Hej,
Jag håller på att renovera en lägenhet och har en fråga.
I badrummet finns en så kallad Stockholms ventilation, ett sektorspjäll lågt ner med tilluft och ett frånluftsgaller nära tak. Se bild.
Nu vill jag ha en dusch där tilluften kommer ut. Vad gäller, kan jag ha kvar den som den är? Kan jag ha kvar placeringen med någon annan slags ventil? Kan jag plugga igen den? Kan jag flytta tilluftventilen genom att dra den i sidled i väggen?

BirgitS
Välkommen till forumet!

Du får absolut inte röra ventilationen utan tillstånd av styrelsen eftersom det är föreningen som är ansvarig för ventilationen och du kommer att få göra om vid nästa ventilationskontroll. Om det är en yttervägg eller lägenhetsskiljande vägg får du inte heller göra ingrepp i den (som att flytta ventilen) utan tillstånd.

Det får inte heller komma in vatten i tilluftsventilen utan du måste planera ditt badrum så att det fungerar ändå. Hör med styrelsen och grannar hur andra har gjort.

Jag har varit i kontakt med föreningen och de säger att de inte är glada för att sätta igen, men om vi har sakkunnig expert som kan intyga att det är en okey lösning så går det. Annars sätta i en ventil/lucka som andra gjort i fastigheten, se bild nedan = fult. Eller flytta på den. Min fråga är, finns det någon annan ventil som är okey och framförallt snyggare.
304399509_760144818576957_2504144425194036018_n.jpg
305679164_811984806483735_6651902012963305599_n.jpg

Finns det någon fläkt på taket som suger från den högre ventilen? Finns det ett drag/sug? Brukar du har båda ventilerna öppna?

BirgitS
F Fretry skrev:
Min fråga är, finns det någon annan ventil som är okey och framförallt snyggare.
Vad som är snyggt varierar ju mellan olika personer, men väljer man vitt kakel med en storlek som matchar ventilstorleken så kommer ju inte knappt en sån ventil att synas.
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Finns det någon fläkt på taket som suger från den högre ventilen? Finns det ett drag/sug? Brukar du har båda ventilerna öppna?
Det brukar vara självdrag i den typen av gamla hus.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.