BirgitS
Det finns godkända metoder att laga tätskiktsfolie.

Det låter ju bra BirgitS. Min ursprungliga fråga var ju om någon kompetent kan förklara hur det blivit så här, och vad som är felet.

BirgitS
Det är väl just det som Centano försökte förklara i inlägg 12.

Ok. Borde inte all ny fog ha samma färg då?

Jag tycker ändå att kaklingen ser riktigt bra ut.
Fogarna kommer ändå att förändra sig i färg kommande år.
Jag hade "släppt" detta.
Men jag förstår att frågan kan dyka upp.

T
Jag tror att det som har hänt är att plattsättaren har bytt plattor och fogat direkt efter att plattorna var lagda och då kan detta hända att fogen blir mörkare då den blir "missfärgad" av fixet när den torkar ut.

Lösningen är således att kratsa bort den mörka fogen och foga om så ska du se att det blir en likvärdig fog.

Så skulle det kunna vara. Men han har ju faktiskt bytt fog en gång, med samma resultat efteråt.

T
G goranr skrev:
Så skulle det kunna vara. Men han har ju faktiskt bytt fog en gång, med samma resultat efteråt.
Så han har fogat om två gånger efter att plattorna är bytta, ja då går jag bet på vad det kan vara!:thinking:

Men det viktigaste i frågan är väl om detta är ett tecken på något fel med tätskiktet.
Detta har inget med tätskiktet att göra. Tätskiktet kan vara trasigt efter bytet av plattor. Men sådana byten brukar gå bra. Om tätskiktet är skadat så kommer du inte att se det på fogen.

skall man få samma nyans på en mörk fog, så skall hela ytan fogas på en gång.

G goranr skrev:
Jadå. Då såg allting OK ut, se bild. Det komiska är att vi anmärkte på mönstret men meddelade att vi kunde leva med det. Sen gjorde kakelkillen på eget initiativ detta byte av åtta plattor, ca en vecka efter ursprunglig läggning. Och nu är det inte acceptabelt, tycker vi, då det ser smutsigt ut och troligen är konstant blött.
Så vi hoppas på kompetens här som kan säga vad som gick snett när dom gjorde om kaklingen.
[bild]
När mörka fogar tvättas vid fogning lakar det ur en del av pigmenten. När man fogar en mindre yta är det omöjligt att få exakt samma urlakning.
Blir fogarna samma kulör när de är blöta då är en möjlig åtgärd att impregnera alla fogar så att de allihopa har det mörkare utseendet.

Hej,

Frågade experterna som certifierar och fick det svar som jag tror stämmer med tanke på att fogarna får samma ljusa färg om man inte använder duschen på en vecka:

Sannolikt så finns det kanaler under plattorna som vid vattenbelastning blir vattenfyllda, man får fritt vatten under plattorna. Tittar man på bild 2 så ser man att fogen mellan nya och gamla plattorna har svårt att torka ut, så där är förmodligen ”huvudkanalen”.

Så nu ska kakelläggaren rätta till det.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.