T ToRy skrev:
Den naturliga följdfrågan blir då om det i "fackmannamässigt gjort" ingår att det måste vara fall över hela golvet? Och i så fall; var står det? Är det försäkringsbolagens krav, GVK?
Har för mig att kravet är att det inte får vara Bakfall överhvudtaget. Det går i praktiken inte att uppnå utan att ha lite fall över hela ytan. Sedan är det krav på brantare fall inom duschzonen.

• Gilla
ToRy
  • Laddar…
BirgitS
Så här skriver Boverket:
I utrymmen med golvavlopp ska golvet och dess vattentäta skikt ha fall mot avloppet i de delar av utrymmet som regelmässigt blir utsatta för vattenbegjutning eller vattenspill. Bakfall får inte förekomma i någon del av utrymmet. (BBR, Kap. 6:5335)
GVK formulerar utifrån det då ett antal krav och rekommendationer: https://sakravatrum.gvk.se/branschr...kikt-golv/5-8-golvlutning-fall-mot-golvbrunn/

• Gilla
ToRy
  • Laddar…
Väldigt intressant länk! Precis vad jag var ute efter. (y)
Kan konstatera att jag faktiskt i princip följer det som står om och visas i figur 17, även om texten "I utrymmen med golvavlopp ska de delar av golvet och dess vattentäta skikt som regelbundet utsätts för vatten luta mot avloppet." möjligen kanske inte uppfylls. Å andra sidan; är de gånger man kliver ut ur duschkabinen med fuktiga fötter verkligen att "regelbundet/regelmässigt" utsätta golvet för vatten?
Hur som, om jag var TS skulle jag ännu inte överge idén om att slipa ner golvspånet/mdf för att få till ett fall.

Lite OT: Den här texten är lite intressant: "Kravet på lutning omfattar både underlaget vid montage av tätskikt och montage av ytskikt." Ofta beskrivs ju i trådar att ytskiktet i ett nyrenoverat badrum har fått bakfall vilket upptäcks vid besiktning, och någon hävdar alltid att det viktiga är att tätskiktet har ett riktigt fall. Den där texten visar ju att både tätskikt och ytskikt skall ha ett korrekt fall.

• Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
BirgitS
T ToRy skrev:
Kan konstatera att jag faktiskt i princip följer det som står om och visas i figur 17, även om texten "I utrymmen med golvavlopp ska de delar av golvet och dess vattentäta skikt som regelbundet utsätts för vatten luta mot avloppet." möjligen kanske inte uppfylls. Å andra sidan; är de gånger man kliver ut ur duschkabinen med fuktiga fötter verkligen att "regelbundet/regelmässigt" utsätta golvet för vatten?
Jag personligen tycker ju inte att fuktiga fötter är en vattenmängd att bry sig om eftersom det är för lite för att det ska rinna även om det lutar lite. Däremot kanske det kan vara tillräckligt med spill kring handfatet, i alla fall om det är litet eller om man har småbarn.

• Gilla
ToRy
  • Laddar…
Boo2 Boo2 skrev:
Forumet ger ju massa bra svar, men tänkte ändå se om man kan få några goda råd :)

Vi ska renovera ett gammalt badrum långt bort på en ö, allt måste köras ut i egen båt och bäras en bra bit, så vill slippa tunga och stora material. Tänkte byta golvspånet som idag ligger under plastmatta till nya 22mm skivor. Sedan funderar jag på alternativ till flytspackel (100 kg att släpa fram). En ide jag hade var att lägga mdf och sedan slipa ner den för att få golvfall. Är det en jättedum ide?

Ovanpå det kommer våtrumsfolie och klinker. Sedan Jutuns våtrumsfärgssystem på väggarna.
Bry dig inte om vikten.
Bry dig om det färdiga resultatet!

Är det för tungt för dig och din båt så hyr in annat flytetyg och leta bärhjälp på ditt gym!

Nu har vi kånkat 120 kg flytspackel. Nästa helg ska det flytas

• Gilla
lunnabo
  • Laddar…
T
Boo2 Boo2 skrev:
Nu har vi kånkat 120 kg flytspackel. Nästa helg ska det flytas
Hehe....låter som en bedrift men i själva verket är det ju bara 6 stycken säckar:cool:

• Haha
Dublin
  • Laddar…
T tank77 skrev:
Hehe....låter som en bedrift men i själva verket är det ju bara 6 stycken säckar:cool:
hehe. Det låter mindre än det kändes. Bauhaus till bil, ut på brygga, ner i båt, köra, ur båt upp på brygga, upp genom skogen… Hoppas det blir bra nu.

• Gilla
BengtH
  • Laddar…
Det är väl ingen som följer den här tråden men projektet löper på sakta. Flytspacklimg blev utmärkt. Och våtrumsfilm är monterad. På väggarna blir det Alcros målade system.

• Ett omålade rum under konstruktion med golvbrunn, verktyg och isoleringsrör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rum med grönt vattentätt membran på väggar, byggdamm, en öppen burk i förgrunden. Renoveringsarbete pågår.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
lodin92 och 1 till
  • Laddar…
S
Boo2 Boo2 skrev:
Det är väl ingen som följer den här tråden men projektet löper på sakta. Flytspacklimg blev utmärkt. Och våtrumsfilm är monterad. På väggarna blir det Alcros målade system.
Jo då, jag upptäckte den nyss.
Var det några problem med flytspacklingen? Ska själv flytspackla imorgon, men är lite orolig för hur det ska gå. Stötte du på några problem? Tips?
Ska du använda Alcros målade system tillsammans med kiiltos tätskikt? Är inte Alcros också ett tätskikt?

S SonnyListon skrev:
Jo då, jag upptäckte den nyss.
Var det några problem med flytspacklingen? Ska själv flytspackla imorgon, men är lite orolig för hur det ska gå. Stötte du på några problem? Tips?
Ska du använda Alcros målade system tillsammans med kiiltos tätskikt? Är inte Alcros också ett tätskikt?
Lycka till! Det var enklare än jag trodde. Delade in yta en två små plana delar - och en större med fall. Då blev det lagom att jobba med. Det jag skulle göra annorlunda nästa gång är att ha liite mindre vatten i flytspacklet - det verkar lättare att skrapa det till lagom form då.

Ja, det blir för tungt att släpa ut kakel också. Har idag satt upp väven som ska på först i Alcros system. Den överlappar några cm ner över Kiilto som är på golvet och ca 15 cm upp på väggarna.

• Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.