Badrum
Paul-Staffanstorp: En massa vatten kan ju omöjligt komma in oavsett ;)
Easymonkeyboy: [citat] Hej, ja det har suttit en toalett här som ska monteras tillbaka. Men kanske behöver flytta öppning så vi uppfyller 60 kravet.
erik_m_a: Tack för alla svar, det hjälper verkligen i planeringen! Normalt sett brukar vi vara hemma under renoveringarna men nu blev det inte så av olika skäl…vilket jag såklart ångrar 🙄
Basselusk: Hej! Jag tänkte dra rör i rör med pex 15mm slang till minishunt WS 36. I manualen står det 3/4" på dom 4 anslutningspunkterna. Men i tillvalen för anslutningskopplingar finns det bara till 12,16,18 mm. Vad behöver man för att ansluta 15mm pex? Eller drar man inte Pex för golvvärme? Jag skulle ju kunna ansluta direkt med 12mm vattenrör från pannan men eftersom jag har pex rör i rör
Paul-Staffanstorp: Man ska ju vara fullt medveten om att det verkligen gäller vara stadig på handen för minsta lilla man touchar en av plattorna så riskerar det gå av flisor. Detta är den stora anledningen att ni har väldigt svårt och hitta en plattsättare som skulle ta på sig jobbet. Man vill inte ta på sig ett jobb som kan riskera bli en evighetsmaskin där man åker på och byta plattor och kratsa
Paul-Staffanstorp: [citat] Sorry men det var det dummaste jag hört tyvärr... 99/100 stolar idag är med dolt vattenlås och jag vet inte hur många vi monterat i de badrum vi renoverat under alla år men måååånga är det och det har aldrig varit några problem.... om man vet vad man sysslar med och använder rätt grejer. Ytterst sällsynt vid renoveringar att man använder "gummit" jag antar att du syftar
spikplanka: [citat] Golvbrunnen kan nog sväja mycket. Men det finns ibland en kant till duschen, även "walk-in" utöver det så kan lutningen vara mindre optimal.
Muppe12: [citat] Samma golv som i duschen. Jag kommer fortsätta ta bort gammal fog o foga om. Återkommer om 3 år o säger om det blev fuktskador eller inte hehe. Vet inte hur länge jag kommer bo här och är inte sugen på att lägga en massa pengar på renovering i onödan.
BirgitS: Borra ett litet hål i väggen för att se vad det är för material i väggen. Att sätta tunga saker i bara gips är inte så bra eftersom gips inte tål vad som helst och om det är något trämaterial så är det lämpligt att skruva fast stödet i det. Eller hur gammalt är badrummet? De senaste (10?) åren har det varit standard med plywood bakom gips för att det ska vara lätt att skruva
Gävlebo83: Hej! Tänkte gå mot strömmen och återinföra glasblock i två duschväggar. Försöker hitta partier på marketplace för att hålla nere kostnaderna men vet inte hur mycket man kan blanda märken. Är ute efter de klassiska ”moln” mönstret som jag tror kallas ”wave” på vissa märken. Blocken verkar skilja sig mycket prismässigt åt. Några tankar kring detta?
Jocce81: Har denna duschblandare som läcker (droppar från själva duschen när den är avstängd) Okänt märke men troligen inköpt av tidigare ägare ca 2016. [bild] [bild] [bild] Någon som känner igen den, så man kan köpa reservdelar (antar att det är en packning som är dålig?) Eller är det att skruva isär den för att se storlek på packning som gäller ? /Jocce
Paul-Staffanstorp: Jag förstår inte poängen med golvgips ? 🤔
spikplanka: Förvaring av textilier verkar mest rimligt. Snyggt utfört iaf. (om det inte är AI..)
richardtenggren: [citat] Det som säljs till hårdblekning är max 6%, frisörer har 12 %, pappersindustrin verkar ligga på runt 30-35 % för blekning. Vår raketmotor vi byggde körde på 87,5 %, men den leverantören finns inte mer, då det ”hände” en grej 🥸 https://www.msb.se/sv/publikationer/olycka-vid-tillverkning-av-hogkoncentrerad-vateperoxid--en-olycksundersokning/ Tror det finns svag
Lazaro Lpez: Hej! Glömde svara att det avstämningsventil för varm vatten vi pratar om är främmande därför vågar jag inte röra den alls. Huvudet är gjord av plats. Lazaro
Matte_W: Fortfarande paus i byggprojektet - snart tio år senare🙄 Meningsskiljaktigheter kring bland annat utförandet av rördragning (utanpåliggande eller dold) mellan fastighetsägare och hantverkare ledde till att arbetet stannade upp och hamnade i bakgrunden av alla andra möjliga projekt. Eftersom vi inte varit i akut behov av utrymmet har det fått lägre i prio än annat. Men visst kan man
Dilato: [citat] Du kan skruva ur "pinnarna" så kommer du ner till pluggarna inne i väggen Då kan du sätta vad du vill i samma hål.
BirgitS: [citat] Det är nog inte en svensktillverkad blandare eftersom den behöver förminskande excenterkopplingar. Det finns ett italienskt företag som heter Alpi och som tillverkar blandare: https://alpirubinetterie.com/en/thermostatic/
Robin321123: Nu är övergångsnipplarna väck. Nästa utmaning. Muttrarna stoppar vid några slags mässingringar för högt upp så att säga för att gå ihop med blandaren. Behöver jag kapa själva rören nedanför ringarna??
Dr Benz: [citat] Tänker bara att om ni renoverar så varför går det inte att flytta in i vägg? Har också ettrörsystem, dvs ett rör som sticker upp ur golvet. När dagen kommer så blir det till att dra in rören i väggen för vi känner att vi behöver elementet. Tror inte det räcker med handdukstork.. Ja precis.
bara en sån sak: Synd bara att nya blandare väldigt ofta tjuter infernaliskt jämfört med äldre som är oerhört mkt tystare. Någon kanske har koll på nåt fabrikat/modell som inte väsnas.
Gum: Ok tack , men då går det iaf att installera den nya på det handfatet? Sorry om jag ställer lite dumma frågor och tack för hjälpen så här långt.
MrB2: [citat] Okej, tack ! Då blir det att köpa ljusgrå färg på den färdigblandade fogen :)
Peter787: [citat] När jag kokar potatis kommer det vattenånga ut i köket, trots en fungerande spisfläkt. Ska man i konsekvensens namn då ha tätskikt i köket också? Själv tror jag att GVKs ägare vill sälja så mycket material och timmar som möjligt. Sunt förnuft är på utdöende.
Bo arnold: Ta en fönsterskrapa o hyvla bort färgen bör gå om kaklet inte är för ojämnt
A bygg: [citat] 1. Det går att fylla ut med fix. Alltså ”spackla” jämt med fix, låt torka ett dygn. Sedan sätter du plattor på fixet. 2. vet ej.. Tror ej det spelar någon roll. 3. börja med vägg, avsluta med golv.
MrJay: Ja, du kan köpa lägenheten utan oro att behöva sanera badrummet eller bli sjuk
Zunken: Tjenare! Hittar ingen passand el snyggt draperifäste för takmontage? Har lite för lågt till tak för stång i vägg så tänkte testa denna lösning istället. Har bra reglat i taket så fästpunkter finns. Tacksam för tips, gärna i vitt. Mvh Peter