har är av någon specialmodell. Finns från 600 kr på Bauhaus.
Hur du än putsar och fräter så är en ny ändå fräschare.
Hur du än putsar och fräter så är en ny ändå fräschare.