Badrum
redarn: Över kaklet och taket går att måla med mindre problem än på kaklet. Draperiet kan ersättas av en badkarsvägg i glas. Vad är det för lister längs badkaret och väggen med handfat? Hörnet där ser ut som det kan åtgärdas billigt. Insidan av dörren och dörrlisten kan målas. Hur ser taklampan ut? Skönt att någon vill vara sparsam. Uppfriskande.
Caponi: Hej allihopa Håller på och ska renovera badrum där vi ska ha våtrumsmatta. Väggen är blåbetong, lättbetong, och golvläggaren sa att det funkar bra att limma gipsskivor på väggen. Det skulle även gå bra att putsa upp väggen.jag har aldrig tidigare arbete med lättbetongvägg. Vad skulle ni säga är smidigast? Om man limmar gipset, ska man fortfarande spackla skarvarna, som när man
BirgitS: [citat] Det blir mindre öppning till duschen eftersom toaletten skjuter ut mer från väggen än ett handfat.
Nena73: Bra då vet jag. Kommer att göra en felanmälan så blir det fixat. Tack för ditt svar.
Stefan1972: [citat] Det blir nog bara ett litet hål om jag minns rätt. Går ju säkert att trolla bort med nån tvålkopp kanske?
TheGame: [citat] Japp, det fungerar riktigt bra.
fribygg: [citat] Visst en krankägla är säkert mycket billigare och bättre för miljön. Sen gäller det att veta vad man ska ha, var man får tag i krankägla och hur man demonterar, rengör och återmonterar. En ny gustavsbergsblandare kostar 1100kr på bygghandeln och kan monteras på några få minuter av de allra flesta.
BirgitS: [citat] Verkar vara en gammal logga som BKR inte använder längre.
Eld: [citat] Jag har större badrum än du (cirka 2,1*3,1m) och 25 cm fritt under kommoden men jag kan inte se avloppsanslutningen från någon plats i badrummet utan att böja mig ner.
Krilleman: Finns det tvättställ i närheten så det ju att rekommendera alla dagar. Koppla avloppet där! Lägg upp en bild så får du bättre förslag på produkt.
Lilllen: [citat] :D Måste väl bero lite på hur snabbt man halkar? I vissa fall hinner man nog ta tag i något på vägen ner. Och när man vistats i duschen några gånger och märker att det är halt kanske man faktiskt håller sig i handtaget vid förflyttning. Fast, jag har en gång själv halkat riktigt snabbt, så jag ej hann tänka eller parera alls. Men det var på ett ställe jag ej är van att
fribygg: [citat] Nja, vapenindustrin vill säkert sälja sina produkter men krig tror jag är forcemajore även i den branchen å då uteblir nog betalningen Ja man vågar bygga sitt badrum själv, det är viktigt att följa materialtillverkarnas och Säkert vattens instruktioner till punkt och pricka.
Michael MAR: Tack för alla tips o trix! Har nu fått bort skenan, efter att ha använt en brännare isf värmepistol. Innebar tyvärr att jag bränt mig i handen (varm skena) och tyvärr så skadades två kakelplattor på ytskiktet. (Dock ej pga värmaren). Men likväl borta nu. Trevlig helg på er alla.
Taleha: [citat] Hejm har samma problem och gick till Krauta och dem sålde den i bilden till mig som inte passade. Tyvärr lämnade jag min gammal sits där och har ingen nu:) Dem kan inte hjälpa mig. Kan ni? [bild] [bild] [bild] [bild] [bild]
MrJay: Sök och du skall finna.. https://www.byggahus.se/forum/threads/bathlife.142731/
Paul-Staffanstorp: [citat] Ja men det är ju bra för er i så fall. (y) Jag relaterar bara vad två olika rörläggare jag jobbar med är av för åsikt och jag vidhåller att om det är så pass enkelt som i detta fallet, att ändra innan gjutning, då hade jag gjort det alla dagar i veckan oavsett. ;)
BirgitS: Välkommen till forumet! Förutom el så behöver tvättmaskin anslutning för vatten och avlopp. Jag tror inte att du får göra den typen av ingrepp utan att höra med hyresvärden först.
BirgitS: 3-5 veckor är nog vanligt beroende på t.ex. om väggar och golv behöver förstärkas för att uppfylla dagens krav eller om rör behöver dras om mycket för att komma ut ur väggen i stället för genom golvet.
Paul-Staffanstorp: Bilderna är ju rent för zoomade så man kan ju inte tyda vad något av det ska föreställa. Saknas det lite fogbruk är detta ingen fara för precis som föregående skribent skriver så har det ingen tätande funktion. Fuktspärren ska du ju inte kunna se då den ligger bakom ytskiktet.
Paul-Staffanstorp: Omöjligt att säga när där är så kladdigt med fix så man inte ser om där är något tätskikt. Tycker dock inte du ska gå och oroa dig i onödan.
Ulfthewolf: [citat] Jag gissar att det löst sig men skissen du har visar vad som skall bytas, dvs krankäglorna.
Johhhan: För säkerhets skull är det bra att kolla med tätskiktsleverantören, men vanligen räcker det med tätskikt bakom, som sagt. Om golvet har klinker, ska klinkern dock alltid läggas även under inbyggnaden.
Fotografen: Den håller alltså kvar vattnet i cisternen? Spolventilen är tät? Det är påfyllningen, "fluidmastern", som läcker? Ny fluidmaster löser ju problemet? https://www.rinkabyror.se/artikel/fluidmaster-ventil/
BirgitS: Det är bra att veta vilket företag som har renoverat badrummet om det händer någon inom 10 år (ansvarstid). Försäkringsbolag kan vara lite mer inställda på att betala efter de 10 åren om man har ett våtrumsintyg.
Tohmmy: Tänkte måla plastmattan på en toa/dusch Hur ska man göra? Och vilken färg? Gärna märke och typ