4 236 läst ·
20 svar
4k läst
20 svar
Vad är rimlig kostnad för kakelsättning?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 174 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 174 inlägg
Det är det intrycket jag fick av företagen som kom och gav offert, både för 3 år sen och för 15 år sen. De räknade ungefär ett enkelt standardbadrum tar 4 veckor = med visst belopp, avviker plattstorleken +10 %, stort badrum, betong i stället för trä, fönster, inbyggd WC-cistern, nisch etc. vissa tilläggsbelopp och vissa tidsförlängningar. De verkade bara anteckna just det som avvek från standard.H hempularen skrev:Jag tror (man kan ha totalt fel) att prissättningen i plattsättarbranschen är mer stycketal, än timdebitering eller kvadratmeterdebitering. Plattsättning innebär flera arbetsmoment som är väldigt korta, blandat ,med längre uppgifter. Det gör det väldigt svårt för dessa firmor att planera ihop kompletta arbetsdagar.
Därför tror jag att de mer kalkylerar efter hur många badrum har man kapacitet att bygga varje månad. Och hur mycket pengar behöver man få in för att täcka kostnaderna. Det ger ett styckepris per badrum. Sedan en smärre justering av priset om ett visst badrum är extra stort eller komplicerat, alternativt extra litet eller simpelt på något sätt.
Jag tror också att det är en anledning till att pristillägget för ex. extra stora plattor kan bli "orimligt" stort. För det är inte bara att just det momentet tar X timmar längre tid, utan att det förlänger kalendertiden för ett badrumsbygge med ex 1/8 av totaltiden för ett badrum, vilket innebär 1/8 färre badrum byggda (och debiterade) den månaden.
Förstår jag dig rätt om jag tolkar detta som att det är dyrare att sätta stora plattor än små? Jag vet att stora plattor kräver större noggrannhet för att få angränsande plattor i nivå med varann, och jag antar att det kan bli mer materialspill när plattor måste kapas för att anpassa till rummets mått. Men å andra sidan krävs det ju färre plattor för att täcka en given yta.H hempularen skrev:Jag tror också att det är en anledning till att pristillägget för ex. extra stora plattor kan bli "orimligt" stort. För det är inte bara att just det momentet tar X timmar längre tid, utan att det förlänger kalendertiden för ett badrumsbygge med ex 1/8 av totaltiden för ett badrum, vilket innebär 1/8 färre badrum byggda (och debiterade) den månaden.
I mitt fall hade jag faktiskt uttryckligen specificerat att jag inte vill ha stora plattor (jag tycker inte det är snyggt), men underentreprenören har ändå valt att ge ett pristillägg för kakel där de räknat på en typ som är 30x60 cm. Jag skulle föredra 15x15 eller 20x20 cm.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 174 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 174 inlägg
Plattsättarna i forumet brukar i alla fall säga att det kostar mer arbetstid och material med storformatsplattor. Förutom det du tar upp, noggrannare med att underlaget är plant, både vägg/golv och plattor ska täckas med fix, kanske något mer också.H hhallen skrev:Förstår jag dig rätt om jag tolkar detta som att det är dyrare att sätta stora plattor än små? Jag vet att stora plattor kräver större noggrannhet för att få angränsande plattor i nivå med varann, och jag antar att det kan bli mer materialspill när plattor måste kapas för att anpassa till rummets mått. Men å andra sidan krävs det ju färre plattor för att täcka en given yta.
Godkväll, det är ingen bra början på badrumsrenoveringen om entreprenören väljer kakel, det är inte hans badrum, de han bör göra är att avråda om kunden har önskemål som är olämpliga. Självklart att ni ska välja kakel.H hhallen skrev:Förstår jag dig rätt om jag tolkar detta som att det är dyrare att sätta stora plattor än små? Jag vet att stora plattor kräver större noggrannhet för att få angränsande plattor i nivå med varann, och jag antar att det kan bli mer materialspill när plattor måste kapas för att anpassa till rummets mått. Men å andra sidan krävs det ju färre plattor för att täcka en given yta.
