4 313 läst ·
20 svar
4k läst
20 svar
Vad är rimlig kostnad för kakelsättning?
Sida 1 av 2
Jag planerar att bygga ett nytt badrum och helrenovera ett befintligt badrum i mitt hus. Det befintliga är ca 2,42 x 2,20 m och det nya ca 2,42 x 3,72 m. Vardera kommer att ha en dörr med modulmått 9x21 och ett fönster med modulmått 8x10. Rumshöjden är ca 2,40 m. I det ena badrummet kommer det att göras en duschalkov i ett hörn som avskils från resten av badrummet med en vägg, ca 1m i sida och 2 m hög. Denna vägg ska förstås också (på två sidor) ha samma väggmaterial som övriga väggytor.
Jag ska ha våtrumsmatta på golvet eftersom jag inte tycker om golv med kakel/klinker. Däremot har jag bett att få offertalternativ för antingen våtrumstapet eller kakel på väggarna.
Jobbet ingår i en större ombyggnad med totalentreprenad, där våtrumsarbetena utförs av en underentreprenör till offertställaren. Vi kan utgå från att jag är (relativt) nöjd med offerten för basalternativet med våtrumstapet i badrummen. Offerten specificerar en tillkommande kostnad för kakel i båda badrummen om ca 110 000 kronor (inkl moms). Man har då räknat på kakel av typ Golvabia Blanco i storlek 30x60 cm.
Utifrån Golvabias rekommenderade pris till slutkund på 738 kr/kvm (inkl moms) för denna kakeltyp, och med en antagen kaklad väggyta om ca 47,5 kvm skulle materialet kosta ca 35 000 kronor. Återstår alltså ca 75 000 kronor för arbete och underentreprenörens vinst.
Jag tycker detta verkar vara tillhugget i överkant. Till att börja med är ju vinst på materialet redan "inbakad" i det rekommenderade priset till slutkund. Jag antar att underentreprenören köper in det från Golvabia till en väsentlig lägre kostnad. Man kan därför på goda grunder förvänta sig att ingen ytterligare vinstmarginal behöver läggas på materialdelen.
Jag vet inte vad som är en normal vinstmarginal på arbete för en kakelsättare, men om vi räknar generöst med 20%, så blir det kvar 60 000 kronor för arbete (och det sedvanliga med resor o.s.v.). Jag räknar med att det skulle räcka till närmare 80 arbetstimmar.
Min fråga är: Är detta rimligt? Ska det verkligen behöva ta nästan 2 manveckor att sätta kakel i två badrum med en sammanlagd golvyta på ca 14,5 kvm och sammanlagd väggyta på ca 47,5 kvm?
Sen ska vi förstås inte heller glömma bort att material och arbete för att sätta upp våtrumstapet ingår i grundofferten. Nu vet jag inte hur den delen är prissatt från underentreprenören, eftersom offerten inte är specificerad på detaljnivå. Men det är ju under alla omständigheter inte gratis; alltså är kaklingen motsvarande ännu dyrare än vad bara tilläggskostnaden i offerten anger.
Edit: rättade ett fel i måtten för det nya badrummet.
Jag ska ha våtrumsmatta på golvet eftersom jag inte tycker om golv med kakel/klinker. Däremot har jag bett att få offertalternativ för antingen våtrumstapet eller kakel på väggarna.
Jobbet ingår i en större ombyggnad med totalentreprenad, där våtrumsarbetena utförs av en underentreprenör till offertställaren. Vi kan utgå från att jag är (relativt) nöjd med offerten för basalternativet med våtrumstapet i badrummen. Offerten specificerar en tillkommande kostnad för kakel i båda badrummen om ca 110 000 kronor (inkl moms). Man har då räknat på kakel av typ Golvabia Blanco i storlek 30x60 cm.
Utifrån Golvabias rekommenderade pris till slutkund på 738 kr/kvm (inkl moms) för denna kakeltyp, och med en antagen kaklad väggyta om ca 47,5 kvm skulle materialet kosta ca 35 000 kronor. Återstår alltså ca 75 000 kronor för arbete och underentreprenörens vinst.
Jag tycker detta verkar vara tillhugget i överkant. Till att börja med är ju vinst på materialet redan "inbakad" i det rekommenderade priset till slutkund. Jag antar att underentreprenören köper in det från Golvabia till en väsentlig lägre kostnad. Man kan därför på goda grunder förvänta sig att ingen ytterligare vinstmarginal behöver läggas på materialdelen.
