Det finns inte lösa lock att köpa, utan man byter hela uttaget.
Clas Ohlson verkar inte ha infällda envägs IP44-uttag men på JULA kan du hitta två olika:
t.ex. https://www.jula.se/catalog/el-och-...-och-strombrytare/vagguttag/vagguttag-400601/
Om du vet hur du gör det korrekt, så får du byta själv, det är helt tillåtet.
Och vi här på forumet kan hjälpa dig så du vet tillräckligt, ifall du är orolig att inte ha tänkt på allt.
Det är bara att peppra på med frågor och bilder här, så ska det lösa sig ska du se.
Clas Ohlson verkar inte ha infällda envägs IP44-uttag men på JULA kan du hitta två olika:
t.ex. https://www.jula.se/catalog/el-och-...-och-strombrytare/vagguttag/vagguttag-400601/
Och vi här på forumet kan hjälpa dig så du vet tillräckligt, ifall du är orolig att inte ha tänkt på allt.
Det är bara att peppra på med frågor och bilder här, så ska det lösa sig ska du se.
Är det tvättstället som syns där i bild?
En lite märklig placering isåfall, och kanske inte helt lyckad, men det behöver inte heller vara något direkt problem.
När jag ändå är inne på sånt, jag hoppas att uttaget är skyddat av jordfelsbrytare, för det är ett absolut krav i ett badrum. Vidare så ska uttaget ligga antingen minst 1,2 meter ifrån duschen (duschstången) alternativt 60cm från badkarskanten.
En lite märklig placering isåfall, och kanske inte helt lyckad, men det behöver inte heller vara något direkt problem.
När jag ändå är inne på sånt, jag hoppas att uttaget är skyddat av jordfelsbrytare, för det är ett absolut krav i ett badrum. Vidare så ska uttaget ligga antingen minst 1,2 meter ifrån duschen (duschstången) alternativt 60cm från badkarskanten.
Det räcker inte, det måste även finnas en jordfelsbrytare.B Orust12 skrev:
Själv skulle jag inte köpa elmateriel från amazon, ebay, aliexpress, temu osv osv.
Mycket på sådana här ställen är av riktig skitkvalitet, en del rent farligt, och mycket som inte är CE-märkt (eller bara fuskmärkt) och alltså inte tillåtet att installera inom EU.
Det finns en jordfelsbrytare i elskåpet och jag har antagit att den är länkad för hela lägenheten.Mikael_L skrev:
Det räcker inte, det måste även finnas en jordfelsbrytare.
Själv skulle jag inte köpa elmateriel från amazon, ebay, aliexpress, temu osv osv.
Mycket på sådana här ställen är av riktig skitkvalitet, en del rent farligt, och mycket som inte är CE-märkt (eller bara fuskmärkt) och alltså inte tillåtet att installera inom EU.
Sen står det inget om produkten skulle vara CE-märkt så den är troligen inte det, så det får bli en beställning från julaMikael_L skrev:
Det räcker inte, det måste även finnas en jordfelsbrytare.
Ja nästan 100% säkert rätt där.B Orust12 skrev:
Vill du göra en test så kan du trycka på testknappen, och då bör allt i lägenheten bli mörkt, blir det strömlöst i badrummet då så är allt helt bra och korrekt..
Glöm bara inte att stänga av ev NAS eller annat som kan få problem med ett plötsligt strömavbrott.
Denna testknapp bör du förövrigt testa ungefär en gång om året, en del väljer att göra detta vid tiden för sommartidsomställning, smart om det innebär att man måste ställa in klockor efter strömavbrottet, t.ex. klocka på spis/ugn/mikro ...
Jag vet inte var du bor, vilka alternativ du har att köpa ifrån.B Orust12 skrev:
Själv reagerade jag på att uttagen från Jula var så dyra (jag handlar ju sånt här såsom elektriker och har ju lite känsla för vad ett OK pris är).
Det var därför jag kollade runt lite, och hittade bra mycket billigare på Hornbach.
elbutik.se har bra pris på framförallt ELKO.
Du kan hitta Malmbergs till rätt bra lite här och var, t.ex. Byggmax, de är ju inte på något sätt top notch i kvalitet, men åtminstone CE-märkta och granskade av Malmbergs.
Själv kan jag köpa av dem, har konto hos Malmbergs, men köper aldrig, utan jag väljer absolut mest ELKO eller Schneider, ibland ABB, jag tycker att prisskillnaden är för liten för att jag ska välja något jag inte riktigt gillar och tar en liten aning längre tid att installera osv. Men jag har inga andra synpunkter, har min kund själv köpt malmbergs och vill att jag ska använde dem så gör jag naturligtvis det, de är ju CE-märkta, vilket är mitt minimikrav.
Finns uttag att köpa i alla byggvaruhus, behöver man verkligen beställa en på nätet för några tior billigare, det finns en anledning varför det är billigtB Orust12 skrev:
Mikael_L skrev:
Jag vet inte var du bor, vilka alternativ du har att köpa ifrån.
