Badrum
Tohmmy: Tänkte måla plastmattan på en toa/dusch Hur ska man göra? Och vilken färg? Gärna märke och typ
Kan man måla på våtrumstapet och våtrums golv? Måste man byta ut badrummet för att försäkring hjälpa
Lilllen: [citat] Tack för info! Ja, jag borde ju kunna ringa dem också egentligen. Inte funderat så mycket... Men kom på nu att plattan troligen inte sett ut så tidigare, då allt är fint och vitt i övrigt, även på undersidan av kabinen. Skulle tro att förre ägaren fått problem med att det smitit in vatten och att de typ rivit av undersidan av plattan eller nått.
Sture Nilsson1: Mitt kallrasskydd står öppet ungefär 1cm såväl uppe som nere då det stoppar mot två små gummidämpare?
TheGame: [citat] Jo det är gött men den gamla duschen används dagligen fortfarande. Ett av barnen är ett riktigt vanedjur så den vill bara duscha där. Bastu förråd? :surprised: Nej den används minst 2ggr i veckan ;)
TheGame: [citat] Vem skruvar upp en dasspappetshållare. Helt säker på att det är skruvat? Dom där brukar man klistra upp som "klistermärken".
Utsliten och utdömd: Hade likadan i lägenheten som var monterad -87. Vattenlåset ser ut precis som denna: https://www.proffsmagasinet.se/vvs-inomhusklimat/inomhusavlopp/vattenlas/vattenlas-golvbrunnar/purus-7113595-vattenlasinsats-for-brunn-2815070?channable=00a9e8736b750032383135303730e3&VAT=1&gclid=Cj0KCQjwlOmLBhCHARIsAGiJg7n0OxNApCSM5w9PjLU7TqSES_tisTdUSliP8Gwu7GXkV6xs81pcJ0kaAmMhEALw_wcB Oklart dock om det är
Ht33781: Är i planeringsstadiet för renovering av en minimal toalett och försöker få till så mycket utrymme som möjligt. Idag har jag ett avluftningsrör i ena hörnet och har tänkt att det bästa - platsmässigt - är att sätta in en fixtur i hörnet som enligt sprängskisser skulle ge följande utrymme bakom cisternen. (se bild) Hur kommer påkoppling av avluftningen se ut?? Kommer det behövas
dam-dam: [citat] Jag lägger ett lager med våtrumsfärg, verkar som en god idé :) Var mest orolig för att den tidigare gipsskivan utgjorde någon sorts spärr mot ånga/fukt som behövde ersättas med något annat. [citat] Säkert inte!
BirgitS: [citat] FM Mattsson och Mora har sprängskisser på deras webbplatser så att du kan se hur delarna sitter ihop. Det finns ju också kompetens i forumet när det gäller vanliga blandare och fabrikat, i form av åtminstone en rörmokare, och jag vet att andra har fått hjälp att byta ut förslitna delar efter många år. Av de två är det Mora som har en mer designinriktad profil.
SebbeEngel: Men, där är väl någon form av mening med vansinnet? :D
BirgitS: BKR har de gamla branschreglerna också på sin webbplats.
charl_6: [citat] Hej! det ska vara tvättställsskåp under så i praktiken kommer man inte se rören eller utgångarna. Fattar jag det rätt då finns det ingen byggstandard avseende detta? Man kan med gott samvete köra liknande lösning ni har gjort?
Chria_: Hej! Jag är på jakt efter en reservdel till min Primy blandare. I vredet där man bestämmer temperature så sitter det en liten plastdetalj som kopplar det yttre vredet med det inre vredet. I denna plastdetalj så har gängorna blivit förstörda så att det inte längre går att bestämma temperaturen. Lite svårt att förklara men jag bifogar bilder där jag markerat plastdetaljen. Är det
Nummer27: [citat] Mycket nöjda. Det finns några designaspekter som kanske har utrymme för förbättring, men ingenting som inte går att leva med.
Gårdsboende: Jag skulle ta helfrostat, eller kanske ett mönster av icke frostat som finns. Men inte hela ytor ofrostat om jag inte gillar att städa :cool:
Standan: Kollar på en lägenhet där badrummet verkar vara delrenoverat med småklinker och golvvärme (el) På kanterna så ser det ut som att det har klinker på väggarna och golvmatta från början. Kan man utröna ifall de som gjorde renoveringen tog bort golvmattan innan de la golvvärmen och klinkersen om man tittar på golvbrunnen? Materialet precis ovan blåklämring känns som gummi i texturen.
martensteimer: Hej alla! Vi går i planerna på att renovera och bygga om vårt badrum. Idag har vi ett badrum i huset, men hade gärna sett att vi fick ett badrum och en gästtoalett, så totalt två toaletter. Men för att komma vidare i planeringen och kunna uppskatta tid/kostnad lite bättre så skulle jag vilja få lite input från er. Tanken är att vi sätter igen öppningen mellan nuvarande toalett och
J49l: [citat] Beställde propp med plugg i 21mm, kom fram på 2 dagar o passar perfekt (y) Tack snälla :)
Johhhan: Nu ser vi ju inte hur det står till med tätning mot ev. tätskikt, men om den är undermålig, eller om det är en vägg utan tätskikt, som på en toalett, är det särskilt olyckligt att kopplingarna sitter som de gör. Klämringskopplingen på det nedre röret ser nästan ut att sticka in en bit i väggen, tillräckligt för att man ska kunna missa ett läckage. Jag antar att det redan innan
MariaiÖstergötland: Jag personligen anser mig vara "lagom petig" och hade nog inte stört mig så mycket på det där, om det är det värsta med badrummet. Men det är ju inte jag eller nån annan här som varken betalat eller ska använda badrummet, så om du stör dig på det borde du se till att han fixar det.
ZipLock: Vattenvärmd handdukstork blir nog svårt. Man kan inte koppla den på VVC (varmvattencirkulation - om det finns) pga risk för legionella och om du kopplar den på radiatorvattnet får du bara värme på vintern.
pennybridge: Det blev mycket bättre även här efter att jag tog bort strypningen. Skönt att slippa slänga på sig duschvatten som i något u-land
Al BundyAlbundy: Här kommer anslutningen som passar: den finns på K-Rauta: https://www.k-rauta.se/produkt/avloppsovergang-ido-glow-90x110125/4025416019725
Shoebox: [citat] Ok hade faktiskt den tanken, men trodde inte det var samma standard? det är ju ett alternativ!
Snickarkirre: Okej d borde det sitta om det drog bra! De va så lite så!