Hej,
Vi köpte ett nyproducerat radhus och har lite problem med vatten som rinner ut väldigt mycket in i badrummet. Byggföretaget var här och har mätat och sa att det finns fall överallt, även om det ofta var bara typ "-1" på deras digital verktyg. De sa även att besiktningsman har godkänt det. Jag tycker dock der är lite konstigt, eftersom fallet även direkt vid golvbrunnen är nära noll och det rinner ut väldigt mycket på denna sidan. Ser bifogat video och bild.
Måste det verkligen bara vara fall, även om det är bara "-1" eller ganska nära noll? Hittar ingenting i avtalet om det, så antar det är lag som gäller.
youtube.com/video/n18nDYQ-qWo
Vi köpte ett nyproducerat radhus och har lite problem med vatten som rinner ut väldigt mycket in i badrummet. Byggföretaget var här och har mätat och sa att det finns fall överallt, även om det ofta var bara typ "-1" på deras digital verktyg. De sa även att besiktningsman har godkänt det. Jag tycker dock der är lite konstigt, eftersom fallet även direkt vid golvbrunnen är nära noll och det rinner ut väldigt mycket på denna sidan. Ser bifogat video och bild.
Måste det verkligen bara vara fall, även om det är bara "-1" eller ganska nära noll? Hittar ingenting i avtalet om det, så antar det är lag som gäller.
youtube.com/video/n18nDYQ-qWo
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Självbyggare
· Stockholm
· 8 589 inlägg
Är det enligt GVK så finns det riktvärden:P Paddy91 skrev:Hej,
Vi köpte ett nyproducerat radhus och har lite problem med vatten som rinner ut väldigt mycket in i badrummet. Byggföretaget var här och har mätat och sa att det finns fall överallt, även om det ofta var bara typ "-1" på deras digital verktyg. De sa även att besiktningsman har godkänt det. Jag tycker dock der är lite konstigt, eftersom fallet även direkt vid golvbrunnen är nära noll och det rinner ut väldigt mycket på denna sidan. Ser bifogat video och bild.
Måste det verkligen bara vara fall, även om det är bara "-1" eller ganska nära noll? Hittar ingenting i avtalet om det, så antar det är lag som gäller.
youtube.com/video/n18nDYQ-qWo
[bild]
https://www.gvk.se/branschregler/golv/golvlutning/
Dvs 0,7 - 2 % lutning i duschutrymme eller liknande, och 0,2-1% i övriga utrymmen i badrummet.
I tvättstuga brukar man säga att fall skall finnas i närheten av golvbrunn och att bakfall inte får förekomma i övrigt. Men i badrum bör det vara mer än det som ni har mätt upp om det är gjort enligt reglerna (finns dock inga lagar kring detta, bara branshcregler och godkänt enligt tex GVK)
Klicka här för att svara