195 läst ·
5 svar
195 läst
5 svar
Stadig tvättmaskin
Det finns inget fundament för att tvättmaskinen i huset inte ska ge vibrationer i huset som står på plint.
Vi diskuterar hur vi smartast kan åtgärda... det vibrerar ordentligt ibland... ibland mindre beroende på tvättmängd.
Kan inte ha den på annan plats än där den står nu!
Att ta upp golvet, gräva ner till frostfritt och gjuta ett fundament, är mkt knöligt. Funderar om där finns andra förslag därute?
Vi diskuterar hur vi smartast kan åtgärda... det vibrerar ordentligt ibland... ibland mindre beroende på tvättmängd.
Att ta upp golvet, gräva ner till frostfritt och gjuta ett fundament, är mkt knöligt. Funderar om där finns andra förslag därute?
Om tvätten vibrerar extremt kraftigt så är det antingen inte i våg eller något vajsing med fjädringen/balansvikten.E Eva Karlsson8 skrev:Det finns inget fundament för att tvättmaskinen i huset inte ska ge vibrationer i huset som står på plint.
En modern tvätt vibrerar men är designad för att ta upp det mesta. Dubbelkolla att den står 100% i våg, minsta graderna kan göra mycket i slutändan med mycket vikt i trumman.
Hej, jag en plåt 60x60cm tjocklek 10mm och under den en gummimatta ca 6mm tjock, det blev acceptabelt, kvaliteten på tvättmaskin spelar stor roll, jag har bott i mitt hus ca35år och lågpris maskiner funkade inte hos mig, nuvarande Bosch serie 8 med plåt/gummi under är Ok. Plåten sprider ut lasten över en större golvyta.F Festlund skrev:
Hej, glömde att det finns maskiner som är bättre angående vibrationer med 4 st stötdämpare, t.ex Asko m.fl. förstärkning av golvbjälklaget hjälper troligen.F Festlund skrev:
Jag är extra känslig för vibrationer som många inte bryr sig om
Maskinen är en Hoover… bra ”kvalisort”… men ska kolla med vattenpass 👌🏼F Festlund skrev:
Godkväll, jag köpte en Hoover för ca 20 år sedan, jag trodde att det var ett kvalitets märke, men tyvärr blev den inte långlivad, jag gav upp efter ett/par år, köpte en Electrohelius som jag inte hade höga förväntningar på, men den var nog den bästa tvättmaskin jag haft, jag vill påstå att den var bättre än min nuvarande Bosch serie 8. Electrohelius hade lite lägre centrifug hastighet men den gick lugnare med mindre vibrationer även om jag sänker hastigheten på Bosch maskinen.E Eva Karlsson8 skrev:
Dagens Hoover är kanske bättre, så vitt jag vet så ägs de av Italienska Candy nu.
Ps Hus med betonggolv har inte problem med vibrationer, de fortplantas i trä bjälklaget och blir störande om man är känslig som jag.
Nästa gång jag köper en tvättmaskin så kommer jag att ha bättre koll
Klicka här för att svara