Håller på att riva för att renovera badrum. Behöver ta bort golvspånet för att röris ska kunna fixa golvbrunn osv. Har fått bort det mesta. Vissa bitar gick enkelt att bända bort från reglarna. Men många smulades sönder och sitter fast i limmet på reglarna. Något tips hur man egentligen borde göra? Och hur får man lättast bort det som sitter kvar utan att skada reglarna för mycket? Samma med det gamla intorkade limmet. Någon som har något tips?

Stämjärn och hammare

• Gilla
haggan
  • Laddar…
Sänksåg eller cirkelsåg med ställbar höjd.
Feinsåg.

• Gilla
haggan
  • Laddar…
Precis jag såga med sänksåg det gick smidigt. Vad är bäst? Ska man såg längs med reglarna?

Sågar du tvärs reglarna är du säker på att golvet är bärigt överallt medan du jobbar, vilket är en fördel.

Aa smart! Det får jag göra i nästa rum. Behöver man slipa reglarna för att sätta nya spånskivor? För att få bort limmet?
En regel sprack och det följde med flisor från regeln i spånskivan. Hur fixar man till det? Ska väl vara jämt och fint på reglarna?
Så här ser det ut nu

• 1382771596300.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 1382771621672.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tog en elhyvel för att ta bort limmet, vill ha plant så nya limmet fäster och att du inte får svikt.

• Gilla
haggan
  • Laddar…
Jag har övergått till elhyvel, fungerar perfekt. Körde tidigare med stämjärn och slipmaskin, tog väldigt mycket längre tid.

Funderarde på elhyvel! Körde lite med stämjärn det var bra drygt. Det sitter ju som berget på sina ställen...

Om Du vill stärka upp och jämna till regeln där den spruckit så limskruva plywood eller golvspånsbitar längs med. Så blir det starkare än innan.

• Gilla
haggan
  • Laddar…
Ska man såga ur också och ersätta den skadade delen med en ny regelstump typ 45mm och sedan skrva plywood förband?

M MalinW skrev:
Jag har övergått till elhyvel, fungerar perfekt. Körde tidigare med stämjärn och slipmaskin, tog väldigt mycket längre tid.
Gammalt inlägg, men jag har samma frågeställning.

Vad körde du med för elhyvel?
Jag tittar på en Makita med 2mm djup, räcker det?

Vi använde nån billig, möjligen Skil, som vi fått i present. Körde nog flera omgångar, det var ojämt med spån kvar

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.