Badrum
BirgitS: Det blir ju en sämre situation för golvvärmen om man lägger på 10 cm betong eller liknande. Det innebär nog att mer värme går neråt till marken och det blir ett väldigt trögt system.
JohnnyEkan: [citat] Eller kan det räcka att bara skruva av blandarfästet?
Ljhdov: [citat] Vi har säkrat tätskikt runt avloppsröret så det kommer inte bli några problem. Vi har fått på stolen så vi krånglar inte till det nu
Henrik 75: [citat] Är inte 50mm i minsta laget? Jag har 170 och det var det en del som sa att jag borde haft mer. Om du ändå har bilat ur golvet är det väl "bara" gräva djupare så du får lite kapillärbrytande material under också.
batsan: [citat] Snabbt svar Stefan, till skillnad från mig 👍
BirgitS: [citat] Sånt händer, du får hålla oss uppdaterade när det är på gång. 😀
Drutt1: [citat] Får man fråga hur det gick när röris kom? Har gjort samma sak, bor i lägenhet…
Kardan79: [citat] Att ta in en besiktningsman låter väl inte så dumt? Ni har ju uppenbarligen olika uppfattningar ifråga om det finns några problem att lösa. Har ni erlagt full betalning? Edit - Har du överhuvudtaget sökt information om dina rättigheter, eller måste vi börja helt från början ytterligare en gång? Måste finnas hundratals trådar i ämnet. 😅
D.anne_85: Jag har en vit duschhörna där färgen börjat släppa lite så jag behöver bättringsmåla. Jag vet inte märke eller modell på duschhörnan så det är svårt att få fram en färgkod på färgen. Jag har kollat liknande modeller och ingen tillverkare verkar specificera färgen med färgkod utan skriver bara vit. Är det möjligtvis någon som vet vilken färgkod som normalt används på
olofduus: Hej, jag har satt tätskikt i mitt badrum, (egenbyggt litet sommarhus där jag tar all risken själv) och det har blivit en del bubblor på ett par ställen. Vad tror ni detta beror på? När jag lämnade rummet så var det helt slätt överallt, men efter två dagars torkning pga ca 10-15 grader så är limmet inte helt härdat på vissa ställen och det har kommit en del bubblor och veck.
linkanbygg: [citat] Det finns en del självlärda klåpare med stort självförtroende , noll kunskaper i svenska språket och usel engelska som hävdar att de är proffs och kan sin sak från bl.a. de tidigare öststaterna. Jag råkade ut för en en som dessutom hade mage att kritisera de andra hantverkarna som hade gjort ett perfekt jobb, allt för att tillskansa sig extra timmar!
dennis_f: [citat] Ca 95x190cm Skulle inte vara nått problem att ta bort en decimeter på djupet och typ 2-3dm på längden utan att det blir trångt :)
BirgitS: När vi satte upp duschhyllan med knådepxoi har jag för mig att den fick vara obelastad i 2 dygn, just för att det skulle ha härdat tillräckligt. Ju tjockare lager ju längre tid tar det.
LoweW: Vill minnas att Eko Ulf (www.ekoulf.se) jobbar med våtrum av lera, jag hade hört av mig till honom 👍🏼
useless: [citat] Då blir det ännu enklare. Vanliga T-kopplingar bara.
BulanB96: Hej! Har själv ingen koll alls på detta så ville kolla med er vad ni tycker om denna montering, är det ok att man ser detta gråa, är det cement eller flytspackel? Och är det ok att det är så ojämnt? Det går liksom inte jämnt runt hela brunnen utan på vissa ställen är det som att det saknas, men kanske inte gör något? Behövs fler bilder för att avgöra så kan jag fixa. På
EbbaERika: Hej! Jag håller på att renovera mitt badrum och överväger att passa på att tilläggsisolera innertaket. Badrummet är på övervåningen med kallvind ovanför. Huset är i betongbjälklag. Vinden är isolerad på golvet med glasull och kutterspån i original (huset är byggt 1972). Innertaket i nya badrummet blir furupanel. Är det risk för att fukt kryper upp i isoleringen om jag lägger
Emelie03: [citat] Jadu verkar inte finnas jättestort utbud till pex 20 i blandarväg utan det verkar som att väggdosorna är alternativet. Om man inte kollar upp mer med kopplingsbrickorna till v6 dvs 🤔
MrPOK: Hej, Vi har bytt kommod i badrummet, och fått upp den i standardhöjd 85isch och hade ”bara” avloppsinkopplingen kvar. Blir lite trött när jag inte får ihop grejorna. Avloppet ut från badrummet sitter för högt, eller ja, vi har satt handfatet för lågt 😖. Så vad gör man då? Jo, man ställer frågan hit såklart. Ge mig lite tips och inspiration- hur hade ni löst detta? Allt
Klövsjöspurten: Du kan ju anpassa manschett efter vilka rör dubdragit. Monteringsanvisning följer med manschetten. Den är inte tillverkad för endamålet men det är vad som används frekvent och eftersom funktionen är densamma som till ett kulvertrör kommer det såklart fungera. Jag förstår din frustration i att säkervatten inte kan visa hur man gör rätt enligt deras egna regler. Detta är tyvärr
Krilleman: [citat] Det ser ut att vara en vanlig FPL-förminsking. Men dock kraftigt överdragen rent ockulärt. Finns stödhylsa i blandarröret? [bild]
arneri68: [citat] Det är vanligt att tvättmaskiner nuförtiden placeras i en bänkrad, typ köksbänk och TM avlopp ansluts till diskhons vattenlås. Mao har din röris gjort rätt. Däremot kan vissa diskmaskinsmanualer ange att avloppsslangens högsta läge skall vara av en viss höjd tex TMs övre hörn.
Guitarhero: [citat] Tack för detta. Jag kommer att göra något liknande, men bara stående och med läkt. Resonerar som du.
Håbbe01: [citat] Japp, vvs vill inte vänta för länge med faktureringen :)
S0MMER: Jag skulle ge det ett försök till om du tycker att det känns jobbigt. Men de flesta hotell är med om det där ofta och har rutiner för det. De lär bara skicka en vaktmästare som löser det åt dig.
MultiMan: Min gamla Gustavsberg från 1977 har väldigt vid krök och jag har inte på de snart 28 åren med toaletten lyckats sätta stopp. Då har vi ändå i släkten en gen för gigantisk tjocktarm. En av släktingarna lyckades sjukvården fylla över 3 liter innan det blev fullt med kontrast hela vägen. Jag sköter mig och ligger som oftast på 4: "Korv- eller ormliknande, slät och mjuk", men kan
Thomas_Blekinge: Jag har en del kullriga skruvar i min samling. Vilken dimension behöver du?
Cuppo91: [citat] Jag tänkte ett tag om det är kondens från fuktvandring genom betongen. Gammal platta på mark, men det kanske är lite långsökt