Forumet ger ju massa bra svar, men tänkte ändå se om man kan få några goda råd 
Vi ska renovera ett gammalt badrum långt bort på en ö, allt måste köras ut i egen båt och bäras en bra bit, så vill slippa tunga och stora material. Tänkte byta golvspånet som idag ligger under plastmatta till nya 22mm skivor. Sedan funderar jag på alternativ till flytspackel (100 kg att släpa fram). En ide jag hade var att lägga mdf och sedan slipa ner den för att få golvfall. Är det en jättedum ide?
Ovanpå det kommer våtrumsfolie och klinker. Sedan Jutuns våtrumsfärgssystem på väggarna.
Vi ska renovera ett gammalt badrum långt bort på en ö, allt måste köras ut i egen båt och bäras en bra bit, så vill slippa tunga och stora material. Tänkte byta golvspånet som idag ligger under plastmatta till nya 22mm skivor. Sedan funderar jag på alternativ till flytspackel (100 kg att släpa fram). En ide jag hade var att lägga mdf och sedan slipa ner den för att få golvfall. Är det en jättedum ide?
Ovanpå det kommer våtrumsfolie och klinker. Sedan Jutuns våtrumsfärgssystem på väggarna.
Ja, det är en dum ide, du ska ändå bära dit tung klinker och då kan det ju kvitta om du bär dit ett par hundra kilo med flytspackel också.Boo2 skrev:
Skottkärra, finns eldrivna med.Boo2 skrev:
Sen finns det en uppsjö av olika transportvagna i olika varianter
Som kan hyras, köpas eller lånas.
Självbyggare
· Stockholm
· 2 705 inlägg
Kör enligt reglerna, tungt en gång men tungare att riva och göra om det.
Det finns ju Schluters skivor med inbyggt fall. Har ingen erfarenhet av dessa, men övervägde det inför vår badrumsrenovering!
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 091 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 091 inlägg
Om det inte är i en helt folktom del av landet så kanske det går att hyra in ett par tonåringar för en dag. Det brukar alltid gå att hitta de som behöver lite pengar. Med lite bra planering och en dags jobb med bärhjälp borde det väl gå att få ut det mesta som behövs på en dag (om det inte är allt för lång båtfärd).
Jag kan ju flika in också att jag i sommarstugan gjorde precis som du är inne på, fast jag slipade ner golvspånet.
Jag lade två lager golvspån och slipade fall i det övre (såklart...), sen lade jag matta på det. Jag använde en liten vinkelslip med en jäkligt grov slipskiva till att börja med och det gick förvånansvärt fort och blev riktigt bra.
Jag lade två lager golvspån och slipade fall i det övre (såklart...), sen lade jag matta på det. Jag använde en liten vinkelslip med en jäkligt grov slipskiva till att börja med och det gick förvånansvärt fort och blev riktigt bra.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 091 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 091 inlägg
En ärlig fråga för att jag inte vet, det är inget ifrågasättande.
Behöver man verkligen rätt fall över hela golvet? Alltså finns det något regelkrav från någon instans?
När jag gjorde mitt badrum i stugan - eller ska jag kalla det "utrymmet som inte är ett godkänt badrum men används som ett sådant, typ..."
- lade jag in en golvbrunn som bara finns där för att släppa ut vatten i händelse av en läcka. Alla avlopp går genom vägg. Av den anledningen gjorde jag bara fall några decimeter runt brunnen och gjorde istället ett rejält uppvik av mattan på vägg. Om det skulle uppstå en läcka så rinner merparten av vattnet ut, om det blir lite vatten kvar på mattan spelar ingen roll, jag har andra problem i så fall.
Behöver man verkligen rätt fall över hela golvet? Alltså finns det något regelkrav från någon instans?
När jag gjorde mitt badrum i stugan - eller ska jag kalla det "utrymmet som inte är ett godkänt badrum men används som ett sådant, typ..."
Det handlar ju om försäkringsfrågan. Om du får en vattenskada som beror på att det inte är fackmannamässigt gjort så riskerar du att stå utan ersättning. Å andra sidan, är man medveten om det och har lite koll själv så är det klart att ingen förbjuder egna lösningar. Sen är ju frågan om du i så fall betalar en onödigt hög premie till försäkringsbolaget?T ToRy skrev:
Det går även att sätta golvreglarna med fall (Åt ett håll). Det blir alltså ett plant golv men med lutning, går att spara mycket flytspackel så.
Låna en bryggbåt och eldriven skottkärra för transporten, absolut smidigast jag har testat.
Låna en bryggbåt och eldriven skottkärra för transporten, absolut smidigast jag har testat.
Den naturliga följdfrågan blir då om det i "fackmannamässigt gjort" ingår att det måste vara fall över hela golvet? Och i så fall; var står det? Är det försäkringsbolagens krav, GVK?D Dublin skrev:Det handlar ju om försäkringsfrågan. Om du får en vattenskada som beror på att det inte är fackmannamässigt gjort så riskerar du att stå utan ersättning. Å andra sidan, är man medveten om det och har lite koll själv så är det klart att ingen förbjuder egna lösningar. Sen är ju frågan om du i så fall betalar en onödigt hög premie till försäkringsbolaget?
Jag förstår det logiska i att helst ha fall över hela golvet, men i mitt fall (pun intended...) så innebar det en stor arbetsbesparing med obefintlig risk att bara göra fall vid brunnen. Jag har inga andra golvgenomföringar och ingen skarv på min plastmatta. Även om det står vatten på golvet i en månad kommer ingen skada uppstå.
Har man golvgenomföringar och mattskarvar eller för all del klinker är det kanske en annan sak...