Hej allesammans!
Jag har länge velat ta bort mellanväggen mellan badrumsdelen och wcdelen.
Badrummet renoverades 2015
Det jag funderar på mest är tätskiktet.
Väggen är i våtrumszon 2 och är 10 cm tjock
Som ni ser på bilderna så är väggen precis en klinkerbredd.
Vad tror ni, är det gör bart att ta bort där väggen är ansluten och göra ett lokalt tätskikt, kakel och klinker i samma serie finns kvar så utseende mässigt blir det lika efter.
Tackar på förhand för er input.
Jag har länge velat ta bort mellanväggen mellan badrumsdelen och wcdelen.
Badrummet renoverades 2015
Det jag funderar på mest är tätskiktet.
Väggen är i våtrumszon 2 och är 10 cm tjock
Som ni ser på bilderna så är väggen precis en klinkerbredd.
Vad tror ni, är det gör bart att ta bort där väggen är ansluten och göra ett lokalt tätskikt, kakel och klinker i samma serie finns kvar så utseende mässigt blir det lika efter.
Tackar på förhand för er input.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 120 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 120 inlägg
Du måste ju få till en tät anslutning mellan det gamla tätskiktet och det nya, vilket bör innebära att du måste veta vilka produkter som har använts så att du kan använda precis samma igen samt att närmsta raden klinker och kakel måste bort.
Tack BirgitS, jag inväntar nu svar från företaget som gjorde renoveringen.BirgitS skrev:
N newkidintown skrev:
Hej, jag har nu fått svar av entreprenörenN newkidintown skrev:
Dom har använt sig av detta som tätskikt
Sopro FDF 527 VTg
Det verkar vara ett flytande tätskikt, är det görbart att ta bort väggen om man använder samma tätskikt igen ?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 120 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 120 inlägg
Flytande (rollade) tätskikt kan inte lagas, dvs. det finns ingen godkänd metod att förlänga det efter flera år. Så som jag har förstått det men du bör kolla upp om det finns med i produktens instruktion.
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
· Bromma
· 3 123 inlägg
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
- Bromma
- 3 123 inlägg
Det stämmer. Du kan inte ta bort väggen utan att riva allt kakel och klinker och lägga nytt tätskikt.
Om du vill göra det by the book det vill säga. Om du nöjer dig med att det förmodligen funkar kan du riva väggen och två rader utanför den och lägga nytt tätskikt bara där. Friskt vågat, hälften vunnet!
Om du vill göra det by the book det vill säga. Om du nöjer dig med att det förmodligen funkar kan du riva väggen och två rader utanför den och lägga nytt tätskikt bara där. Friskt vågat, hälften vunnet!
Tack för svaren men det var tråkigt att höra.
Känns inte som det är värt risken att pröva även fast det är i våtzon 2.
Känns inte som det är värt risken att pröva även fast det är i våtzon 2.
Inväntar detta från tillverkaren
Hej igen, jag har fått instruktioner på tillvägagångsättet för denna produkt. Men dom påpekar är att det är svårt att lämna garanti på utförandet då det finns en risk att det inte blir 100%.N newkidintown skrev:
Hur ska jag tolka detta då jag fått instruktioner?, ska jag se till att utföra det med vetskapen att det finns en risk eller helt strunta i det? Som sagt utrymmet ligger i våtzon 2.
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
· Bromma
· 3 123 inlägg
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
- Bromma
- 3 123 inlägg
Det är som jag skrev tidigare, kör om du är nöjd med att det förmodligen funkar och utan garantier. Om du vill vara hundra, skit i det.N newkidintown skrev:Hej igen, jag har fått instruktioner på tillvägagångsättet för denna produkt. Men dom påpekar är att det är svårt att lämna garanti på utförandet då det finns en risk att det inte blir 100%.
Hur ska jag tolka detta då jag fått instruktioner?, ska jag se till att utföra det med vetskapen att det finns en risk eller helt strunta i det? Som sagt utrymmet ligger i våtzon 2.
Medlem
· Västernorrland
· 12 012 inlägg
Grejen är ju mest att det blir en ganska komplicerad operation. Väggen ska bort och sen likaså plattor närmast vägg på bägge sidor och sen måste fix bort ner till tätskiktet så nytt kan påföras och bygga vidare på det gamla. Lär väl vara många timmars skrapande att ta bort fix utan att skada tätskiktet.
Jag skulle inte ha nå problem i sig att ändra detta rent konstruktionsmässigt. Den där risken man pratar om är ju försvinnande liten bara man gör det ordentligt. Det är ju sällan primärt på väggar och golv läckagerisker finns ändå.
Jag skulle inte ha nå problem i sig att ändra detta rent konstruktionsmässigt. Den där risken man pratar om är ju försvinnande liten bara man gör det ordentligt. Det är ju sällan primärt på väggar och golv läckagerisker finns ändå.
Klicka här för att svara