Försöker med lite små renoveringar i nya lägenheten, fixar lite små saker i badrummet, men nu gick det inte, försöker att ta bort fästet på väggen som har haft en glasvägg en gång i tiden, har testat att använda olika verktyg att skruva i de små hålen, men inget av det funderar, vill helst inte bryta loss fästet då jag gissar att kaklet kommer att följa med. Är det någon som vet hur man gör? Som jag gissar ska man trycka in något i två små hålen på var sin sida för att kunna få loss skenan och då kan man komma åt och skruva ned hela fästet. Men hur?

Tack på förhand!

Metallfäste på kakelvägg för glasvägg, med svåråtkomliga skruvar och hål för verktyg. Badrumsmiljö med hyllor och svart kakelbård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av en fästanordning på badrumsvägg, där en glasvägg tidigare suttit, med svarta och vita kakelplattor runtom.
Skapa konto
Metallfäste på badrumsvägg med två små hål, eventuellt från tidigare glasvägg, där användaren vill ta bort utan att skada kaklet.
Skapa konto
Metallfäste på kaklad vägg med skena, skruvhål synligt, del av okänt objekt i bakgrunden. Används tidigare för glasvägg.
Skapa konto

• Wow
Jorel03
  • Laddar…
Düsseldorff
Är inte det där bara nitar?

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Popnit går lätt att borra ur

Düsseldorff
Bo arnold Bo arnold skrev:
Popnit går lätt att borra ur
Absolut, men jag tänker att det nog finns ett lättare sätt att få bort fästet.

Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Absolut, men jag tänker att det nog finns ett lättare sätt att få bort fästet.
Ja det hoppas även jag, men hur? Jag har också tänkt på att borra och hoppas att det lossnar. Men hur ska man få bort det rent generellt?

J
Det lär vara limmat på väggen. Bara att kolla och sedan skära lös

• Gilla
ljung87
  • Laddar…
Du har förmodligen en u-profil som är limmad eller skruvad i väggen med sedan den synliga profilen nitad på den. Det gav marginal för väggar som lutar. Borra bort nitarna så ser du om det finns skruvar i U’et eller annars lim/silikon som du kan testa att skära loss med tandtråd.

• Gilla
ljung87 och 1 till
  • Laddar…
Jag borrade bort poppnitarna och skruvat bort skruvarna, ska försöka få bort limmet som den är limmad med.

Ta en fönsterskrapa o hyvla bort limmet med

• Gilla
ljung87
  • Laddar…
L ljung87 skrev:
Jag borrade bort poppnitarna och skruvat bort skruvarna, ska försöka få bort limmet som den är limmad med.
U-profil som är limmad på väggen med silikon?

Prova att såga bakom med tandtråd, fiskelina eller liknande

• Gilla
ljung87
  • Laddar…
Ja, det är nere, jag använde ett stämband för att få ut fästet en bit och sedan använde jag en vass kniv, så det gick jättebra. Som vanligt får man bara bra tips här!

Tack igen allihop!!

• Gilla
Jocke Best och 1 till
  • Laddar…
L ljung87 skrev:
Ja, det är nere, jag använde ett stämband för att få ut fästet en bit och sedan använde jag en vass kniv, så det gick jättebra. Som vanligt får man bara bra tips här!

Tack igen allihop!!
Lite nyfiken på hur du använde stämband för att få loss listen, sa du till den på skarpen att släppa 😉

• Haha
Joakim Alpsten
  • Laddar…
ja, du vet, ibland tar bandet över järnet.. så då blir det så, men det gick ju bra, lite övertalning bara.. hehe..

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.