I mitt fall hade jag faktiskt uttryckligen specificerat att jag inte vill ha stora plattor (jag tycker inte det är snyggt), men underentreprenören har ändå valt att ge ett pristillägg för kakel där de räknat på en typ som är 30x60 cm. Jag skulle föredra 15x15 eller 20x20 cm.
Ps lycka till med nya badrum
T teuvo tainio skrev:
Om man ändå ska ta dit mattläggare så tror jag att det blir smidigare och billigare att mattläggaren sätter sådan väggmatta som man kan kakla på samtidigt som han sätter golvmattan och det har du ju i princip fått pris på då är det ju bara plattsättning kvar borde ju inte gå att motivera 75000 efter rot med en enklare plattaH hhallen skrev:Jag planerar att bygga ett nytt badrum och helrenovera ett befintligt badrum i mitt hus. Det befintliga är ca 2,42 x 2,20 m och det nya ca 2,42 x 3,72 m. Vardera kommer att ha en dörr med modulmått 9x21 och ett fönster med modulmått 8x10. Rumshöjden är ca 2,40 m. I det ena badrummet kommer det att göras en duschalkov i ett hörn som avskils från resten av badrummet med en vägg, ca 1m i sida och 2 m hög. Denna vägg ska förstås också (på två sidor) ha samma väggmaterial som övriga väggytor.
Jag ska ha våtrumsmatta på golvet eftersom jag inte tycker om golv med kakel/klinker. Däremot har jag bett att få offertalternativ för antingen våtrumstapet eller kakel på väggarna.
Jobbet ingår i en större ombyggnad med totalentreprenad, där våtrumsarbetena utförs av en underentreprenör till offertställaren. Vi kan utgå från att jag är (relativt) nöjd med offerten för basalternativet med våtrumstapet i badrummen. Offerten specificerar en tillkommande kostnad för kakel i båda badrummen om ca 110 000 kronor (inkl moms). Man har då räknat på kakel av typ Golvabia Blanco i storlek 30x60 cm.
Utifrån Golvabias rekommenderade pris till slutkund på 738 kr/kvm (inkl moms) för denna kakeltyp, och med en antagen kaklad väggyta om ca 47,5 kvm skulle materialet kosta ca 35 000 kronor. Återstår alltså ca 75 000 kronor för arbete och underentreprenörens vinst.
Jag tycker detta verkar vara tillhugget i överkant. Till att börja med är ju vinst på materialet redan "inbakad" i det rekommenderade priset till slutkund. Jag antar att underentreprenören köper in det från Golvabia till en väsentlig lägre kostnad. Man kan därför på goda grunder förvänta sig att ingen ytterligare vinstmarginal behöver läggas på materialdelen.
Jag vet inte vad som är en normal vinstmarginal på arbete för en kakelsättare, men om vi räknar generöst med 20%, så blir det kvar 60 000 kronor för arbete (och det sedvanliga med resor o.s.v.). Jag räknar med att det skulle räcka till närmare 80 arbetstimmar.
Min fråga är: Är detta rimligt? Ska det verkligen behöva ta nästan 2 manveckor att sätta kakel i två badrum med en sammanlagd golvyta på ca 14,5 kvm och sammanlagd väggyta på ca 47,5 kvm?
Sen ska vi förstås inte heller glömma bort att material och arbete för att sätta upp våtrumstapet ingår i grundofferten. Nu vet jag inte hur den delen är prissatt från underentreprenören, eftersom offerten inte är specificerad på detaljnivå. Men det är ju under alla omständigheter inte gratis; alltså är kaklingen motsvarande ännu dyrare än vad bara tilläggskostnaden i offerten anger.
Edit: rättade ett fel i måtten för det nya badrummet.
Vi har 5kvm badrum med svetsad våtrumsmatta och kakel ovanpå. Mattan tog en dag, kakling väl typ 2 dagar plus lite fogning. Anledning till matta var att företaget är mattläggare och de är snabba på det och tycker det är säkrare än folie.C cpalm skrev:
Klicka här för att svara