Hej
Har köpt ett nytt badrumsskåp som ska byta ut en hylla vi har i vårat trånga badrum.

Tänkte nu fråga vilken infästning ni skulle valt i kaklet.

Hyllan väger ca 20 kg och får max lastas med 15 kg. Så mycket lastar man den väl aldrig med, men för säkerhets skull så bör ju i infästningen vara ordentlig.

Väggen bakom kaklet är en uppreglad våtrumsgipsskiva vet jag. Tyvärr vet jag inte vart reglarna sitter. Men bakom gipsskivan är det alltså lite luftspalt/distans mot en trävägg. Så tyvärr kommer nog inte skruven dra i träväggen.

Så vad tror ni, plugg och skruv? Molly känns lite fel mot kaklet, kan tro det kan spricka om man har otur.

Tacksam för infästningstips.
Mvh
Fredrik

• Anvisning för badrumsskåp hålls upp framför kaklade vägg, trångt badrum med handdukar och hygienprodukter synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand håller upp en instruktionsmanual för badrumsskåp framför vit kaklad vägg.
    Skapa konto
BirgitS
F fredand44 skrev:
Tyvärr vet jag inte vart reglarna sitter.
Det finns ju regelsökare.

F fredand44 skrev:
Men bakom gipsskivan är det alltså lite luftspalt/distans mot en trävägg. Så tyvärr kommer nog inte skruven dra i träväggen.
Det är ju bara att se till att man har tillräckligt långa skruvar.

För jag skulle ju inte vilja sätta upp 35 kg i bara gips i alla fall men andra har kanske en annan uppfattning.

Enligt branschreglerna ska allt sättas upp i reglar, kortlingar eller (lätt)betong. Det ska ju gå att plugga hålet med silikon och det går ju inte om det är tomrum bakom för då ramlar ju bara silikonet ut i tomrummet.

BirgitS BirgitS skrev:
Det finns ju regelsökare.

Det är ju bara att se till att man har tillräckligt långa skruvar.

För jag skulle ju inte vilja sätta upp 35 kg i bara gips i alla fall men andra har kanske en annan uppfattning.

Enligt branschreglerna ska allt sättas upp i reglar, kortlingar eller (lätt)betong. Det ska ju gå att plugga hålet med silikon och det går ju inte om det är tomrum bakom för då ramlar ju bara silikonet ut i tomrummet.
Attans, ja då kan jag ha gjort en riktig blunder då jag köpte detta skåp. Även om jag hittar reglarna nu i efterhand (badrummet byggdes för ca 10 år sedan) så är det ju inte säkert att de sitter där skåpet ska sitta.
Kollar med företaget som jag köpt skåpet ifrån om det går att returnera.
Attans vilken blunder, jag som såg fram emot att sätta upp det här skåpet. Att jag inte kollade detta först!
(Känns ju lite osäkert om man lyckas sätta en så lång skruv så den tar i träväggen som bottnar bakom tomrummet.)

Tror att du kan ta det lugnt med silikon i skruv hålen.
Om det blir så mycket vatten bakom ett skåp så att det blir skador av det så har du värre problem än att det inte är tillräckligt med silikon vi hålet.
Skruva du upp skåpet och ta det lugnt;)

Hej,
Enormt tack för svaret (i denna svarta stund). :-)
Nej jag tror inte heller att om det blir 100% tätt eller inte av siliconen är så stort problem.

Kruxet nu är mer huruvida infästningen som riskerar att inte hamna i en regel skulle räcka för att bära skåpets tyngd.

Mvh
Fredrik

Hej,
Jag hittade några gamla bilder från då badrummet byggdes. Jag ser att det är lite grundare än vad jag trodde mellan gips och trävägg.
Vad tror ni, borde det gå att fästa skåpet med långa skruv kanske ända in i träväggen? Läkten sitter ju ganska tätt så trycket mot väggen kanske fördelas ganska bra?

Mvh
Fredrik

• Träregelverk med isolering synligt innanför, en stege till vänster och en gul bandsåg i förgrunden.
    Skapa konto
  • Rumsdel i pågående byggnation visar gipsskivor på vägg med markerade läktavstånd och utstickande elledningar.
    Skapa konto
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Hej
Hoppas kunna lokalisera mina reglar.
Köpte därför denna:
https://www.jula.se/catalog/verktyg...tinstrument/regelsokare/multidetektor-010987/

Men tänkte fråga om någon har erfarenhet av den?
Det verkar som om man måste kalibrera den före varje användning i 60 sek.
Under kalibrering håller man in sök knappen och den ger sen tre snabba tonstötar.
Men ska man sedan släppa knappen eller trycka på den igen eller hålla den intryckt under sökningen?
Jag tycker nämligen att det verkar som om en ny kalibrering börjar så fort jag trycker in knapp-rackaren igen.
Hoppas ni ser beskrivning på den bifogade bilden.
Mvh
Fredrik

• Bild på öppen bruksanvisning för en multidetektor och själva multidetektorn liggande vid sidan om.
    Skapa konto
Hmm,
Verkar som om man ska hålla in knappen hela tiden from kalibrering.

Är det 900 skivor som använts (ser ut som det på bilden) sitter reglarna cc 450, bara att mäta från vänstra hörnet .. Så ser du var reglarna sitter.

Tackar för svaret, verkar som om reglarna sitter cc 300 när jag kör med regelsökaren.
På bilden med gipsen tycker jag mig se att det är två rader med skruv mellan skarvarna.
Så om det är 90 skivor så tror jag det stämmer med 300 mm mellan reglarna.

Vad skulle ni gissa det är bredd på dylika läkt/regel?
Det verkar ju inte vara 45*45, men kan det ändå vara bredden 45 mm tror ni?
70 tror jag är lite för optimistiskt väi?
Mvh
Fredrik

BirgitS
En dubbelkoll är ju att mäta hur bred väggen som syns på fotona är i verkligheten och så jämföra med antalet reglar och antal gipsskivor på den sträckan. Det bör ju också gå att få fram bredden på reglarna genom att mäta på fotot och jämföra med avståndet mellan reglarna.

Ta som du säger lite längre skruv, glesen som sitter där är 28x70 eller möjligtvis 22x70, du har ju trä bakom, kommer hålla utan vidare, vill du dubbelgardera dig så ta lite silikon mellan kakel och skåp limmar otroligt bra.

Ha ha, tackar för alla tips, ja nu är det nära att det kommer på plats, förmodligen imorgon

Hej,
Tackar för all hjälp och tips, nu är väggskåpet på plats. Det blev en extra lång skruv där ingen regel satt. Verkar lovande.
Mvh
Fredrik

• Väggskåp monterat i badrum bredvid dusch med delvis synlig gardin och badkar.
    Skapa konto
  • Gilla
BengtH och 1 till
  • Laddar…
F fredand44 skrev:
Hej,
Tackar för all hjälp och tips, nu är väggskåpet på plats. Det blev en extra lång skruv där ingen regel satt. Verkar lovande.
Mvh
Fredrik
Gött :)

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.