Jag vet inte vad som är en normal vinstmarginal på arbete för en kakelsättare, men om vi räknar generöst med 20%, så blir det kvar 60 000 kronor för arbete (och det sedvanliga med resor o.s.v.). Jag räknar med att det skulle räcka till närmare 80 arbetstimmar.
Min fråga är: Är detta rimligt? Ska det verkligen behöva ta nästan 2 manveckor att sätta kakel i två badrum med en sammanlagd golvyta på ca 14,5 kvm och sammanlagd väggyta på ca 47,5 kvm?
Sen ska vi förstås inte heller glömma bort att material och arbete för att sätta upp våtrumstapet ingår i grundofferten. Nu vet jag inte hur den delen är prissatt från underentreprenören, eftersom offerten inte är specificerad på detaljnivå. Men det är ju under alla omständigheter inte gratis; alltså är kaklingen motsvarande ännu dyrare än vad bara tilläggskostnaden i offerten anger.
Godmorgon, trevligt med en till som inte gillar klinkergolv, våtrumsmatta är mycket trevligare att gå på och mycket säkrare ur fuktskade synpunkt, välj helst en homogen (genomfärgad) matta. Kaklingens pris är nog inte helt fel, tätskiktet innan kaklingen är lika mycket jobb som att sätta våtrumsmatta, dusch alkovenH hhallen skrev:Jag planerar att bygga ett nytt badrum och helrenovera ett befintligt badrum i mitt hus. Det befintliga är ca 2,42 x 2,20 m och det nya ca 2,42 x 3,72 m. Vardera kommer att ha en dörr med modulmått 9x21 och ett fönster med modulmått 8x10. Rumshöjden är ca 2,40 m. I det ena badrummet kommer det att göras en duschalkov i ett hörn som avskils från resten av badrummet med en vägg, ca 1m i sida och 2 m hög. Denna vägg ska förstås också (på två sidor) ha samma väggmaterial som övriga väggytor.
ökar arbetet ganska mycket, 2 extra inner och ytterhörn både för mattläggare och plattsättare, fuktskade risken ökar dessutom. Mycket billigare med typ vägghängd skärm, kakel priset ni anger har nog ingen betalt, rabatterna för plattsättare är nog enorma men det finns betydligt billigare kakel av motsvarande kvalitet
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 310 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 310 inlägg
Blir det inte 4 sidor?H hhallen skrev:
De 2 stora sidorna, den synliga gaveln och ovansidan.
Jag håller med teuvo tainio om att det är rimligt. Det tar tid att sätta tätskiktsfolien, inkl. alla särskilda vinkelbitar och lim, följt sen av kakelsättning och fogning. Kan mycket väl vara så att det i mitt enkla standardbadrum, utan några finesser som nischer och duschvägg, om 1,6x2,5 m tog minst en vecka. Jag tror en plattsättare vill ha minst 800 kr/timme inkl. moms, innan ROT.H hhallen skrev:
Ditt påpekande ang. tätskikt är naturligtvis korrekt. Jag tänkte inte så långt.T teuvo tainio skrev:Godmorgon, trevligt med en till som inte gillar klinkergolv, våtrumsmatta är mycket trevligare att gå på och mycket säkrare ur fuktskade synpunkt, välj helst en homogen (genomfärgad) matta. Kaklingens pris är nog inte helt fel, tätskiktet innan kaklingen är lika mycket jobb som att sätta våtrumsmatta, dusch alkoven
ökar arbetet ganska mycket, 2 extra inner och ytterhörn både för mattläggare och plattsättare, fuktskade risken ökar dessutom. Mycket billigare med typ vägghängd skärm, kakel priset ni anger har nog ingen betalt, rabatterna för plattsättare är nog enorma men det finns betydligt billigare kakel av motsvarande kvalitet
Har du något förslag när det gäller material för en vägghängd skärm? Glas är uteslutet pga att vi har en del kalk i vattnet och det är ett helvete att hålla rent (har nu en duschhörna med glasdörrar som jag hatar intensivt).
Frågan är om det tar så mycket längre tid än att sätta våtrumstapet?BirgitS skrev:
Tror detta är ett typiskt fastpris som är svårt att sätta i relation till arbetstid och materialkostnad.
Dvs. det inkluderar troligen en avsevärd strul-/vinstmarginal.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 310 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 310 inlägg
I ett badrum utan särskild duschvägg, har jag fått uppfattningen att det tar en dag att sätta upp våtrumstapeten. Man börjar vid dörren, sveper mattan runt alla väggar och det man behöver göra är hål för rör och ev. fönster. Inte alls så tidsödande som att sätta upp våder av tätskiktsfolie och plattor.C cpalm skrev:
Det blir ju kalkavlagringar även på kakel/klinker inkl. fogar.H hhallen skrev:
Kalkavlagringar syns mindre på frostat glas. Jag tror det är INR som har särskilt glas där vattnet rinner av bättre.
