1 280 läst ·
4 svar
1k läst
4 svar
Inte kontrollerat för asbest innan rivning
Hej!
Vi håller på att renovera badrum nr 2 i tvåfamiljshuset vi bor i. Huset är byggt på 30-talet och delvis renoverat på 50-talet. När man rev badrumsgolvet för åtta dagar sedan kom man till ett "sten-liknande" material som gick sönder, vi var inte där så har inte koll på exakt vilket material det kan ha varit.
Nu har det just gått upp för oss att det finns risk för asbest i gamla badrum. Vi känner till någon asbestcementplatta i källaren men hade inte gjort kopplingen att det också skulle kunna finnas på andra ställen...
Hur bör vi gå till väga för att förstå vad vi ska göra nu? Damm-analys? Luft-analys?
(Och är det standard att byggföretag inte informerar om att man borde göra asbest-prov?? Eller till och med kräver att det görs?)
Väldigt tacksam för hjälp, jag känner mig verkligen orolig...
Vi håller på att renovera badrum nr 2 i tvåfamiljshuset vi bor i. Huset är byggt på 30-talet och delvis renoverat på 50-talet. När man rev badrumsgolvet för åtta dagar sedan kom man till ett "sten-liknande" material som gick sönder, vi var inte där så har inte koll på exakt vilket material det kan ha varit.
Nu har det just gått upp för oss att det finns risk för asbest i gamla badrum. Vi känner till någon asbestcementplatta i källaren men hade inte gjort kopplingen att det också skulle kunna finnas på andra ställen...
Hur bör vi gå till väga för att förstå vad vi ska göra nu? Damm-analys? Luft-analys?
(Och är det standard att byggföretag inte informerar om att man borde göra asbest-prov?? Eller till och med kräver att det görs?)
Väldigt tacksam för hjälp, jag känner mig verkligen orolig...
Skulle väl säga att det ligger väl i företagets intresse att göra en analys om dom misstänker asbest, inget ni ska ha ansvar över.
Det håller jag verkligen med om! Men jag känner mig ju också orolig för min familj, med små barn bl.a., som ju också hamnar i detta byggdamm och denna luftmiljö...perra i skogen skrev:
Absolut kan jag förstå hur du känner.L Linnea i huset skrev:
Men har svårt att tro att ett seriöst bolag river ut asbest utan att meddela er. Krävs ju ganska omfattande åtgärder när man som firma gör detta, om jag uppfattat allt rätt.
Så, personligen skulle jag inte hetsa upp mig så mycket över detta, utan ist lägga energin på att se till att försöka få ett så dammfritt boende som möjligt under tiden.
Klicka här för att svara