Hej, är ny på forumet och behöver hjälp.
Har borrat 4 hål i badrummet i min gamla lägenhet (hyresrätt)
Hålen är borrade som man ska med silikon, plugg, silikon, skruv.
2 hål i våtzon i betongvägg
1 hål i regel våtzon 1
1 hål ovanför toalettstol tror de är i våtzon 1 osäker
Borrade detta fel och täppt igen med silikon direkt efter.
Är detta ok utfört?
De kräver att de är fackmannamässigt utfört, och vill ha ett säkert vatten intyg annars får jag betala ett nytt badrum säger de
Har borrat 4 hål i badrummet i min gamla lägenhet (hyresrätt)
Hålen är borrade som man ska med silikon, plugg, silikon, skruv.
2 hål i våtzon i betongvägg
1 hål i regel våtzon 1
1 hål ovanför toalettstol tror de är i våtzon 1 osäker
Borrade detta fel och täppt igen med silikon direkt efter.
Är detta ok utfört?
De kräver att de är fackmannamässigt utfört, och vill ha ett säkert vatten intyg annars får jag betala ett nytt badrum säger de
Haha, det låter ju väldigt proportionerligt att du som hyresgäst skulle få betala ett nytt badrum pga några hål! (inte alltså)
Jag vet inte om en firma kan komma dit och lämna ett intyg bara genom att göra om dina silikonpluppar på tio minuter. Svårt att tänka mig att de kan lämna ett intyg på något de inte byggt själva. Någon i forumet med firma kan säkert svara på det.
Kanske kan du be att få se intyget från firman som byggt så kan du kontakta den firman? Om det nu finns något sånt intyg alltså...
Jag vet inte om en firma kan komma dit och lämna ett intyg bara genom att göra om dina silikonpluppar på tio minuter. Svårt att tänka mig att de kan lämna ett intyg på något de inte byggt själva. Någon i forumet med firma kan säkert svara på det.
Kanske kan du be att få se intyget från firman som byggt så kan du kontakta den firman? Om det nu finns något sånt intyg alltså...
Bästa svaret
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 507 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 507 inlägg
Om TS har gjort hål på tätskiktet i våtutrymmet så går det ju knappast att rädda med silikon.
Jag hade gjort glasklart för min hyresgäst INNAN påskrivet avtal att borrhål i badrummes våtutrymme kommer debiteras, eventuellt nytt badrum står hyresgäst för. Svårt att kräva det om den infon inte framgått eller att badrummet är väldigt gammalt.
Det är oerhört dumt att borra i våtutrymmet iallafall.
Jag hade gjort glasklart för min hyresgäst INNAN påskrivet avtal att borrhål i badrummes våtutrymme kommer debiteras, eventuellt nytt badrum står hyresgäst för. Svårt att kräva det om den infon inte framgått eller att badrummet är väldigt gammalt.
Det är oerhört dumt att borra i våtutrymmet iallafall.
Nja, när man ser det där blir man orolig, svårt att utesluta att fukt har gått in bakom. Det är svårt att säga utan att vara på plats och omöjligt från bilder. Försök få dit en firma som kan ge en offert, har du tur åtar dom sig uppdraget, sannolikt utan garantier för något intyg. Eventuellt måste man in bakom och fuktmäta på mindre eller större del av väggrn
Varför har du smetat ut silikonet och varför har du inte bara fyllt ut hålen helt? Du satte väl inte plugg i regeln??
Varför har du smetat ut silikonet och varför har du inte bara fyllt ut hålen helt? Du satte väl inte plugg i regeln??
Produkter som diskuteras: "fuktmäta"
Fuktmätare
Fuktmätare är precisionsverktyg som används för att mäta fuktnivåer i olika material, som exempelvis trä, betong och gips. Detta är särskilt viktigt inom byggbranschen för att förebygga mögel- och rötskador, men även inom jordbruket
Läs mer
https://www.gvk.se/branschregler/infastning-i-vatrum/
Står inget om att man inte får... Så borra ett nytt större hål och fyll med silikon så har du enligt anvisning gjort rätt. De du har gjort ser dock inte rätt ut.
Hade det varit jag så hade jag endast fyllt silikon upp till 1mm innan ytterbeläggningen och sen matchat med de som är där.
Tex fog
Står inget om att man inte får... Så borra ett nytt större hål och fyll med silikon så har du enligt anvisning gjort rätt. De du har gjort ser dock inte rätt ut.
Hade det varit jag så hade jag endast fyllt silikon upp till 1mm innan ytterbeläggningen och sen matchat med de som är där.
Tex fog
Redigerat:
Flyttat men lgh ska lämnas 31jan.
Tänkte skriva ett intyg själv, men osäker på hål ovanför toalett då de ej är i regel.
Går de inte del reparera tätskikt om de skiter sig
Tänkte skriva ett intyg själv, men osäker på hål ovanför toalett då de ej är i regel.
Går de inte del reparera tätskikt om de skiter sig
silikonen kanske inte är snyggast, men de borde väl vara hyfsat tätt? är en del i hålet.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 507 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 507 inlägg
Jag kan se tre möjligheter:Jonatan79 skrev:
1) Hyresgästen kontaktar en fackman för att försöka få det intyg som efterfrågas
2) Hyresvärden kontaktar en fackman för att få ett intyg och återkräver kostnaden från hyresgästem med stöd av 12 kap 24 § jordabalk
3) Parterna kommer överens om att "det duger"
Eftersom 3) verkar uteslutet återstår valet att själv kunna diskutera möjliga lösningar med fackman eller inte.