Badrum
Ronny Johansson6: Det drar kallt genom tak ventilationen / har i alla år varit självdrag/ Men det kan bero på att det blåser ordentligt 10-15 m/sek/ Funderar på att få en fläkt monterad för att säkerställa att det inte drar kallt..
Utsliten och utdömd: [citat] som sagt då tror jag att skillnaden är nära noll. Gör du en säker vatten vägg med plyfa, gips och sen plattsättning på väggar då blir de tyst ändå. Vanligaste problem med ljud från badrum är antingen genom billiga dörrar eller rör/installationer inne i golv och väggar. Och ingen av de två problemen kommer sylltätning att hjälpa. Vanligtvis används syllisoleringen för
J-O: Något diffusionsöppet, men de flesta system är väl för att ha keramik ovanpå vad jag kan förstå. Men ska du bara köra en kortare tid skulle jag nöja mig med våtrumsgrund och våtrumsfärg på väggen. Såvida det inte är någon riskkonstruktion bakom. God ventilation dock.
BirgitS: Källare från 1971 brukar vara oisolerade och då bör man inte ha tätskikt förutom i själva duschen. Detta för att fukt som kommer upp från marken genom betongen ska kunna avdunsta. Våtrumsmattor är alltså olämpliga utan rekommendationen är målning med diffusionsöppen färg och små klinkerplattor med bred fog. Frågan är också om det i badrum på andra plan går att ansluta en ny
tergo: [citat] kanske en insexnyckel med tumsmått du behöver
BirgitS: Välkommen till forumet! Först behöver du ta reda vad det är för tätskikt och om det har blivit skadat. Men man kan limma fast kakelplattor som har lossnat under förutsättning att tätskiktet inte är skadat. Om det är tveksamt om badrummet håller tätt numera, oavsett om det beror på skadat tätskikt under plattan eller ålder på tätskiktet, så fungerar en duschkabin bra tills
Tompafix: [citat] Om du monterar den så som du tänkt, då kan du ju åtminstone fälla in den så att den bara blockerar 60cm av duschutrymmet. Fästet jag har går att fortsatta rotera. Enda problemet är att dörren kommer sänkas ju längre in du fäller den. Den står ju som lägst när den är utfälld, som högst +-90grader för att sedan gå lägre igen.
Plupp 175561: Kul tråd... men för att tillföra ett husmorstips så brukar jag först skrapa rent med en matbordskniv och sedan peta ner hushållspapper i vattenlåset och röra runt med hjälp av kniven. När man tar upp papperet så följer det mesta av geggan med. Det är bra att få bort så mycket som möjligt då gamla avlagringar snabbare drar åt sig ny smuts. på. Glöm inte att förvara kniven så
Stefan_R: Så långt hade jag inte tänkt på att kolla. Jag utgick från att det var något NoName-fabrikat från Långtbortistan. Den enda etiketten säger bara Somatherm, men en snabb sökning visar att det är en svensk tillverkare so har bilder av nuvarande sortimentet på sin hemsida. Det ser ut att vara en tidigare version av Somatherm Taserud CMB-40:
4774: [citat] På baksidan alr på baksidans kant finns ett vred för påfyllning av vatten till tanken. Kolla så att den är helt öppen. Annars skulle jag göra rent tanken. Lyft upp locket som spolknappen sitter i och då ser du oxå med lätthet om den glappar så att säga. Har bråkat med ex antal toastolar men är absolut inte röris, så detta är enkom baserat på egen erfarenhet. Hoppas det
Jonasdasaxelsson: Kanske mitt inlägg kan hjälpa någon annan ”i nöd”. Jag har ett gammalt Tylö-aggregat (med grönt filtaktig utsida) som sitter i mitt hus från 1959. Förmodligen är kanske aggregatet inte så gammalt. Hur som haver… efter ett åskoväder så slutade aggregatet att fungera. Panelen som sitter utanför bastun funkade, det var i alla fall el fram till det, lampan började lysa på
fredand44: Tusen tack för svaret. Då låter det ju som om tätskiktet inte blir på hela väggen, bara en snutt nedtill. Ja en liten gardin kanske kan funka om man stör sig. Mvh Fredrik
Msarps: Golvvärme absolut, vi installerade det i förra fritidshuset i samband med badrumsrenovering. Klinker där med. Helt klart värt det, främst pga komforten men även pga den går att styra på ett bra sätt
SwiftD: [citat] Köp tvål. https://www.tvalshoppen.se/gasaggstval-sandeltra Han får väl bjuda hem alla polare och "tappa" tvålen i duschen.
BirgitS: En sak när det gäller att ta in hantverkare eller göra själv att tänka på är tidsåtgången. Hur länge vill man vara utan badrummet?
philipus: Tack för din hjälp, verkligen supervänligt. Det är stenväggar i huset så jag tror/hoppas de är hyfsat solida. Vi får se i framtiden haha. Trevlig helg Philip [citat]
andhak2802: [citat] Hej, det är nya innerväggar med 70 reglar. Det är en gammal plankstomme så behöver utrymme att dra el osv på. Jag kan sätta tre av fyra innerväggar före men på sista väggen ställer avloppsstammen till det. 110 röret kommer dela syllen och har inte utrymme höjdmässigt att lägga reglar bredare än 120.
tank77: [citat] Ja, nu för tiden har man app på telefonen för BKR (Byggkeramikrådet) där man fyller i uppgifterna för våtrumsintyget och som man sedan godkänner med bankId men detta tar typ 2-3 minuter och sedan kan man välja att skicka intyget via e-post direkt till kunden.
jonson87: Drog igång att riva ut gamla gästtoaletten idag och medans jag river kakel så dök några frågor upp. Hoppas ni kan hjälpa mig då jag är rätt novis på att bygga och renovera men hoppas börja lära mig nu. Vill kunna måla på väggen efter rivet men hur kommer jag dit? På vänster sida är det nån puts som man kaklat på som släpper nu när jag river, den kan jag laga med nåt
Stefan1972: ringer man företaget som gjort det behöver man ju inte ens nämna den egna åverkan. Det är ju som sagt inte fogat ordentligt och det som låg ytterst kunde ha fallit bort själv typ.........När man fogar ska man ju vara noga med att arbeta ner det överallt men ofta ska det ju gå snabbt.........
J-O: [citat] Jag körde endast golv. Över befintligt klinkergolv. Köpte från festfloor i Polen. Bra pris, bra grejer (tror jag). Färdigt kit för 10m2 med allt som behövs förutom verktyg, köpte även grundkit med armeringsnät. Gick förhållandevis lätt att få till. Jag upplevde det aningen trögflytande, men man kan tydligen späda med någon procent för att få det mer lättarbetat och
sturnus: [citat] "Jag bedömer att risken för att hantverkaren skulle stämma er för oriktigt hävning som utesluten." Please read with understanding. Just because he (the lawyer) thinks so doesn't mean the craftsman won't sue him! He didn't even say that he couldn't sue him! By the way. A lawyer is a profession other than a doctor where you pay for something and you don't get it! Many times you hear
InsidersUnited: Låt det vara om du inte har synliga sprickor i fogen. Det kan dröja 2 år eller 20 år innan plattorna börjar släppa ordentligt.
Simon5000: Tack för svar! Får nog bli en annan lägenhet för att slippa riskera dyr renovering.