Jag vet inte hur tjocka stålreglarna är, men sen ska det vara plywood (15 mm) och gips (12-13) på vardera sidan.H hhallen skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 310 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 310 inlägg
Kollade igenom mina bilder från badrumsrenoveringen och det verkar ha tagit mer än en arbetsdag att sätta tätskiktsfolie på väggarna. Kakling av väggarna pågår under 4 dagar, fogning inte inräknad. Så en dryg vecka för tätskikt och kakling av väggarna. Då har jag ändå inte stora plattor som TS.C cpalm skrev:
Jag skrev inget om hur lång tid varje moment skulle ta i inlägg 4 utan om just summan av de moment som behövs jämfört med våtrumstapet.
Jo, var med på det, men TS pris var ju "on top" på priset för våtrumstapet, så jag tänker att man från dessa moment får dra av kostnaden att sätta våtrumstapet, som ju då utgår.BirgitS skrev:
Och då tänker jag liksom TS att våtrumstapet och tätskikt går mer eller mindre på ett ut, dvs. det tar iallafall inte avsevärt mer arbetstid (kalendertid är en annan sak pga ev. torktider).
Moderator
· Stockholm
· 57 885 inlägg
Bara som en liten "reflektion". I samband med stammbytet i bostadsrättsföreningen där jag var ordf. för drygt 30 år sedan. Så fick vi prisförslag på att sätta kakel på väggarna istället för våtrumsmatta (golvet var redan bestämt att det skulle vara klinkers). Förutsättningen var små badrum, ca 15 - 20 kvm kakel i varja badrum. Och vi hade 800 badrum. Det kostade 1,6 milj. mer att sätta kakel än våtrumstapet. Alltså ca 2 000 kr/badrum.
Men då bör man ha i åtanke att tätskikt då på den tiden (tidigt 90 tal) var inte riktigt samma sak som idag. Och det blev "stambytesstandard" vita 15x15 plattor och någon färgad rad. Sådana plattor är nästan gratis som material. Och givetis framförallt stordrift, att i princip sätta 15 000 kvm kakel i ett svep. Byggtakten var nästan 4 badrum per dag.
Men då bör man ha i åtanke att tätskikt då på den tiden (tidigt 90 tal) var inte riktigt samma sak som idag. Och det blev "stambytesstandard" vita 15x15 plattor och någon färgad rad. Sådana plattor är nästan gratis som material. Och givetis framförallt stordrift, att i princip sätta 15 000 kvm kakel i ett svep. Byggtakten var nästan 4 badrum per dag.
Moderator
· Stockholm
· 57 885 inlägg
Jag tror (man kan ha totalt fel) att prissättningen i plattsättarbranschen är mer stycketal, än timdebitering eller kvadratmeterdebitering. Plattsättning innebär flera arbetsmoment som är väldigt korta, blandat ,med längre uppgifter. Det gör det väldigt svårt för dessa firmor att planera ihop kompletta arbetsdagar.
Därför tror jag att de mer kalkylerar efter hur många badrum har man kapacitet att bygga varje månad. Och hur mycket pengar behöver man få in för att täcka kostnaderna. Det ger ett styckepris per badrum. Sedan en smärre justering av priset om ett visst badrum är extra stort eller komplicerat, alternativt extra litet eller simpelt på något sätt.
Jag tror också att det är en anledning till att pristillägget för ex. extra stora plattor kan bli "orimligt" stort. För det är inte bara att just det momentet tar X timmar längre tid, utan att det förlänger kalendertiden för ett badrumsbygge med ex 1/8 av totaltiden för ett badrum, vilket innebär 1/8 färre badrum byggda (och debiterade) den månaden.
Därför tror jag att de mer kalkylerar efter hur många badrum har man kapacitet att bygga varje månad. Och hur mycket pengar behöver man få in för att täcka kostnaderna. Det ger ett styckepris per badrum. Sedan en smärre justering av priset om ett visst badrum är extra stort eller komplicerat, alternativt extra litet eller simpelt på något sätt.
Jag tror också att det är en anledning till att pristillägget för ex. extra stora plattor kan bli "orimligt" stort. För det är inte bara att just det momentet tar X timmar längre tid, utan att det förlänger kalendertiden för ett badrumsbygge med ex 1/8 av totaltiden för ett badrum, vilket innebär 1/8 färre badrum byggda (och debiterade) den månaden.