1 930 läst · 5 svar
2k läst
5 svar
Jag har Jobbat utan avtal....
Hej! Jag har en självstående byggfirma och jag har en kund som är min svärfars kompis son som ville renovera badrum.
Jag visade ett oseriöst Hantverkarformuläret –17 som skrev 165000kr. Vi har inte skrivit namnteckning för att jag ville säga till kunden att det kan bli mer kostnad om kund vill köpa mer/dyrare och om det kommer mer andra jobb. Innan jag lämnade avtalet/offerten sa kunden till mig att det finns isolering på vägg men inte golv.
Så räknade jag att jag ska jobba för att riva, sätta plywood, gipsa och spackla och måla m.m. därför skrev jag 165000kr.
Men det var tvärtom det fanns inte reglar/isolering på tak och vägg, men det fanns isolering under golvet och massa råttbajs efter jag rev badrum.
Jag började jobba utan att vi skrev riktig avtal.... det var riktig dumt...
Efter att jag rev badrum jag sa till kunden att det är mycket skillnad med vad jag tänkte innan ...
Det fanns inte reglar/isolering på vägg och tak men det fanns isolering under golvet och massa råttbajs.
Då sa jag att jag måste regla för att rör/el kabel ska kunna gå bakväggen och jag frågade kunden om han vill laga golv eller inte... han sa han ville.
Men nu är renoveringen färdig och det blir lite mer än 300000kr.
Det blir 245.000kr för Elektriker, Rörmokare, Mattlägare och Material, det är utan min arbetskostnad.
För att det kommer mer tillkommande jobb och material till mig, rörmokare och elektriker m.m.
Nu kund vill inte betal och han skrev så här:
"Du som hantverkare borde veta att du bara kan lägga på 10% på det pris vi kom övers om innan du ska fråga kunden hur vi går vidare.
165000kr +10%16500kr= 181 500kr
181 500kr är mitt pris som jag tänker betala"
Jag har försökt reducera priset annars det blir mer....
Har ni några tips/råd som kan hjälpa mig i denna situationen?
Jag undrar också vad som händer om kunden inte varnar för att det finns asbest? Är det kundens skyldighet?
Jag visade ett oseriöst Hantverkarformuläret –17 som skrev 165000kr. Vi har inte skrivit namnteckning för att jag ville säga till kunden att det kan bli mer kostnad om kund vill köpa mer/dyrare och om det kommer mer andra jobb. Innan jag lämnade avtalet/offerten sa kunden till mig att det finns isolering på vägg men inte golv.
Så räknade jag att jag ska jobba för att riva, sätta plywood, gipsa och spackla och måla m.m. därför skrev jag 165000kr.
Men det var tvärtom det fanns inte reglar/isolering på tak och vägg, men det fanns isolering under golvet och massa råttbajs efter jag rev badrum.
Jag började jobba utan att vi skrev riktig avtal.... det var riktig dumt...
Efter att jag rev badrum jag sa till kunden att det är mycket skillnad med vad jag tänkte innan ...
Det fanns inte reglar/isolering på vägg och tak men det fanns isolering under golvet och massa råttbajs.
Då sa jag att jag måste regla för att rör/el kabel ska kunna gå bakväggen och jag frågade kunden om han vill laga golv eller inte... han sa han ville.
Men nu är renoveringen färdig och det blir lite mer än 300000kr.
Det blir 245.000kr för Elektriker, Rörmokare, Mattlägare och Material, det är utan min arbetskostnad.
För att det kommer mer tillkommande jobb och material till mig, rörmokare och elektriker m.m.
Nu kund vill inte betal och han skrev så här:
"Du som hantverkare borde veta att du bara kan lägga på 10% på det pris vi kom övers om innan du ska fråga kunden hur vi går vidare.
165000kr +10%16500kr= 181 500kr
181 500kr är mitt pris som jag tänker betala"
Jag har försökt reducera priset annars det blir mer....
Har ni några tips/råd som kan hjälpa mig i denna situationen?
Jag undrar också vad som händer om kunden inte varnar för att det finns asbest? Är det kundens skyldighet?
Medlem
· Stockholm
· 4 303 inlägg
Du har med stor okunskap om hus bidragit själv till detta.
Det går inte med din beskrivning om vad som hänt säkerställa exakt vad som gått fel och varför.
Har du skrivet avtal med kund så får du stå för det, men försök prata med någon mer erfaren hantverkare om det hela, då det kan finnas lämpliga vägar att gå så både du och kunden blir nöjd.
För övrigt är detta ett forum som står på kundens sida, så du kan ha lite uppförsbacke här.
Men lycka till ändå och var ödmjuk och återkoppla vad som händer.
/W
Det går inte med din beskrivning om vad som hänt säkerställa exakt vad som gått fel och varför.
Har du skrivet avtal med kund så får du stå för det, men försök prata med någon mer erfaren hantverkare om det hela, då det kan finnas lämpliga vägar att gå så både du och kunden blir nöjd.
För övrigt är detta ett forum som står på kundens sida, så du kan ha lite uppförsbacke här.
Men lycka till ändå och var ödmjuk och återkoppla vad som händer.
/W
Det finns rätt många hantverkare på detta forum och många som står på hantverkarnas sida i olika konflikter mellan dom och deras kunder. Du kan säkert få några kreativa råd hur du ska bemöta kunden.
Ja vad ska man säga, du har ju ingått i muntligt avtal om 165 000kr utan att ha en aning om vad du har gett dig inpå. Att det saknas isolering och några reglar får jag inte heller ihop att det skulle vara ett sånt problem så att kalkylen skulle blivit dubbelt så dyr.
Du måste ha en tydligare offert och sedan ett avtal där det är glasklart för kunden vad som gäller.
Du måste ha en tydligare offert och sedan ett avtal där det är glasklart för kunden vad som gäller.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Takföretag i blåsväder igen - tecknade avtal utan ångerrätt
Artikelkommentarer -
Totalentreprenad avtal utan förändringar så som tillval?
Hustillverkare -
Fått faktura för arbete som genomförts under en parrelation utan avtal!
Juridik -
Faktura utanför avtal.
Juridik -
Binda upp medlemmar i en förening till ett avtal på flera år utan information?
Juridik