Hej! Ny på forumet och husägare sen 1 år tillbaka. Vi har ett badrum på ovanvåningen som gjordes om för ca 5 år sedan. Ny plastmatta lades in av fackman. Det är en duschkabin och badkar i badrummet, därför var inte golvbrunnen synlig under besiktningen. När jag idag fick för mig att flytta duschkabinen och rensa golvbrunnen upptäckte jag att delar av plastmattan syns under klämringen.
Hur allvarligt är detta? Kan jag fortsätta ha det så tills badrummet ska renoveras nästa gång? Eller är risken för vattenskada för stor?
Inga synliga vattenskador vad jag kan se. Däremot dålig lukt från golvbrunn.
Bifogar en bild, hoppas ni kan se. Har fler bilder.
Hur allvarligt är detta? Kan jag fortsätta ha det så tills badrummet ska renoveras nästa gång? Eller är risken för vattenskada för stor?
Inga synliga vattenskador vad jag kan se. Däremot dålig lukt från golvbrunn.
Bifogar en bild, hoppas ni kan se. Har fler bilder.
Moderator
· Stockholm
· 57 705 inlägg
Svårt att gissa. Om mattan ligger under klamringen så har inte ringen kommit ned i Sitt korrekta läge. Därmed klämmer den inte fast mattan mot insidan av brunnen med så stort tryck som det är avsett. Ringen är lite konisk, och även insidan av brunnen är konisk, så trycket bit högre ju djupare ringen kommer.
Man kan minska risken kraftigt om man håller rent i brunnen så det aldrig blir stopp. Det är dramatisk skillnad på hur mycket vatten som kan tränga igenom en smal spalt om det bara rinner ”förbi” mot om det står vatten 5 cm över öppningen och trycker ut vatten.
Är det en skarv som syns i mattan, som går ned i brunnen? I så fall en minst lika stor risk som den felskurna mattan i brunnen.
Man kan minska risken kraftigt om man håller rent i brunnen så det aldrig blir stopp. Det är dramatisk skillnad på hur mycket vatten som kan tränga igenom en smal spalt om det bara rinner ”förbi” mot om det står vatten 5 cm över öppningen och trycker ut vatten.
Är det en skarv som syns i mattan, som går ned i brunnen? I så fall en minst lika stor risk som den felskurna mattan i brunnen.
Klicka här för att svara