Idag är det inget ovanligt alls med rördragning uppe just för att man slipper genomgångar nere och genom duschväggar och annat. Dock begriper jag inte varför många envisas med att sätta det så lågt så det estetiskt nästan ser ut att hamna mitt på väggen. Det är väl mest det som stör även på ts bilder. Hade matningarna legat ganska nära tak så hade allt inte märkts lika mycket.
 
  • Gilla
Utsliten och utdömd
  • Laddar…
Estetiskt hade jag valt att dra de nära vägg och tak, men detta blev väl smidigast för hantverkaren.

Är detta lägenhet? Vilken stad? Ungefär vad hamnar badrummet på totalt med allt?
 
BirgitS
Ser ut att vara väldigt lång sträcka ner till duschblandaren utan några klamrar. Sitter rören stadigt?
 
Ska man dra enligt säker vatten så får man inte dra rören nere vid golvet i duschen. Rördragningen är inget fel på alls!
Det man skulle kunna ha gjort annorlunda är att ha satt in en duschkabin för att sedan dra rören bakom den i golv nivå. Vet inte om det är godkänt men klart snyggare!
 
BirgitS
H fisgris8 skrev:
Ska man dra enligt säker vatten så får man inte dra rören nere vid golvet i duschen. Rördragningen är inget fel på alls!
Det man skulle kunna ha gjort annorlunda är att ha satt in en duschkabin för att sedan dra rören bakom den i golv nivå. Vet inte om det är godkänt men klart snyggare!
Var hittar du det i Säkert vatten och vad skulle anledningen vara?
 
V
Varför valde du inte ha ha dold dragning då?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Var hittar du det i Säkert vatten och vad skulle anledningen vara?
för att du inte ska kunna stampa på rören samt undvika hål i duschrum
 
BirgitS
H fisgris8 skrev:
för att du inte ska kunna stampa på rören samt undvika hål i duschrum
Eftersom klamrarna limmas fast så blir det inga hål i väggen om man skulle få för sig att stampa på rören. Branschreglerna tar inte heller hänsyn till den typen av beteende, lika lite som de tar höjd för att man ställer sig på kommoden eller toaletten och hoppar med 20 kg i famnen.
 
V Villaägarenr1 skrev:
Varför valde du inte ha ha dold dragning då?
Blev inte ens tillfrågad. Däremot antydde de att ”det var standard nu mer”.
 
V
J Jens Boström skrev:
Blev inte ens tillfrågad. Däremot antydde de att ”det var standard nu mer”.
Men du visste att möjligheten till de fanns ?
 
Jag tog det nog lite förgivet även om rören i badrummet aldrig varit något som stört mig förut. Vill också poängtera att det här inte var någon planerad renovering utan främst berodde på vattenskada.

Man lever och lär antar jag
 
Krilleman
H fisgris8 skrev:
Ska man dra enligt säker vatten så får man inte dra rören nere vid golvet i duschen.
Nja, var står det i säkervatten? :thinking:

Går ju ypperligt att dra lågt med limklammer som inte punkterar tätskiktet. Man får även dra med skruvklammer också nertill, men det är ju ej att rekommendera.

Jag hade också dragit ovanifrån om jag gjort installationen. Man vill inte borra i profilerna i onödan till duschhörnan.

Nya tänket är ju att utanpåliggande vattenrör ska komma uppifrån till dusch för att undvika onödig håltagning i tätskikt. Men jag saknar klammer upptill på rören ovan duschblandaren. Jag brukar avsluta med klammer i höjd med övre infästning till duschstång, sen inga mer ner till blandaren.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.