Jag har hantverkare hos mig och har upptäkt
fogsprång på ca 3-5 mm i badrummet. Det är på ett ställe som man både ser det och går på det. Klinkersen är 30*60 cm och lagt trekvarts läggning. Det verkar riskabelt att bryta upp bara dessa plattorna pga tätskiktet. Vad bör jag göra? Rimlig ekonomisk kompensation? Riva upp hela golvet? Låta det passera? Tack på förhand för svar. Med vänlig hälsning, Jens
 
Ta lite bilder på detta så man bättre förstår hur det ser ut.

Verkar riskabelt att byta plattor givet tätskikt osv.
 
Golvets närbild med betongtextur och svaga reflektioner, skarpt i förgrunden och oskarp i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej. Oavsett hur det ser ut känner man avståndet och det är över reglerna kring 2 mm
 
jag var nog på jakt efter en översiktsbild för att förstå om man ökat avståndet lite för att inte få för bred fog på slutet, eller om man helt enkelt planerat läggningen fel....

På bilden ovan ser det ju rakt ut, men med bred fog.
 
Det är rakt men ca 3-5 mm nivåskillnad
 
Ursäkta, jag tänkte fogbredd, men du skriver ju fogsprång. Du borde ta en diskussion med hantverkaren. Man kan ju inte ha en nivåskillnad på 5mm.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
Och inte 3 heller är enligt branschregler.

Har du plattor kvar så att du kan kolla om de är plana eller kupiga?
Det finns plattor som är kupiga och de går inte att lägga i annat än rakt förband.
 
Jag har lärt mig att iprincip alla 60plattor är konvexa men det löser man mha ”nivåklammer” som spänner ner plattorna till samma nivå. Som tur var kände jag inte till detta när jag la 30x60 sist så det blev plant ändå….
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.