janwide
Ska ansluta vatten med pex rör i rör. Har tänkt använda Vattete bockfixtur och väggbricka enligt bild. Väggen ska vattensäkras med målat system. Hittar ingen info om hur jag ska montera detta. Fungerar dessa två artiklar ihop? Var ska jag i så fall kapa bockfixturen? Blå Vattete bockfixtur och metall väggbricka på marmorbakgrund, avsedda för vatteninstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

richardtenggren
Sök på Rsk-nr på rsk-databasen så finns monteringsanvisningar där, iaf på de LK grejor jag köpt :)

janwide
F falkn skrev:
Detta väggbockstödet ska användas med Vatettes väggenomföringssystem. Gå in på deras hemsida och kolla. Väggbrickan används inte med denna.

[länk]
Tack. Ja då blir det ju tveklöst godkänt. Men om jag bara använder fixturen för att fixera rir-slangen i väggen och kapar fixturen bakom våtrumsskivan. Sedan låter jag rir-skyddsröret gå igenom ytskiktet, tätar och monterar enligt monteringsanvisningen för väggbrickan så måste det väll också bli godkänt? Kravet är ju att röret ska vara ordentligt fixerat i väggen vilket det ju blir då.
https://www.rskdatabasen.se/infoDocs/MONT/MONT_1_8550649.pdf

janwide janwide skrev:
Tack. Ja då blir det ju tveklöst godkänt. Men om jag bara använder fixturen för att fixera rir-slangen i väggen och kapar fixturen bakom våtrumsskivan. Sedan låter jag rir-skyddsröret gå igenom ytskiktet, tätar och monterar enligt monteringsanvisningen för väggbrickan så måste det väll också bli godkänt? Kravet är ju att röret ska vara ordentligt fixerat i väggen vilket det ju blir då.
[länk]
Absolut. Det blir bara onödigt dyrt då det väggbockstödet är betydligt dyrare än typ LK:s.

Måste man använda väggbrickan till bockstödet? eller kan man låta pexrören komma ut i det fria.
Tänkte koppla nya vvb:n till resten av huset och ha det förberett för nästa badrums renovering.
Den sitter i tvättstugan.

Rickard.
raveper raveper skrev:
Måste man använda väggbrickan till bockstödet? eller kan man låta pexrören komma ut i det fria.
Tänkte koppla nya vvb:n till resten av huset och ha det förberett för nästa badrums renovering.
Den sitter i tvättstugan.
Det går bra men det är ju snyggt att använda någon sorts bricka, VA säljer t ex likadana fast med en gummikrage istället för mutter.

Redigerat:
Nja.... Skyddsröret ska sticka ut 6-9 mm utanför färdig vägg, det går inte med den där brickan.
Finns djupare brickor som klarar det. ex v6 väggbricka

Rickard.
M _Mannen skrev:
Nja.... Skyddsröret ska sticka ut 6-9 mm utanför färdig vägg, det går inte med den där brickan.
Finns djupare brickor som klarar det. ex v6 väggbricka
Det var dom jag menade, bra förtydligande (y)

Den på bilden är väl en äldre variant.

Tänkte mest för att den ändå inte kommer synas. Spara några kr.

janwide
Så här blev det hos mig.
Metallventil och röranslutning på vägg. Sanitär installation, stängd vinkelventil, gråa nyanser, skruv, stålrör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Ljhdov och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.