Vi funderar på att renovera vårt badrum som är ca 5,5 kvadrat. Just nu ligger det våtrumsmatta och —tapet, vi tänker väl kanske fortsätta med det för att hålla ner kostnanden?

Toaletten och handfatet är fräscht och behöver egentligen inte bytas ut.

Något nytt rör lär dras till duschen från befintliga rören.

Vad skulle det kunna kosta? Förstår såklart om det är något ”dolt” som ökar priset.

Googlade lite och hittade:

Om du vill modernisera ditt badrum och bara byta golvmatta och våtrumstapet, utan att i övrigt renovera badrummet, hamnar grundkostnaden på mellan 35 000 – 50 000 kronor (räknat på 7-9 kvm). I det priset ingår matta och tapet, arbetskostnader för VVS, rivning och mattläggning.

Men känns för billigt, eller?

• Badrum med våtrumsmatta på golvet, våtrumstapet på väggarna, ett handfat med spegel och hylla ovanför samt en lila handduk hängande på skåpsluckan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Badrum med våtrumstapet och våtrumsmatta som visar en toalett, ett handfat med spegel, och en hållare för toalettpapper.
    Skapa konto
  • Badrum med våtrumsmatta på golvet och våtrumstapet på väggarna, inkluderar en toalett, handfat, spegel, fönster, belysning och tvättmaskin.
    Skapa konto
Jag håller med om att det låter billigt och jag tror det enklaste sättet att få en uppfattning om vad det faktiskt skulle kosta är att ta en offert från en firma, eller gärna flera.

Ni har ingen dusch i utrymmet idag? Bara en golvbrunn? Utöver att dra dit rör behöver ni väl blandare och kanske nån variant av duschvägg (draperi är väl ett budgetalternativ, men inte så trevligt).

• Gilla
FredrikT1
  • Laddar…
Krikkan Krikkan skrev:
Jag håller med om att det låter billigt och jag tror det enklaste sättet att få en uppfattning om vad det faktiskt skulle kosta är att ta en offert från en firma, eller gärna flera.

Ni har ingen dusch i utrymmet idag? Bara en golvbrunn? Utöver att dra dit rör behöver ni väl blandare och kanske nån variant av duschvägg (draperi är väl ett budgetalternativ, men inte så trevligt).

Duschdraperi är ett utmärkt alternativ, tycker jag, som haft olika lösningar i olika badrum. Lätt att göra rent, bara att lägga i tvätt maskinen, man slipper allt skrubbande i skarvar, där det samlas smuts, kalk och rost, om man t.ex. har egen brunn med kalk- och järnhaltigt vatten. Det finns jättesnygga duschdraperier att köpa för en billig penning och man kan lätt byta ut det, när man vill.
Om man lägger våtrumstapet, så behövs heller inget tätskikt, vilket gör det hela mycket billigare! Riva bort det gamla lär ju de flesta klara av själv, om man vill få ner kostnaden.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.