Hej, jag planerar att installera en tvättmaskin i mitt badrum och tar gärna emot tips, idéer eller inspiration hur andra gjort.

Kromad duschblandare med ansluten slang i ett kaklat badrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Först och främst måste jag koppla både vatten och avlopp. Avloppet planerar jag att dra temporärt till golvbrunnen vid tvätt. Men vattentillförseln är jag osäker på. Finns det någon som har tips på hur man enkelt kopplar in vatten? Jag tvättar så pass sällan så ska inte vara permanent installerat. Några idéer som jag har:
- Koppla det till tappen på duschblandaren (som inte används) temporärt vid tvätt (se bild på blandare).
- Koppla det till blandaren för handfatet temporärt vid tvätt.

Ritning av badrum med tvättmaskin, toalett, handfat och markerad duschhörna med måttangivelser.
Skapa konto

Vy över ett badrum med kaklade väggar, duschhörn med draperi och handfat.
Skapa konto

Sen tar jag också gärna mot tips på en snygg och praktisk lösning för duschen. Som det är nu har jag ett draperi, men skulle gärna uppgradera till något annat. Drömmen skulle vara en duschhörna med dörr/skjutdörr som täcker det röda området på ritningen ovan. Ett annat alternativ skulle vara en skiljevägg bredvid tvättmaskin och ett draperi mellan den och väggen. Några idéer eller inspiration hur andra gjort?

BirgitS
Välkommen till forumet!

JohannesG JohannesG skrev:
Sen tar jag också gärna mot tips på en snygg och praktisk lösning för duschen. Som det är nu har jag ett draperi, men skulle gärna uppgradera till något annat. Drömmen skulle vara en duschhörna med dörr/skjutdörr som täcker det röda området på ritningen ovan. Ett annat alternativ skulle vara en skiljevägg bredvid tvättmaskin och ett draperi mellan den och väggen. Några idéer eller inspiration hur andra gjort?
Eftersom det är så trångt kring duschen rekommenderar jag duschdörrar av typen vikdörrar som har ett extra gångjärn på mitten så att man kan vika dem dubbelt. Det gör att det är lätt att komma in och ut ur duschen fast det är trångt.

Rekommenderar inte fasta väggar eftersom det inte är kul att behöva flytta på tvättmaskinen för att komma åt att göra rent den sidan av duschväggen.

Glöm inte bort att tvättmaskinen måste ha en elanslutning och antagligen placeras på en sockel/upphöjning så att vatten på golvet inte kommer åt något elektriskt.

BirgitS BirgitS skrev:
Välkommen till forumet!

Eftersom det är så trångt kring duschen rekommenderar jag duschdörrar av typen vikdörrar som har ett extra gångjärn på mitten så att man kan vika dem dubbelt. Det gör att det är lätt att komma in och ut ur duschen fast det är trångt.

Rekommenderar inte fasta väggar eftersom det inte är kul att behöva flytta på tvättmaskinen för att komma åt att göra rent den sidan av duschväggen.

Glöm inte bort att tvättmaskinen måste ha en elanslutning och antagligen placeras på en sockel/upphöjning så att vatten på golvet inte kommer åt något elektriskt.
Tack! Håller med om att vikbara dörrar är ett bra alternativ :) Elanslutning är fixat redan.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.