Hej,
Jag ska ha Bricmate Norrvange 297x597 på väggarna och 147x147 på golvet i mitt badrum. Jag hade tänkt mig fogbredd på 2mm. Den rekommenderade fogbredden är 2mm.
Vill jag ha fogföljd och fogbredd på 2mm så kommer det bli 3mm ”över”, dvs 4 golvplattor plus fog blir 594mm.
Ska jag gå upp till 3mm på golvet för att få det att gå jämnt ut med 4 golvplattor på 1 väggplatta?
Hur ska jag tänka?
Jag ska ha Bricmate Norrvange 297x597 på väggarna och 147x147 på golvet i mitt badrum. Jag hade tänkt mig fogbredd på 2mm. Den rekommenderade fogbredden är 2mm.
Vill jag ha fogföljd och fogbredd på 2mm så kommer det bli 3mm ”över”, dvs 4 golvplattor plus fog blir 594mm.
Ska jag gå upp till 3mm på golvet för att få det att gå jämnt ut med 4 golvplattor på 1 väggplatta?
Hur ska jag tänka?
Redigerat:
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
· Bromma
· 3 125 inlägg
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
- Bromma
- 3 125 inlägg
Ja, du får anpassa golvfogen för att matcha väggen om du vill ha fogföljd. Det är ju bara fogen man kan flexa med, svårt att stretcha plattorna.D Derbyboy skrev:Hej,
Hur ska jag tänka?
Det stämmer inte, i vart fall inte teoretiskt.Kramla skrev:
Lägger jag de båda yttre plattorna i linje med väggplattans ytterkanter så ska de två mellanplattorna dela på 303 mm. Det innebär 303 - 147x2=9, dvs 9 mm för tre fogar och en fogbredd på 3 mm.
Det går ju inte att anpassa bara golvfogen eftersom jag då får olika fogbredd i badrummet.Düsseldorff skrev:
Känns lite konstigt att Bricamte rekommenderar 2 mm fogbredd och sedan göt plattorna 147mm. 15x15 på golv och 30x60 känns ju som en ganska vanlig kombination.
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
· Bromma
· 3 125 inlägg
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
- Bromma
- 3 125 inlägg
Ja, men det är fortfarande bara fogbredden du har att jobba med. Det är ju så minimal skillnad så det kommer inte synas. Om du inte ska ha typ ceris eller neongul fog.D Derbyboy skrev:
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
· Bromma
· 3 125 inlägg
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
- Bromma
- 3 125 inlägg
Jo såklart är det bara fogen jag kan jobba med. Men det finns ju olika sätt att göra fogen. De två varianterna jag kan komma på är.
Variant 1 - Köra 3 mm på både golv och vägg trots att Bricmate rekommenderar 2 mm
Variant 2 - Köra 2 mm på alla väggplattor och 3 mm på golvet förutom var fjärde linje som möter väggplattan där kör man 2 mm.
Variant 1 - Köra 3 mm på både golv och vägg trots att Bricmate rekommenderar 2 mm
Variant 2 - Köra 2 mm på alla väggplattor och 3 mm på golvet förutom var fjärde linje som möter väggplattan där kör man 2 mm.
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
· Bromma
· 3 125 inlägg
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
- Bromma
- 3 125 inlägg
Men kör du 3 på vägg får du väl samma fel på nästa uppsättning väggplattor/golvplattor? Var inte problemet att det inte adderar upp per väggplatta om du kör samma fog?D Derbyboy skrev:Jo såklart är det bara fogen jag kan jobba med. Men det finns ju olika sätt att göra fogen. De två varianterna jag kan komma på är.
Edit: Plattillverkarens rekommendation är ett rekommenderat minimum. Inget hindrar dig från bredare fog, förutom att det är fult med typ 7 fog.
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
· Bromma
· 3 125 inlägg
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
- Bromma
- 3 125 inlägg
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
· Bromma
· 3 125 inlägg
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
- Bromma
- 3 125 inlägg
Ja, det blir inte bra med olika fog, det kommer se märkligt ut. Och som sagt, tillverkarens rek är bara minsta fog.
Sen såklart, satsa på fogfärg som är så lika plattorna som möjligt. Sen ljusnar den när den torkar men mörknar när den blir skitig.
Sen såklart, satsa på fogfärg som är så lika plattorna som möjligt. Sen ljusnar den när den torkar men mörknar när den blir skitig.
du har rätt i din uträkning och jag är nog otydlig, vanligtvis ser man inte att golvfogen har aningen större fog än väggens.D Derbyboy skrev:
Din uträkning: blir att det bli 3mm fog på de 3 fogarna i mitten på 60 längden men du glömmer bort att kompensera för de 2 fogarna på vardera sida, alltså vid nästkommande 60 platta/plattor du får ju automatiskt en ökning även där
Sen kan jag nämna att du får nog större problem med noggrannheten då dessa plattor är kapade till 147x147 och där kan differensen ibland vara stor tyvärr
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
//Kramla