Själv reagerade jag på att uttagen från Jula var så dyra (jag handlar ju sånt här såsom elektriker och har ju lite känsla för vad ett OK pris är).
Det var därför jag kollade runt lite, och hittade bra mycket billigare på Hornbach.
Du kan hitta Malmbergs till rätt bra lite här och var, t.ex. Byggmax, de är ju inte på något sätt top notch i kvalitet, men åtminstone CE-märkta och granskade av Malmbergs.
Själv kan jag köpa av dem, har konto hos Malmbergs, men köper aldrig, utan jag väljer absolut mest ELKO eller Schneider, ibland ABB, jag tycker att prisskillnaden är för liten för att jag ska välja något jag inte riktigt gillar och tar en liten aning längre tid att installera osv. Men jag har inga andra synpunkter, har min kund själv köpt malmbergs och vill att jag ska använde dem så gör jag naturligtvis det, de är ju CE-märkta, vilket är mitt minimi
Bor i malmö men hittade annars denna från elbutiken. Kanske att hållbarheten på gängorna är lite sämre men den är CE märktMikael_L skrev:
Jag vet inte var du bor, vilka alternativ du har att köpa ifrån.
Själv kan jag köpa av dem, har konto hos Malmbergs, men köper aldrig, utan jag väljer absolut mest ELKO eller Schneider, ibland ABB, jag tycker att prisskillnaden är för liten för att jag ska välja något jag inte riktigt gillar och tar en liten aning längre tid att installera osv. Men jag har inga andra synpunkter, har min kund själv köpt malmbergs och vill att jag ska använde dem så gör jag naturligtvis det, de är ju CE-märkta, vilket är mitt minimikrav.
Schneider Exxact är en apparatserie av riktigt bra kvalitet, det behöver du inte tveka över.
Exxact uttag och strömbrytare är helt kritvita, bästa valet på helt kritvitt kakel och väggar målade vitt eller ljust grått helt utan gult inslag.
ELKO är också apparater i bästa kvalitet.
Deras serie RS (den vanligaste) finns i två vita färger.
Fjällvit, som är bruten i något svagt i gult, färgkod RAL9010, ungefär som NCS S 0502-Y
Renvit, som är helt utan gult inslag, färgkod RAL9003, ungefär som NCS S 0500-N
NCS S 0502-Y brukar även kallas stockholmsvit. Alla färdiglackade vita foder och golvlister var i denna kulör för typ 15 år sedan och förr, men numera har det börjat gå att hitta i NCS S 0500-N.
Exxact är i RAL9003, dvs ungefär NCS S 0500-N.
Och Exxact eller Renvit är bästa valet på helt vita väggar i obrutet vitt och på helt vitt kakel, då fjällvit ser lite gul ut på sånt underlag.
Har man andra färger på väggen spelar det mindre roll, då får personliga preferenser gälla, en del gillar det kritvita, en del gillar om det är lite varmare ton i det vita.
Exxact uttag och strömbrytare är helt kritvita, bästa valet på helt kritvitt kakel och väggar målade vitt eller ljust grått helt utan gult inslag.
ELKO är också apparater i bästa kvalitet.
Deras serie RS (den vanligaste) finns i två vita färger.
Fjällvit, som är bruten i något svagt i gult, färgkod RAL9010, ungefär som NCS S 0502-Y
Renvit, som är helt utan gult inslag, färgkod RAL9003, ungefär som NCS S 0500-N
NCS S 0502-Y brukar även kallas stockholmsvit. Alla färdiglackade vita foder och golvlister var i denna kulör för typ 15 år sedan och förr, men numera har det börjat gå att hitta i NCS S 0500-N.
Exxact är i RAL9003, dvs ungefär NCS S 0500-N.
Och Exxact eller Renvit är bästa valet på helt vita väggar i obrutet vitt och på helt vitt kakel, då fjällvit ser lite gul ut på sånt underlag.
Har man andra färger på väggen spelar det mindre roll, då får personliga preferenser gälla, en del gillar det kritvita, en del gillar om det är lite varmare ton i det vita.
Okej, strömmen är bruten och skruvat loss det gamla eluttaget. Att lossa skruvarna till den bruna fasen och den blåa (nollan) är inga problem men blev fundersam om var jag lossar gul/grön (jorden)?Mikael_L skrev:
Det finns inte lösa lock att köpa, utan man byter hela uttaget.
t.ex. [länk]
Det verkar vara snabbanslutningar på det gamla uttaget, så det borde ju bara vara att trycka på den där plastflärpen för att få ledningen att lossna.
Ledarna bör vara skalade ca 11-13 mm, och se fina ut, inte trassliga osv. Ibland är det lika bra att klippa bort det gamla som är skalat och skala upp nytt och fräscht, bara ledarna inte blir för korta då, så det blir krångligt att koppla in det sen.
Ledarna bör vara skalade ca 11-13 mm, och se fina ut, inte trassliga osv. Ibland är det lika bra att klippa bort det gamla som är skalat och skala upp nytt och fräscht, bara ledarna inte blir för korta då, så det blir krångligt att koppla in det sen.